Dåligt komp på en cylinder b230fk

citrouz
14 september 2016 · 168 Inlägg

Tja!

Har en 940 LTT 97a.

3' lmm och gröna R-spridare med tillhörande chip
3,8 bar i bränsletryck
Vx3 kamaxel
1,5 laddtryck
stor intercooler
osvosv

Igår bytte jag tändstift, olja och oljefilter.

Körde ca 2 timmar sen började de ryka som fan,
märkte att det hade kommit olja på grenröret och de var olja i hela motorrummet
Kollade på oljestickan och den visade bra. Så har troligtvis hällt i lite för mycket olja, kör med original vevhusventilation men den går ut i det fria istället för in i insugs-slangen, så tänkte att de kom olja därifrån som stänkte ner motorrummet, så drog en slang från vevhusventilationen till en flaska med hål i, körde fullt ös ett tag men det kom bara nån centiliter olja i flaskan.

Men det kom olja på grenröret så trycker ut någon annan stans
Sedan började det ryka som ett ånglok ur vevhuset och oljesticka. och det lät som den gick på 3 burkar.
Och oljelampan blinkade till och kom tillbaka och höll på i någon minut.

Komptestade och har

1. 10 bar
2. 10 bar
3. 10 bar
4. 4,5 bar (blött test: 5,5)

OCH tändstiftet var blött och kolsvart på den cylindern med dåligt komp men dom andra såg nya ut eftersom jag precis bytt dom.

Kortfattat:

-Dåligt komp på 4ans cylinder, nästan samma när jag slog i lite olja
-Stiftet på den dåliga cylindern var svart och dyngsurt
-Kylarvätskan svämmar över och det har blivit lite mer nu verkar det som (den har också blivt grå)
-Ryker vitt ur oljestickan, vevhusvent och oljepåfyllnadshål
-Trycker olja någonstans när jag har fullt laddtryck (kanske mellan topp och block)
-Kamaxeln har 1 spricka i en knock på den cylindern som är dålig men själva ytan som möter kamloben är hel
-oljan ser bra ut

Skall riva ner toppen men vad tror ni? solklar topplockspackning eller spricka i kolv eller kolvringar?

Senast redigerat av citrouz (14 september 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Dannne11
16 september 2016 · 412 Inlägg

Skulle gissa på topplockspackning. Bara riva så ser du. Inte så dyrt med packningar till dom motorerna som tur är smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang