3981
Sök

Hitta kylarslangen i en Seat Toledo

1 Inlägg
25 september 2016
Trådstartare
Ha tålamod med mig, jag är totalt rookie på allt som har med bilar att göra.
'
Någonstans läcker det i kylarsystemet, så vi skaffade en sån där smidig quick-fix-burk för att testa om det kan hjälpa. Det står dock att innehållet ska hällas i kylaren eller övre kylarslangen (inte expansionskärlet!) och jag kan inte för mitt liv hitta den. Alltså, kylaren är jag rätt säker på att jag hittat i framkant. Men man kommer inte åt den, och jag ser inga slangar på väg ut från den. Hur i hela fridens namn kommer jag åt någonstans att hälla i detta? Jag har googlat ihjäl mig, men kan verkligen inte hitta någon hjälp.

Vettemannen
25 september 2016
chil skrev:
'
Någonstans läcker det i kylarsystemet, så vi skaffade en sån där smidig quick-fix-burk för att testa om det kan hjälpa. Det står dock att innehållet ska hällas i kylaren eller övre kylarslangen (inte expansionskärlet!) och jag kan inte för mitt liv hitta den. Alltså, kylaren är jag rätt säker på att jag hittat i framkant. Men man kommer inte åt den, och jag ser inga slangar på väg ut från den. Hur i hela fridens namn kommer jag åt någonstans att hälla i detta? Jag har googlat ihjäl mig, men kan verkligen inte hitta någon hjälp.

Men häll det i kylaren då.

/Benny

Forummoderator
26 547 Inlägg
25 september 2016
Vettemannen skrev:
chil skrev:
'

/Benny

Står ju att han inte kommer åt den Benny..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Vettemannen
25 september 2016
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
chil skrev:
'

/Benny

Är det så så återstår det säkert inget annat än att låta någon verkstad fixa detta. Nyare bilar brukar inte vara nåt för amatörer att meka med. Trångt, trångt!!

/Benny

Forummoderator
26 547 Inlägg
25 september 2016
Vettemannen skrev:
Mack skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Är det så så återstår det säkert inget annat än att låta någon verkstad fixa detta. Nyare bilar brukar inte vara nåt för amatörer att meka med. Trångt, trångt!!

/Benny

Precis.
Nu vet vi förvisso inte årsmodellen på Toledon, men ser det ut ungefär så här:

http://photos-1.carwow.co.uk/blog/1600/content_toledo_engine.jpg

..som det uppenbarligen gör i någon årsmodell av Seat så förstår jag att det är ett helvete.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Vettemannen
25 september 2016
Mack skrev:
Vettemannen skrev:
Mack skrev:

/Benny

Precis.
Nu vet vi förvisso inte årsmodellen på Toledon, men ser det ut ungefär så här:

http://photos-1.carwow.co.uk/blog/1600/ … engine.jpg

..som det uppenbarligen gör i någon årsmodell av Seat så förstår jag att det är ett helvete.

Ja, det är förbannat trångt. GRRRR!!!!!

/Benny

Evildan
25 september 2016
Jvl VAG!

TS, följ slangarna från expansionskärlet så kommer du per automatik hitta kylaren och även den övre kylarslangen.

Jag vill även höja ett varningens finger för användning av kylartätning då den med otur ställer till med mer problem än hjälp. Kanaler kan sättas igen och så även värmepaketet.
Jag råder dig till att byta ut den defekta komponenten istället för att slippa göra det senare samt en massa onödigt kringjobb.

Ergo: Gör rätt från början.

7 774 Inlägg
26 september 2016
Evildan skrev:
Jag vill även höja ett varningens finger för användning av kylartätning då den med otur ställer till med mer problem än hjälp. Kanaler kan sättas igen och så även värmepaketet.

Man använder bara kemisk kylartätning en gång.sad
Sätter igen cellerna i såväl kylare som värmepaket.sad
Sommartid får man köra med full värme för att kyla ner.sad
Vintertid knappt någon värme.sad

Sök