Volvo 740 bensinpumpen fungerar bara om man tvångskör dom ? :(

Nurminen_
29 oktober 2016 · 714 Inlägg

Hej, någon som vet vad som kan vara fel om bensinpumparna är helt döda om man inte tvångskör dom genom att brygga relät ? Tvångskör man dom så fungerar bilen perfekt. Men bilen ska besiktas nu och jag tror inte besiktningen gillar att pumparna går hela tiden :-(

Volvo 740 "Sugis" (1989)
IK
29 oktober 2016 · 54 Inlägg

Provat med annat relä?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Ja, 3st andra relän sad

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Vita_Vargen
30 oktober 2016 · 1 281 Inlägg

Signalen till reläet kanske är dålig, kollat den?
Annars sätt en brytare o märk upp så borde de väl inte vara något problem för bilprovningen

IK
30 oktober 2016 · 54 Inlägg

Signal från tändlåset till relät då?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

IK skrev:
Signal från tändlåset till relät då?

Tänkte det med. Eller från något ljus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IK
30 oktober 2016 · 54 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
På el-schemat jag har för B230FT ser de ut som de kommer från styrboxen

Låter vettigt.
Använder den vevaxelgivaren att hämta signal ifrån så att styrdonet kan slå på bränslet då?

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Jaså så ska dra en kabel från 86 ? Ska ut och prova om en stund big_smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Nurminen_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Nurminen_ skrev:
Det är en -87:a med lh2.2 och är hallgivare. Hallgivaren är ny då den andra gick sönder . jag fick tips att det kan vara tändmodulen. Men om det inte är det, hur kan jag koppla så bensinpumpen startar när tex lamporna tänds ? Ska jag ta kablarna som går till bränslerelät isf vilka ? smile

Om det är ett vanligt relä så ligger väl styrsignal på 85 & 86? Jord på 85 och plus på 86. Kan du skarva in dig på 86 och dra en kabel till ljus/tändning/whatever så borde det väl gå?

Jaså så ska dra en kabel från 86 ? Ska ut och prova om en stund big_smile

Ahhh! Jag sa OM. Har du en multimeter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IK
30 oktober 2016 · 54 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?

Nej!
Se till att fixa det så som det skall vara istället.
Leta reda på shemat det kan vara till stor hjälp att ta reda på hur allt är kopplad.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Jo jag har multimeter men hittar inte på den

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

IK skrev:

Nurminen_ skrev:
Bränslepumparna ska väl stängas av när motorn stängs av vid tex en olycka. Räcker det verkligen med en knapp och märka upp ?

Nej!
Se till att fixa det så som det skall vara istället.
Leta reda på shemat det kan vara till stor hjälp att ta reda på hur allt är kopplad.

Jo självklart ska jag det. Men måste besikta den, efter det kan jag lägga ner tid på att felsöka riktigt

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nurminen_
30 oktober 2016 · 714 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Ja det är 6-stift, Så här kopplar jag,

"30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra."

Senast redigerat av Nurminen_ (30 oktober 2016)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 470 Inlägg

Nurminen_ skrev:

Hybridsmurfen skrev:
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Ja det är 6-stift, Så här kopplar jag,

"30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra."

Svårt utan att ha det framför mig men om du då skulle bygla 87/1 och 87/2 och sedan dra en kabel från dessa till ljus så borde det fungera?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang