Skuren motor 3.0TFSI Audi S4 b8

caromania Forummoderator
18 november 2016 · 9 296 Inlägg

tommen1 skrev:
Här i Skåne har vi minst lika bra kunnande som i resten av landet!
Man kan t  o m få det billigare!
Så det så !

Hmm. "En lokal mek" för mig är alltså ingen hjälp för en skåning...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
18 november 2016 · 5 847 Inlägg

RinorGDI skrev:

Svarte_Orm skrev:
Fungerade motorn bra innan det hände? Laddade generatorn, kylde AC:en osv.? Konstiga missljud? Och hur gick det till när felet kom, var du ute och körde eller fanns det plötsligt när du skulle starta? Om du körde, gick det lugnt eller gasade du på ordentligt? Allt detta är ledtrådar.

Allt var som vanligt när jag körde, temperaturen var som den brukar inga felmeddelande eller liknande och helt plötsligt gick varvmätaren ner och bilen dog vid de tillfället fick jag 2 fel meddelande 1 breaks fault och sportdiffrential fault

Är det vanlig manuell växellåda? Om motorn skar borde hela drivlinan inklusive drivhjulen ha låst sig också i såna fall

torsen
18 november 2016 · 7 255 Inlägg

Jag har inte kunnat finna vare sig miltal eller ålder på bilen?
Berätta!

RinorGDI
19 november 2016 · 338 Inlägg

torsen skrev:
Jag har inte kunnat finna vare sig miltal eller ålder på bilen?
Berätta!

bilen är 2010 audi s4 b8 miltal 13800mil

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
RinorGDI
19 november 2016 · 338 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

RinorGDI skrev:

Svarte_Orm skrev:
Fungerade motorn bra innan det hände? Laddade generatorn, kylde AC:en osv.? Konstiga missljud? Och hur gick det till när felet kom, var du ute och körde eller fanns det plötsligt när du skulle starta? Om du körde, gick det lugnt eller gasade du på ordentligt? Allt detta är ledtrådar.

Allt var som vanligt när jag körde, temperaturen var som den brukar inga felmeddelande eller liknande och helt plötsligt gick varvmätaren ner och bilen dog vid de tillfället fick jag 2 fel meddelande 1 breaks fault och sportdiffrential fault

Är det vanlig manuell växellåda? Om motorn skar borde hela drivlinan inklusive drivhjulen ha låst sig också i såna fall

det är DSG låda i den

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
spillolja
19 november 2016 · 4 028 Inlägg

med lite tur så finns maskinskada som täcker upp til 15.000mil, ett samtal till bolaget slår ihjäl detta frågetecken

Senast redigerat av spillolja (19 november 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
RinorGDI
19 november 2016 · 338 Inlägg

spillolja skrev:
med lite tur så finns maskinskada som täcker upp til 15.000mil, ett samtal till bolaget slår ihjäl detta frågetecken

gjorde tyvärr ej täckte till 12000mil på folksam

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
spillolja
19 november 2016 · 4 028 Inlägg

Att konstatera om motorn är skuren är inte så svårt, det svåra är att konstatera vad i motorn som gjort att den skruit  om det nu inte är så enkelt som nämda AC-pump

man borde kanske konsultera fler verkstäder, inte bara Achmeds Bilserivce och kebab

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
RinorGDI
19 november 2016 · 338 Inlägg

spillolja skrev:
Att konstatera om motorn är skuren är inte så svårt, det svåra är att konstatera vad i motorn som gjort att den skruit  om det nu inte är så enkelt som nämda AC-pump

man borde kanske konsultera fler verkstäder, inte bara Achmeds Bilserivce och kebab

Sant Sant men problemet är inte att de inte vet va de gör utan mer att jag vill se ifall de är värt det.
de räkna 600kr för felsökning och med avplockning av motor samt felsökning så räkna jag de lite snabbt till ca 15k de va inget fast pris dom sålde! och de va faktiskt ingen kebab kiosk utan köttbulle bulle vagn;)

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
spillolja
19 november 2016 · 4 028 Inlägg

Har det kontaterats att den är skuren är det igentilgen att direkt att gå till Steg2 utan att passera GÅ
och skaffaa en begagnad spis, motorkoden står på en vit etikett i bagaget,  sök med hjälp av denna på ebay.de

den gamla motorn när den är urplockad bör öppnas för att konstatera felet, ifall att det skulle vara oljefiltret som tidigare nämt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
recallbj
19 november 2016 · 10 Inlägg

Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag ta hem bilen och eftersom du har GIAC-chippning så skulle jag slå en signal till Stertman, möjligt att det kostar några kronor till men de är bäst på Audi i Sverige samt har åtskilliga års erfarenhet på av ombyggda bilar och kan ge tips och råd om hur du löser detta.

Tycker att 15 000 SEK låter väldigt mycket för felsökning och då har jag själv haft större delen av Audis sortiment däribland en S4 B8, lite krasst räknar de med ca 20 timmar för felsökning, troligtvis mera eftersom det inte är en märkesverkstad.

Audi lär inte vilja röra denna bil med tång eftersom det sitter diverse modifikationer och därmed så kommer de frånta sig allt ansvar även om det skulle visa sig vara ett fabrikationsfel.

Sno gärna mina bilar, forskningen behöver din kropp.
torsen
19 november 2016 · 7 255 Inlägg

Åter en fråga.
Du skriver att det konstaterats att motorn skurit.
Ett, i mitt tycke, lite svepande konstaterande.
Med mitt sätt att tänka har den endera skurit i loppen eller vevaxelns ram- eller vevlager.
Nu reserverar jag mig för att min felsökning inte går att tillämpa på din motor - men.........
Har du provat att med hylsa på vevaxelmuttern och ledhandtag försökt rotera motorn?
Om det skulle kännas som att vevaxeln går att vicka/rotera ytterst lite så gissar jag att det inte är vevaxelns lager som skurit utan i ställer någon eller flera kolvar som skurit i loppen.
Om det visar sig att vevaxeln går att vicka/rotera skulle jag i ditt ställe demontera cylinderlock och be någon rycka vevaxeln fram och tillbaka och samtidigt med ett finger på varje kolvtopp känna om någon av kolvarna rör sig det allra minsta.
Om det endast är en kolv(en motor brukar inte skära i flera lopp samtidigt) som verkar sitta fast så finns det hopp om att rädda motorn.
D v s att byta en eller flera kolvar är billigare än att byta vevaxel med lager.
Men demonteringen blir nästan lika omfattande men inte fullt.
Endast en kolv skuren går, med lite tur, att banka loss.
Därefter, om inte skadorna i loppet är för stora, hona loppet.

Skulle det visa sig att det är en kolv som behöver bytas vill jag rekommendera Pelgeanders i Örebro.
Dom är fena på att plocka fram kolvar och kolvringar.

Hade motorn stannat med en kraftig smäll och hjulen tvärstannat så hade man ju kunnat misstänka att en vevstake havererat.
Men så var ju inte händelseförloppet, eller hur?

Om du inte själv vill eller kan göra "min" undersökning så tror jag att vilken som helst allbilsverkstad som har lite erfarenhet av motorer kan hjälpa dig.

Jag skulle definitivt kolla vad felet är innan jag byter motor.

Lycka till och berätta gärna i tråden hur du förfar.

cad59
19 november 2016 · 5 Inlägg

Börja med att konstatera om kamdrivningen är intakt.
Inte helt unikt att dom går åt skogen.
Lille Fritz (tyskarna) har lyckats att montera en käck kedja som är underdimensionerad, dessutom mellan motor och låda.
Folk som är duktiga och sköter sin longlifeservice (jävla dumheter om någon frågar mig) och tyvärr inte kör sin bil som det är tänkt kan råka ut för att spännarna till kedjan börjar strula, ofta med haveri som följd.
Behöver inte betyda att motorn är rasad, men det är ingen walk in the park att fixa.

Senast redigerat av cad59 (19 november 2016)

jaka54
20 november 2016 · 5 754 Inlägg

Hej!
Jag skulle också göra som "Torsen" beskriver ovan. Då får du reda på vad som är felet.
Problemet är bara att du måste ha någonstans att mecka och lite kunnande!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang