Dubbla batterier, dieselvärmare

elsmurfo
17 december 2016 · 412 Inlägg

Tjenare Garaget!

Jag har köpt mig en Passat med dieselvärmare och dubbla batterier.
Min tanke var att även installera en motorvärmare (då jag har gratis motorvärmarstolpe på jobbet).
Till denna tänkte jag även installera en CTEK kopplad så den laddare batteriet när motorvärmaren är i kopplad.

Jag har alltså 1 batteri under motorhuven, och 1 i bakluckan(dieselvärmaren använder detta), antar att det sitter någon sorts skiljerelä så inte värmaren drar ur batteriet under motorhuven.

Nu ska vi se om jag förstått allt rätt:
Motorn går:
Generator ---> huvudbatteri ---> full spänning----> skiljerelä----> batteri i bakluckan.

Är skiljerelät beroende av ström från tändningen för att vara aktivt?
Eller kommer detta laddas på följande sätt om bilen är avstängd?
Defa----> Ctek---->huvudbatteri--->fullspänning ----> skiljerelä----> batteri i bakluckan?

Det är iallafall det scenariot jag vill uppnå, några tips?

Senast redigerat av elsmurfo (17 december 2016)

rawsezx
4 januari 2017 · 116 Inlägg

Hej!

Är det originalmonterat? Har du den simplaste typen så är det ett helt vanligt (kraftigare) relä som sitter mellan batteriernas pluspoler (och säkring förstås). Detta relä styrs sedan av tändningen.

Om scenariot är som ovan så kan du i sådana fall byta ut det reläet till ett smartare skiljerelä som aktiveras vid en viss spänning och slår av vid en lägre. typ biltemas: http://www.biltema.se/sv/bat/el/el-till … 000024038/

Den kommer ju då att aktiveras när du kopplar in CTEK laddaren och den börjar att ladda batteriet så då är båda batterierna ihopkopplade!

//K

Tengo
17 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hej.fick du svar av frågan ? jag har också 2st batteri på min Passat atrack/15 års

Senast redigerat av Tengo (17 oktober 2020)

-m
17 oktober 2020 · 172 Inlägg

Jag tror inte att det sitter något skiljerelä emellan. Batterierna är troligtvis bara parallellkopplade. Då kan man ha en klen kabel (billigare) till batteriet i skuffen. Med en klen kabel kan man inte starta på batteriet bak. Jag tror  att de satte dit batteriet för att få fler Ah på bilbatteriet.
Nya passater med värmare har bara ett större batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang