4472
Sök

Peugeot 206 startar inte med nyckel, eller med rullstart.

11 Inlägg
1 november 2016
Trådstartare
Hej!

Har problem med min bil som inte vill starta.
Bilen i fråga är en Peugeot 206 GTI -01, 2.0

Vid vridning av nyckel är det helt dött. Inga lampor på instrumentbrädan lyser, och inga försök till start görs.
Vi provade att rullstarta bilen, men det gick inte. Inte heller då märktes något försök till tändning i motorn.
Vid användande av startkablar däremot började instrumentbrädan att lysa. Dessutom startade motorn, men dog precis efter start. Dvs. motorn drog igång, varvade upp och sen dog igen. Jag provade att starta flera gånger med kabeln, och det hände samma sak varje gång.

Min första tanke var att batteriet är kasst, men i så fall borde väl motorn kunna hållas igång via startkablarna? Någon vis människa här som har en idé om vad som kan vara problemet?

Forummoderator
18 410 Inlägg
1 november 2016
HerrPalmqvist skrev:
Hej!

Har problem med min bil som inte vill starta.
Bilen i fråga är en Peugeot 206 GTI -01, 2.0

Vid vridning av nyckel är det helt dött. Inga lampor på instrumentbrädan lyser, och inga försök till start görs.
Vi provade att rullstarta bilen, men det gick inte. Inte heller då märktes något försök till tändning i motorn.
Vid användande av startkablar däremot började instrumentbrädan att lysa. Dessutom startade motorn, men dog precis efter start. Dvs. motorn drog igång, varvade upp och sen dog igen. Jag provade att starta flera gånger med kabeln, och det hände samma sak varje gång.

Min första tanke var att batteriet är kasst, men i så fall borde väl motorn kunna hållas igång via startkablarna? Någon vis människa här som har en idé om vad som kan vara problemet?

Ja. Med startkablar fortfarande på så borde den gå. Prova att göra samma sak men låt tändning stå på i 5 minuter innan du startar. Så hinner bilen tänka klart. Låter som den inte laddar. Inga hyss under huven som sportluftfilter eller så?

11 Inlägg
1 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Ja. Med startkablar fortfarande på så borde den gå. Prova att göra samma sak men låt tändning stå på i 5 minuter innan du startar. Så hinner bilen tänka klart. Låter som den inte laddar. Inga hyss under huven som sportluftfilter eller så?

Föregående ägare har nog hittat på en hel del hyss under huven, jag har inte jättebra koll. Men luftfiltret är nog inte original. Hur påverkar det batteri/strömförsörjning?

2 021 Inlägg
1 november 2016
HerrPalmqvist skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Föregående ägare har nog hittat på en hel del hyss under huven, jag har inte jättebra koll. Men luftfiltret är nog inte original. Hur påverkar det batteri/strömförsörjning?

Inte alls, så bry dig inte om det.

Ta ut felkoder, kan vara startspärren som gått i.

Forummoderator
18 410 Inlägg
1 november 2016
Rille0 skrev:
HerrPalmqvist skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Inte alls, så bry dig inte om det.

Ta ut felkoder, kan vara startspärren som gått i.

Nej. Filtret har inte med saken att göra men lite nyfiken på varför den varvar upp så därför misstänkte jag det.

Om man laddar batteriet så ska bilen starta och gå prefekt i 1-2 sekunder. Dör den då så är det startspärren. Förvisso mycket vanligt fel på Peugeot 98-02. Har batteriet tagit slut/tappat kontakten så är det nästan säkert spärren.

11 Inlägg
1 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Nej. Filtret har inte med saken att göra men lite nyfiken på varför den varvar upp så därför misstänkte jag det.

Om man laddar batteriet så ska bilen starta och gå prefekt i 1-2 sekunder. Dör den då så är det startspärren. Förvisso mycket vanligt fel på Peugeot 98-02. Har batteriet tagit slut/tappat kontakten så är det nästan säkert spärren.

Okej! Startspärren är med andra ord en stark kandidat! Frågan är då bara hur det åtgärdas. Är det verkstad som gäller, eller finns det någon quick-fix?

2 021 Inlägg
1 november 2016
har transpondern "tappat" bort nycklarna så måste det kodas in med diagnosutrustning, har du provat starta med reservnyckeln?

11 Inlägg
1 november 2016
Trådstartare
Rille0 skrev:
har transpondern "tappat" bort nycklarna så måste det kodas in med diagnosutrustning, har du provat starta med reservnyckeln?

Har tyvärr bara en nyckel till bilen, så kan inte testa det.

Enligt sidan nedan ska man kunna nollställa startspärren genom att koppla ur batteriet, och sätta in ett nytt fulladdat. Vad tror ni om det? Det vore väl i alla fall det enklaste att testa, med tanke på att jag förmodligen behöver nytt batteri ändå.
http://www.ebay.com/gds/How-To-Reset-Im … 998/g.html

Forummoderator
18 410 Inlägg
2 november 2016
HerrPalmqvist skrev:
Rille0 skrev:

Har tyvärr bara en nyckel till bilen, så kan inte testa det.

Enligt sidan nedan ska man kunna nollställa startspärren genom att koppla ur batteriet, och sätta in ett nytt fulladdat. Vad tror ni om det? Det vore väl i alla fall det enklaste att testa, med tanke på att jag förmodligen behöver nytt batteri ändå.
http://www.ebay.com/gds/How-To-Reset-Im … 998/g.html

Nytt eller begagnat. Bara det är friskt och fulladdat så är det värt ett försök.

11 Inlägg
2 november 2016
Trådstartare
Nu är nytt batteri installerat, och bilen fungerar nu som den ska!
Vad jag kan se verkar det även laddas som det ska, så problemet är löst

Tack för hjälpen!

Forummoderator
18 410 Inlägg
2 november 2016
HerrPalmqvist skrev:
Nu är nytt batteri installerat, och bilen fungerar nu som den ska!
Vad jag kan se verkar det även laddas som det ska, så problemet är löst

Tack för hjälpen!

Så lite så! Kul att det löste sig! 206 GTi är en trevlig bil, när den fungerar. Har själv ett helt nytt (Inköpt för 3 veckor sedan) 45A batteri hemma som är kopplat till en C-TEKladdare. 13 volt... Kan spara mycket bekymmer i vinter. Rekommenderas.  1200:- kronor och slippa ev. problem smile

Sök