18 november 2016
Trådstartare
Idag har jag fixat gängpajet i tråget efter att Hong-Kong kittet har dykt upp,
Hyran av GDS-hallen gick på 184:-
att tänka på: insats-gängan ska enligt annonsen vara 12,4mm men är i verkligeten ca 18 mm lång
så den behöver kapas ca 6 varv , man ska ej köra gängtappen helt in då det ofelbart blir ett hål i oljetråget framför avtappningen, endats ca 2/3 del, när man bryter av tappen ska man göra genom att vrida försiktigt fram och tillbaka med en flacktång
kolla så pluggen kan skuvas in för hand eller lätt med ringnyckel, ha med verktyg för att kunna får ut insats som sitter för långt in (3ggr gillt), jag torkade bort gängspånår med ca 3-5 örontoppar, skuvade i pluggen, fyllde på med ca 2 liter ullared 5W-40 och tappade ur för att få ut det allra mesta av det event. spånorna (biltemas billigaste 10W-30 har ett högre literpris)
har alldrig lyckats dra sönder gängorna på en VW golf trots 3 tidigare VW-bilar med sådant oljetrågt, jag drar åt med 19 mm ringnyckel
bilen när jag köpte den hade då gått 2000mil och har tom servicebok
men olja och filter har bytts minst ett par ggr på dom knappa 4 åren som den varit leasingbil hos ett större företag, tom kupéfiltret har bytts innan mig hos en icke märkesverkstad som helt enkel dratt pluggen för hårt
Senast redigerat av spillolja (18 november 2016)
Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault