simlar skrev:
Hmm ja lät ju lite tveksamt det, den bör ju gå normalt med pulsairslangen pluggad ifall det är ventilerna som är felet.
Om du tar loss Y-kopplingen mot pulsair-ventilerna är det då oljigt eller sotigt inuti stålanslutningen på någon av ventilerna?
Är ventilerna dåliga så brukar det synas (iaf på förgasarmotorerna) att det är svart och småkletigt av sot i friskluftssidan av ventilen.
Att tomgången kan sjukna vid upprepade trampningar på bromspedalen är normalt, bromsservon förses med vakuum från motorn insug och vid upprepade inbromsningar blir det då i princip ett kraftigt vakuumläckage.
Är bilen välservad? Hur långt har den gått?
Om det inte är tydliga fel på pulsair-ventilerna skulle jag personligen se över servicedetaljerna. Främst de som oftast glöms bort, dvs tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, luftfilter, bränslefilter.
Motorlampan/lambdalampan lyser inte?
En trasig lambdasond ger ofta ojämn gång, låg tomgång och hög bränsleförbrukning på dessa motorer men det brukar tända upp lambdalampan.
Lambdasonden är dock lätt att kolla, bara koppla ur kabeln till den och om motorn då går avsevärt bättre så är lambdasonden trasig.