3348
Sök

Tolka felkoder Volvo S60

1 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
Tja! Har på min s60 2003 fått felmeddelandet "srs airbag service snarast". Bilia har utläst felkoder och mekanikern menade att instrumenthuset behöver bytas till en kostnad av 10000kr. Allt fungerar som det ska men irriterande nog finns felkoden och en gul lampa där.

> DIM_0003 (bränslenivågivare)
> DIM-0005 (Motortemperatursignal)
> DIM-0006 (12-puls hastighetssignal)

Finns det ett enklare sätt att lösa detta så är jag väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig!

Mvh Erik big_smile

3 181 Inlägg
18 september 2016
Om de är instrumentshuset de är fel på så finns de andra billigare åtgärder .är vanligt fel att lödningar blir dåliga .Så de är en reparation som åtgärdar det från tex detta företag .jag lämna mitt där och känner flera som har gjort det http://www.obdtuning.se
Senast redigerat av tobzter (18 september 2016)

* Voff voff *
11 140 Inlägg
18 september 2016
snoppdoktorn skrev:
Tja! Har på min s60 2003 fått felmeddelandet "srs airbag service snarast". Bilia har utläst felkoder och mekanikern menade att instrumenthuset behöver bytas till en kostnad av 10000kr. Allt fungerar som det ska men irriterande nog finns felkoden och en gul lampa där.

> DIM_0003 (bränslenivågivare)
> DIM-0005 (Motortemperatursignal)
> DIM-0006 (12-puls hastighetssignal)

Finns det ett enklare sätt att lösa detta så är jag väldigt tacksam om ni vill hjälpa mig!

Mvh Erik big_smile

Ingen av dom där koderna tänder SRS-varningen. Be Bilia om koden/koderna som faktiskt tänt varningen så kan vi se´n se vad du kan behöva göra.

Vad det gäller trasigt DIM/instrumenthus: Fungerar klockan? Fungerar helljusindikeringen? Fungerar färddatordisplayen? Om ja på samtliga, vad menar Bilia att det skulle vara för fel på instrumenthuset?

SRS-varningen kommer inte ens om du kopplar ur instrumenthuset med tändning på...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (18 september 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 181 Inlägg
19 september 2016
Srs varning kommer i alla fall på dom bilarna jag har skruvat med om man tar bort DIM utan att koppla ifrån batteriet.

* Voff voff *
11 140 Inlägg
19 september 2016
tobzter skrev:
Srs varning kommer i alla fall på dom bilarna jag har skruvat med om man tar bort DIM utan att koppla ifrån batteriet.

Jag vet med säkerhet att det inte gjort det på min S60 -01 och V70 -01. Jag har till och med kört utan och ändå ej fått SRS-varning (dock andra felkoder).

Plockar man däremot bort ECC-panelen kommer ju mängder av felkoder, bl.a. SRS-varning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 181 Inlägg
19 september 2016
Hmmm nu när klockan är lite mer och ja lite mer vaken  så har du nog rätt i de du säger när jag tänker lite extra smile vart en jäkla massa konstiga grejer när ja koppla ur dim men fasiken inte srs .ber om ursäkt. De är ECC panelen som fixade dom koderna.
Senast redigerat av tobzter (19 september 2016)

Trucker
1 436 Inlägg
19 september 2016
Brådhis skrev:
tobzter skrev:

Jag vet med säkerhet att det inte gjort det på min S60 -01 och V70 -01. Jag har till och med kört utan och ändå ej fått SRS-varning (dock andra felkoder).

Plockar man däremot bort ECC-panelen kommer ju mängder av felkoder, bl.a. SRS-varning.

//Brådhis

Min V70 -01:a fick SRS airbag service omgående varning när jag hade tändningen på och kopplade in kontakten till DIM... så jo det händer smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök