4003
Sök

Saab 9-5 aero 02a svajande tomgång vid vissa kallstarter

5 Inlägg
15 december 2016
Trådstartare
Hej, jag har en saab 9-5 Aero 2002 som jag har ett stort problem med som jag inte kan hitta lösningen på, vilket jag skulle uppskatta om någon kunde leda mig i rätt riktning.

Vid vissa kallstarter så startar bilen väldigt lustigt, tomgången svajar upp och ner mellan 1000-1400 varv. Även hela bilen vibrerar som den går på 3 cylindrar. Jag har opensid installerat och datorn registerar inga misständningar eller knackningar.

Vid vissa tillfällen får jag felkoden p0340 som pending men motorlampan har aldrig lyst.

Enligt WIS ska felet bero på felaktig tändkasett eller sotiga tändstift. Detta byttes till sprillans nytt vid sommarens slut då jag fick misständningar på cylinder 1-4. Tändkassetten beställdes från speedparts, inte piratkopian utan den äkta. Även rätt stift ditsatta.

Har även rengjort LMM med CRC air sensor cleaner i förebyggande syfte.

Det lustiga är att det hela började när jag bytte batteri till ett jag köpte från skroten. Kan vara ett stort sammanträffande men har bytt till ett sprillans nytt, från 54A till 70A.

Vet inte vart jag ska forsätta med mim felsökning, har googlat som en galning men kan inte hitta något hjälpsamt. Så varje tips är extremt tacksamt.

Sök