Fråga om användning av tablet

mackan110
25 november 2016 · 49 Inlägg

hej

har nyss köpt en bil och funderar på att köpa en tablet som jag vill koppla in i bilen (genom ett fäste, ej bygga in)  då jag inte har navigator i bilen vilket är något jag är intresserad av om man skulle åka till en storstad någon gång i framtiden.

Önskar även att ha tillgång till spotify och istället för att bara använda mobilen funderar jag på en tablet


det är en 2014 golf och om jag förstått rätt har den en "Stereo/Infotainment "Composition Media" med USB, Aux, CD och SD-kortläsare"


så min fråga är hur man enklast kan göra detta?

koppla tablet till stereo för att få spotify samt komma åt navigator


måste man ha på internetdelning från min telefon som kopplar upp en tablet mot nätet eller finns det något annat sätt?

finns det något mer man kan göra?

jag är helt ny inom detta så vill göra det enkel och smidigt därför vill jag ej bygga in en tablet.  Är det bästa /smidigaste sättet att koppla tablet med stereo via blåtand eller kan man göra på annat sätt? vore skönt om man kan byta låt på spotify genom rattknapparna och som jag förstod går det inte via koppling av blåtand med en tablet.


tacksam för hjälp

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
rcy
25 november 2016 · 1 705 Inlägg

Smidigast är väl blåtand. Det *kan* gå att byta låtar via rattknapparna om alla prylar stöder rätt protokoll och är överens om alla standarder, men hoppas inte för mycket.

Du behöver inte internetdela från din telefon, det finns gott om tablets med egna simkort.

mackan110
25 november 2016 · 49 Inlägg

Tack för svaret

jag får testa när jag kommer hem och se om jag kan få en ipad att fungera, vet du vart/om det går att kolla upp så man ser vilken padda skulle kunna fungera?


om jag skaffar en med eget simkort så måste jag betala månadsvis för internet eller kan man komma åt navigator utan internet?


finns det någon bra app eller liknande att skaffa om man vill ha en padda i bilen?

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 378 Inlägg

mackan110 skrev:
Tack för svaret

jag får testa när jag kommer hem och se om jag kan få en ipad att fungera, vet du vart/om det går att kolla upp så man ser vilken padda skulle kunna fungera?


om jag skaffar en med eget simkort så måste jag betala månadsvis för internet eller kan man komma åt navigator utan internet?


finns det någon bra app eller liknande att skaffa om man vill ha en padda i bilen?

En Samsung i valfritt format (Så slipper du äpplets ruttna navi) med simkort så är du hemma. Givetvis har de BT...  Du kan köpa ett kontantkort med surf enbart. Fast kör du via mobilen blir det nog billigare fast strula med att koppla upp hotspot varje gång som dessutom äter batteri tröttnar man på.

Skaffa en ELM327 felkodsavläsare och appen Torque så kan du få upp lite kul info om bilen under körning. Se nedan vad jag får upp i bilarna:


https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7f834ea326cbe3cb64216fb51a491ab9.jpg
Det är bara en del så det blir läsbart...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mackan110
27 november 2016 · 49 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

mackan110 skrev:
Tack för svaret

jag får testa när jag kommer hem och se om jag kan få en ipad att fungera, vet du vart/om det går att kolla upp så man ser vilken padda skulle kunna fungera?


om jag skaffar en med eget simkort så måste jag betala månadsvis för internet eller kan man komma åt navigator utan internet?


finns det någon bra app eller liknande att skaffa om man vill ha en padda i bilen?

En Samsung i valfritt format (Så slipper du äpplets ruttna navi) med simkort så är du hemma. Givetvis har de BT...  Du kan köpa ett kontantkort med surf enbart. Fast kör du via mobilen blir det nog billigare fast strula med att koppla upp hotspot varje gång som dessutom äter batteri tröttnar man på.

Skaffa en ELM327 felkodsavläsare och appen Torque så kan du få upp lite kul info om bilen under körning. Se nedan vad jag får upp i bilarna:


http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7f834ea326cbe3cb64216fb51a491ab9.jpg
Det är bara en del så det blir läsbart...

så man måste ha internet för att GPS skall fungera? krävs även internet för appen Torque skall fungera bra eller räcker det med blåtand?

är inte så sugen på att lägga till surf på en padda då jag inte kommer använda gps så ofta samt spotfiy har jag premium så tror jag kan lyssna i offline mode

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
rcy
28 november 2016 · 1 705 Inlägg

mackan110 skrev:
så man måste ha internet för att GPS skall fungera? krävs även internet för appen Torque skall fungera bra eller räcker det med blåtand?

är inte så sugen på att lägga till surf på en padda då jag inte kommer använda gps så ofta samt spotfiy har jag premium så tror jag kan lyssna i offline mode

Nej, man måste inte ha internet för att använda den som GPS, dom flesta mjukvaror tillåter att man laddar ner kartorna lokalt och sen kör offline.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 378 Inlägg

rcy skrev:

mackan110 skrev:
så man måste ha internet för att GPS skall fungera? krävs även internet för appen Torque skall fungera bra eller räcker det med blåtand?

är inte så sugen på att lägga till surf på en padda då jag inte kommer använda gps så ofta samt spotfiy har jag premium så tror jag kan lyssna i offline mode

Nej, man måste inte ha internet för att använda den som GPS, dom flesta mjukvaror tillåter att man laddar ner kartorna lokalt och sen kör offline.

Torque fungerar utan uppkoppling. En offline-app. vilka appar med kartor tänker du på rcy?

Jag använder inte uppkopplingen i bilen. Spotify Premium kan ladda ner innan jag går ut genom dörren. Fungerar utmärkt. Storytel använder jag desto mer. Även den har ett offline där hela den aktuella boken dras ner på 10-15 sek.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 378 Inlägg

rcy skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Torque fungerar utan uppkoppling. En offline-app. vilka appar med kartor tänker du på rcy?

https://play.google.com/store/apps/deta … &hl=sv

https://play.google.com/store/apps/deta … lay.navapp

https://play.google.com/store/apps/deta … av.android

https://play.google.com/store/apps/deta … iontracker

Alltså, det finns hundratals, sök på Google Play och välj den du gillar.

Tackar och bugar. Ska rota fram mobilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mackan110
29 november 2016 · 49 Inlägg

tack så mycket för hjälpen!

vilken samsung vore "bäst" ? gärna inter mer än 3000 kr.

sedan hört att man kan få flera sim-kort och det vore intressant då jag idag har fri surf och kan man sätta in ett i paddan så får man gps utan problem.

Kan man ha igång 2 st sim-kort eller måste man typ bryta telefonen under tiden man använder sim-kortet i paddan?

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
rcy
30 november 2016 · 1 705 Inlägg

Det är skillnad på surf och gps.
Du behöver inte ett simkort för att gps ska fungera, det är en helt separat enhet och har ingenting med surf att göra.
Däremot kan du behöva surf för att kunna tanka hem kartor, men som jag visade innan så finns det gott om kartor som fungerar utan internet.

mackan110
19 februari 2018 · 49 Inlägg

Hej igen
Nu skall jag försöka få tummen ur och göra detta. Vilken padda skulle ni tipsa om ? Vill ha en som är bra och går "mjukt" när man använder gps utan att den skall lagga etc.

Idag har jag en samsung galaxy s8 plus (om det skulle påverka?) samt har fortfarande obegränsad surf.

Jag har inbyggd backkamera och ser då bilden på min skärm i bilen, skulle det gå att få bilden på paddan?

Vilken padda skulle ni tipsa om samt vilket fäste är att föredra ?

samt är det lagligt att installera en dashcam? Jag förstår som det men samtidigt står det att man måste starta och stänga av den självmant men blir det några problem?
Går det att koppla en sådan till en padda?

Senast redigerat av mackan110 (19 februari 2018)

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 februari 2018 · 17 378 Inlägg

mackan110 skrev:
Hej igen
Nu skall jag försöka få tummen ur och göra detta. Vilken padda skulle ni tipsa om ? Vill ha en som är bra och går "mjukt" när man använder gps utan att den skall lagga etc.

Idag har jag en samsung galaxy s8 plus (om det skulle påverka?) samt har fortfarande obegränsad surf.

Jag har inbyggd backkamera och ser då bilden på min skärm i bilen, skulle det gå att få bilden på paddan?

Vilken padda skulle ni tipsa om samt vilket fäste är att föredra ?

samt är det lagligt att installera en dashcam? Jag förstår som det men samtidigt står det att man måste starta och stänga av den självmant men blir det några problem?
Går det att koppla en sådan till en padda?

Numera är det lagligt att ha dashcam i Sverige. Har en själv med en liten nedfällbar skärm i sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
19 februari 2018 · 4 030 Inlägg

Jag tycker det verkar krångligt med en padda. Varför inte bara köpa en 2-din android ifrån ebay och montera? Så har du fungerande rattknappar osv också. Är ju oftast bara plug n play med dem. Och det ser snyggt och fabriksmonterat ut.

Muttley
19 februari 2018 ·

Det finns  stereoenheter med android för ett par tusenlappar att köpa till din bil.

Om du sätter en padda på instrumentbrädan så kör du olagligt, knappt någon som vet om det.

it_mutt Avstängd
19 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:
Det finns  stereoenheter med android för ett par tusenlappar att köpa till din bil.

Om du sätter en padda på instrumentbrädan så kör du olagligt, knappt någon som vet om det.

Utveckla...

- - - Edit - - -

Ja, om du nu inte menar "på" som i; "uppe på", då behöver du inte utveckla för min del iaf.

Senast redigerat av it_mutt (19 februari 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mackan110
19 februari 2018 · 49 Inlägg

Kan inget om teknik så vågar inte byta ut något själv xD
dock låter det smidigast om gps och Spotify är inbyggda och man slipper dra på en platta.

hmm, är det verkligen olagligt? vart står den informationen då jag inte sett något om det tidigare.

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
Muttley
19 februari 2018 ·

it_mutt skrev:

Muttley skrev:
Det finns  stereoenheter med android för ett par tusenlappar att köpa till din bil.

Om du sätter en padda på instrumentbrädan så kör du olagligt, knappt någon som vet om det.

Utveckla...

- - - Edit - - -

Ja, om du nu inte menar "på" som i; "uppe på", då behöver du inte utveckla för min del iaf.

Jag menar bara en sak med på.   De borde vara solklart som korvspad.

Muttley
19 februari 2018 ·

mackan110 skrev:
Kan inget om teknik så vågar inte byta ut något själv xD
dock låter det smidigast om gps och Spotify är inbyggda och man slipper dra på en platta.

hmm, är det verkligen olagligt? vart står den informationen då jag inte sett något om det tidigare.

Du byter i princip en kabel, kanske skruvar ett par skruvar för att få ur och in med den nya enheten.


Du får inte sätta något som skymmer sikten alls för föraren, 99% av alla gps som sitter i rutan är inte ens godkänt.  Men de är slappt nog av polisen att påpeka det.

it_mutt Avstängd
19 februari 2018 · 10 388 Inlägg

Muttley skrev:

it_mutt skrev:

Muttley skrev:
Det finns  stereoenheter med android för ett par tusenlappar att köpa till din bil.

Om du sätter en padda på instrumentbrädan så kör du olagligt, knappt någon som vet om det.

Utveckla...

- - - Edit - - -

Ja, om du nu inte menar "på" som i; "uppe på", då behöver du inte utveckla för min del iaf.

Jag menar bara en sak med på.   De borde vara solklart som korvspad.

Du tycker det ja. Men uppenbarligen inte med tanke på att du fick två frågor på det.

Men iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang