4407
Sök

Styrservo dör, ibland även motor

1 Inlägg
3 november 2016
Trådstartare
Införskaffade mig nyligen en audi A4 avant quattro, 2.8 liters från 1997.
28500 mil har den gått för övrigt.

Det går bra när man kör landsväg, inga konstigheter alls. För ett tag sedan dog styrservon samt att batterilampan tändes i en skarp kurva, tog ett par sekunder sen hoppade det igång igen och lampan släcktes. Notera att motorn inte dog vid detta tillfälle. Frågade en kollega på jobbet vad han trodde det berodde på, och rent spontant tyckte han att det lät som att remmen slirade.

Nu dock, ett par gånger om dagen, har det hänt ganska ofta och det är ganska oroväckande när styrservon dör rätt vad det är.

När jag körde hem från jobbet idag så testade jag för skojs skull att frikoppla, bromsa in, och ta en skarp kurva utan växel. Då dog hela bilen. Det jag har sett är att den är nere väldigt lågt i varvtal vid tomgång (400-500 rpm) vilket jag förstått är ganska lågt. Ibland vid tomgång studsar den ner lägre och det låter verkligen som att den får kämpa för att hålla sig själv vid liv. När jag tog den skarpa kurvan var den också väldigt låg i varvtal.

Ett par tre gånger har den inte heller velat starta. Däremot om jag ger den lite gas när jag startar är det inga konstigheter.

Den gnäller också om oljan ibland när jag kört landsväg en stund för att sedan sakta in och glida runt i samhället i 40 kmph. Detta trots bra oljenivå, oljetemperatur (vad jag kan se) samt nybytt oljetrycksgivare.

Är helt novis på bilar, och det är en gammal bil, men hade varit skönt att veta vad det kan vara för fel på den. Tanken är väl att sälja den sen mot sommaren, men kändes kul att prova på en quattro nu till vintern. Dock inte om styrservon dör konstant.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 november 2016
På en 20 år gammal kärra kan mycket ha hänt.
Man får väl gå på det som verkar relevant , t ex dåliga jordpunkter runt batteri, mäta laddningen från generatorn som ska ligga runt 14 volt, kolla att anslutningarna sitter fast.
Vill man gå längre så kan man ta ur alla relä och och sätta i dom igen så beläggningar försvinner.
Likadant med säkringar.
Servoolja hade jag bytt om det börjat krångla.
Hjälper inte DET så blir det dyrt att åtgärda med ev rep.
Senast redigerat av tommen1 (4 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök