Spolarvätska har blivit.... gul?

Mr_B
1 november 2016 · 330 Inlägg

Jag antar att det inte egentligen är ett problem, men jag hittade en dunk spolarvätska som har stått ute. O-öppnad. Jag antar att vad som har hänt är att det blå färgämnet antingen reagerat med solljuset, eller blekts, och att den resulterande gula färgen är den "naturliga" färgen på spolarvätskan.
Någon annan som har råkat ut för det, och känner igen sig?

Jag förväntar mig ingen större skillnad, det är fortfarande spolarvätska, det borde göra jobbet precis som förr. Beroende på hur länge den stått ute kan alkoholinnehållet kanske ha sjunkit något, men utöver det...
B!

Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2016 · 26 113 Inlägg

Säker på att den var blå från början?
Kanske dum fråga men där finns ju olikt färgade spolarvätskor så..må ju fråga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mb_pucken
2 november 2016 · 5 083 Inlägg

Känner igen fenomenet, hittade ett par flaskor spolarvätska som stått ute och dessa hade bleknat i färgen. Dock mer åt det klara hållet.

Tror du är inne på rätt spår med soljus och nedbruten färg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
2 november 2016 · 10 244 Inlägg

Även Festis(!) tappar färgen i solen faktiskt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mr_B
2 november 2016 · 330 Inlägg

Mack skrev:
Säker på att den var blå från början?
Kanske dum fråga men där finns ju olikt färgade spolarvätskor så..må ju fråga.

Säker kan man ju aldrig vara. Men spolarvätskan hämtar vi på Europart. De med tysk text på är, om jag inte minns fel, från en deal vi gjorde, och köpte hem ett par pallar spolarvätska på ett bräde, och den med svensk text är nyare. Den till vänster är blå, och från samma tysk-textade batch som den gula. Den till höger, med svensk text, är öppnad, men oanvänd, och visar vilken vätske-nivå det borde ha varit i den mittersta, gulfärgade spolarvätskans behållare...
http://i68.tinypic.com/k4beoo.jpg

Dunken hade inte riktigt tålt att stå i solen, den i heller, så när jag skulle ställa undan den efter bilden, så sprack dunken. Så jag fylde på den oppnade med gul spolarvätska, och hälde resten i bilen, som nu är i princip full med koncetrerad spolarvätska... Antar att jag får toppa upp med vatten om någon vecka, men för stunden kommer den helt enkelt fungera extra bra som av-isningsmedel... Eller något.
Luktade fortfarande skarpt av sprit, så även om jag misstänker att det huvudsakligen är sprit som diffunderat ut genom plasten, så är den nog rätt potent i alla fall...

mb_pucken skrev:
Känner igen fenomenet, hittade ett par flaskor spolarvätska som stått ute och dessa hade bleknat i färgen. Dock mer åt det klara hållet.

Tror du är inne på rätt spår med soljus och nedbruten färg.

Jag tycker den ser gul ut. Pissgul, om man ska vara lite beskrivande. Hade den inte varit o-öppnad, hade jag nog trott att det var just piss... Fast våra chaufförer har tillgång till skithus, och pissar så vitt jag vet inte på flaska... Men jag hade varit mer tveksam till att handskas med den i alla fall.

Brådhis skrev:
Även Festis(!) tappar färgen i solen faktiskt...

Nästan allt bleks i solen, men.. Festis? Du drack inte den efter att den blekts, antar jag?

Nå, jag tyckte det var lite speciellt, men efter dagens provtur, med koncentrat i tanken, så fungerar det precis lika bra, och färgen syns inte på vindrutan, oavsett om den är blå, eller gul, så det verkar ok att använda.
B!

Brådhis * Voff voff *
3 november 2016 · 10 244 Inlägg

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
Även Festis(!) tappar färgen i solen faktiskt...

Nästan allt bleks i solen, men.. Festis? Du drack inte den efter att den blekts, antar jag?

Nej, den hade stått ett par veckor så det kändes som en dålig ide. wink

Den där gröna kaktus-varianten var det...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
3 november 2016 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
Även Festis(!) tappar färgen i solen faktiskt...

Nästan allt bleks i solen, men.. Festis? Du drack inte den efter att den blekts, antar jag?

Nej, den hade stått ett par veckor så det kändes som en dålig ide. wink

Den där gröna kaktus-varianten var det...

//Brådhis

Dummer, den kanske hade 6-7% vid det laget. Vilken miss, hälla ut hemkört vin. neutral

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang