Skoda Fabia -00 ABS lampa lyser

CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

Hej på er!

Har en Skoda Fabia -00:a där ABS lampan lyst i ca. en månad. Har försökt att göra lite generella felkontroller men inte kommit fram till något resultat. Följande åtgärder har vidtagits:

* Kollat säkringar både invändigt samt även vid batteriet. Samtliga ser OK ut men man kan aldrig veta? En kollega hade ett liknande problem med sin Fabia (nyare årsmodell) där verkstan bytte en säkring som satt på "ett skumt ställe vid batteriet". Kollegan kunde inte ge någon ytterligare info kring det.

* Nollställt felkoderna. Lampan var så släckt vid uppstart och lät den gå på tomgång ett tag utan att lampan tändes. Backade sedan ut, lampan fortfarande släckt, men sedan när jag började rulla framåt tändes lampan rätt omgående.

* Skruvat bort och kollat spänningen på samtliga givare (2 fram + 2 bak). Dessa verkar se OK ut. Läste någonstanns att man även skulle rotera skivan samtidigt som man läste ut någon växelspänning men det var i princip omöjligt med den utrustning jag hade.

Skulle kunna lämna in den på verkstan och få den fixad men då lär jag mig inget, vilket jag vill smile
Hoppas på att någon kanske kan ge tips på vad man kan kolla/byta för att få lampan att släckas.

CC72
4 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

Vad fick du upp för felkoder då?

CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

CC72 skrev:
Vad fick du upp för felkoder då?

Jag har dom hemma och kan kolla mer exakt men tror det stod något om pumpen. Var dock en som jag hade med mig som tyckte det lät lite konstigt då lampan tändes först när jag rullade. Kanske har du mer info om just det?

CC72
4 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

Kolla vad koderna sa först. Vad läste ni ut koderna med? Många billigare varianter ger bara ett generellt svar och dom dyrare och mer avancerade går in på lösningar och mer specifikt vad som kan vara fel.

CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

CC72 skrev:
Kolla vad koderna sa först. Vad läste ni ut koderna med? Många billigare varianter ger bara ett generellt svar och dom dyrare och mer avancerade går in på lösningar och mer specifikt vad som kan vara fel.

Hmm ja där sa du nog något troligtvis. Vi läste ut det med en läsare köpt på Biltema. Tror den var köpt i synnerhet för att testa koder på en Audi men tydligen gick det på en Skoda också.

Parsan
4 oktober 2016 · 166 Inlägg

Har du verkligen kollat bladsäkringen som sitter på batteriet?Det är många som missar denna.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

Parsan skrev:
Har du verkligen kollat bladsäkringen som sitter på batteriet?Det är många som missar denna.

En okunnig som jag vet inte vad en bladsäkring är så är rätt osäker. Men hittade några säkringar under kåpan till batteriet som jag checkade. Har du någon bild på vart den säkringen sitter?

Tack så mycket för all hjälp förresten smile

CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

Intressant, läste denna tråd ( http://www.briskoda.net/forums/topic/11 … -pump-v39/ ) där folk beskrev att dom fått samma felkod som mig och bytt ut säkringen. Dock tyckte jag att jag kollade på säkringarna där under batteriet och dom såg som hela ut... Kan det vara värt att byta ut dom i alla fall? Verkar ju vara boven till många som fått samma felkod smile

Tobzter
4 oktober 2016 · 3 145 Inlägg

Har samma problem med min fabia ...tyvärr väldigt vanligt att kabelstammen som går från motorrummet in i bilen ärjar sönder och bildar alla möjliga fel..sök på kabelstam fabia så får du lite nyttig läsning. .säger inte att så är fallet på din bil.men om du kollat allt annat så kan mycket väl vara det

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
CyberXR
4 oktober 2016 · 18 Inlägg

tobzter skrev:
Har samma problem med min fabia ...tyvärr väldigt vanligt att kabelstammen som går från motorrummet in i bilen ärjar sönder och bildar alla möjliga fel..sök på kabelstam fabia så får du lite nyttig läsning. .säger inte att så är fallet på din bil.men om du kollat allt annat så kan mycket väl vara det

Ah intressant! Kom på en annan sak som kanske tyder på att det kan vara nått sånt. Ungefär i samma veva om jag fick det här felet så börjar ibland (kanske 1 på 10) bilen tjuta när jag startar den. Stänger då av och vrider om nyckeln igen och då hörs inget "tjut". Tänkte om det är en varning för ABS:en så borde det väl tjuta 10 av 10 gånger? smile

CyberXR
5 oktober 2016 · 18 Inlägg

Hej igen!

Nu har jag gjort lite felsökningar som ni tipsade om och hittade dessa bladsäkringar. Tycker mig inte se så mycket fel på dessa. Kan hända att det är en liten "reva" på säkring nr 6 (länkar bilder). Vågade inte skrapa på den då jag inte kopplat ur batteriet, men testade och blåsa och det var då inget som rörde sig. Kanske mycket väl kan vara en reva.

Ifall ni tycker jag ska byta denna, Vilka åtgärder ska jag vidta? Antar att jag ska lossa på minuspolen på batteriet innan.
Någon som vet vad det är för säkring och vart jag kan införskaffa den? Sökte på 'Bladsäkring' på Biltema men hittade inget.

Säkring 1, 2 och 3. Verkar se OK ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144705/144705-73c809f6297c2e4ba47c9995c909015c.jpg

Säkring nr 6. Kanske har en liten reva eller vad säger ni?
https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144705/144705-08745771286796b970389f6a776ae1c8.jpg

Parsan
5 oktober 2016 · 166 Inlägg

Hade jag varit i ditt fall hade jag börjat med att byta den säkring du har en reva i.Svårt för mig att säga men den ser ju nästan av ut i mina ögon om man kollar på bilden.Men så kanske inte fallet är??Varje åf har sånna säkringar om du har någon i närheten.Mekonomen alt någon annan bilkedja bör ha sånna också.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
CyberXR
5 oktober 2016 · 18 Inlägg

Parsan skrev:
Hade jag varit i ditt fall hade jag börjat med att byta den säkring du har en reva i.Svårt för mig att säga men den ser ju nästan av ut i mina ögon om man kollar på bilden.Men så kanske inte fallet är??Varje åf har sånna säkringar om du har någon i närheten.Mekonomen alt någon annan bilkedja bör ha sånna också.

Jo jag har mekonomen här så kanske får fara förbi där. Då ska dom väl veta vilken ampere det ska vara. Kanske räcker med att jag visar dom bilden. Alternativt får dom komma ut och titta. Det tar dom väl en tusenlapp för kanske smile

CC72
5 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

Köp en multimeter så slipper du chansa om det finns ström eller inte i det du vill felsöka. Den kostar ungefär 100:- och hänger nog med resten av livet. Finns på t ex Biltema, Jula, Clas Ohlson mfl.

Tycker dock inte den där säkringen ser trasig ut utan det är nog någon som ristat lite med en testmejsel eller liknande.

markusra
5 oktober 2016 · 5 Inlägg

har också samma jävla f?tt problem med mnin skoda :@@@

CyberXR
5 oktober 2016 · 18 Inlägg

CC72 skrev:
Köp en multimeter så slipper du chansa om det finns ström eller inte i det du vill felsöka. Den kostar ungefär 100:- och hänger nog med resten av livet. Finns på t ex Biltema, Jula, Clas Ohlson mfl.

Tycker dock inte den där säkringen ser trasig ut utan det är nog någon som ristat lite med en testmejsel eller liknande.

Sant. Fast det är ju ingen kostnad och ändå bra att lära sig hur man kan byta dessa om det skulle uppstå problem framöver. Tänkte dra en sväng på Mekonomen sedan och se om dom har det jag behöver.

Får återkomma senare så ni får en update av läget. Kanske kan hjälpa någon i framtiden

CyberXR
5 oktober 2016 · 18 Inlägg

markusra skrev:
har också samma jävla f?tt problem med mnin skoda :@@@

Har du kollat just denna säkring som jag länkade bild på? Vilken modell av Skoda har du?

Karl_H
22 januari 2018 · 3 Inlägg

Har en skoda fabia-02 med lysande ABS-lampa. Fick besked i dag från bilverkstan att abs-pumpen var med på felmeddelandet och att byte av den kostar runt 6000 kr. Hittade den här tråden och säkringen ovanpå batteriet på 40A var trasig. Nu återstår att se om det hjälper att byta den. Återkommer inom kort med besked.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226946/226946-b0491eb8a76f33fd617e10057f713c9b.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 januari 2018 · 4 917 Inlägg

Passopp så inte den sk "verkstan " tar 6 tusen för ett säkringsbyte..
Det vore varken första eller sista gången man "skruvar" en okunnig tjomme..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Karl_H
22 januari 2018 · 3 Inlägg

Kommer att byta säkringen själv och skriva mer om hur det gick. Tyvärr får vi inte något svar på frågan om verkstan hade tänkt blåsa mig och bara byta säkringen. Tror inte det dock. De verkar ärliga och de har förmodligen bara kollat felmeddelandet med en sån där apparat som man gör det med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang