4414
Sök

Temperatur problem med BMW 316 Compact

4 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Hallå allihoppa! :) Jag har ett litet problem som ni bilkunniga kanske kunde hjälpa mig lite med

För nån vecka sen så klanta jag mig o körde ner bilen lite i diket, (hade innan kört ganska hårt med skrothögen). Iallafall, så höll ja på o la lastpallar o skit för o få fäste på däcken, o gasade självklart lite för mycket så det började ryka ur huven och vattnet kokade.

Då fick bilen stå, så gick jag o fixade en annan bil för o dra upp den andra. När allt är klart, så startar jag bilen som har varit i diket, (kändes som innan o köra den). Men efter jag kört i typ 5 minuter så börjar den ge upp, ser då att temperatur mätaren är på det högsta, (fanns vatten kvar i kylaren). Men iallafall så kom jag ungefär dit jag ville så jag ställde bilen för säkerhets skull o gick resten hem.

Dagen efter är allt vatten borta från kylaren, (hade innan bara tejpat en läckande slang, så antagligen har tejpen släppt när den kokade). Men även att man fyller på o kör så höjer sig mätaren ganska så hastigt, (tar ett tag innan vattnet försvinner från kylaren, för hålet är så litet). Så jag provade o köra provisoriskt genom att bara fylla på vatten o direkt ut o köra, så jag kör alltså med vatten i kylaren - men likväl så går temp mätaren upp väldigt fort, efter några minuter är den nära max.

Eftersom motorn fortfarande verkar vara pigg o inga konstigheter med färgen på oljan så vetifan vad det kan va? Vattenpump? Termostat? Luft i kylarsystemet?

Kommer mer rök än vanligtvis ur avgasröret (vit rök). Värmen inuti bilen fungerar inte längre, (funkade innan). Och slutligen så verkar temp mätaren hoppa fram o tillbaka väldigt mycket. Den börjar på det blåa, går hyffsat fort upp till det mittersta strecket, sen åker den yttligare lite, (ca 70-75%) sen försöker jag vara väldigt försiktig med varv o gas, då kan den hoppa tillbaka till typ (60-65%) ganska omgående, väldigt märkligt.

Innan har den alltid alltid gått från blått sakta men säkert upp till det mittersta strecket för att slutligen stanna där.

Jag kollade åter igen locket till oljan, såg bra ut. Det fanns vatten i kylaren när jag körde.

Kom med tips, tack.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 november 2016
Nästan omöjligt för oss läsare att  gissa på detta.
Det blir till att syna undertill noga och se vad som kan ha hänt.
Senast redigerat av tommen1 (14 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
tommen1 skrev:
Nästan omöjligt för oss läsare att  gissa på detta.
Det blir till att syna undertill noga och se vad som kan ha hänt.

Förståeligt, tackar för svaret! smile

Sök