3706
Sök

Lagring Kamaxlar

173 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
Hur ser lagren ut på moderna motorers kamaxlar.
Ramlagren går bra att byta.

En kollega med någon gammal Audi.motor fick ett haveri. I den motorn finns det inga lager för kamaxeln, lagringen är borrad direkt i topplockets aluminiumgods.

Om man får ett lagerhaveri på kamaxeln, är ju toppen förbrukad - bara att kasta eftersom det inte finns några lager att byta.

Forummoderator
26 547 Inlägg
19 december 2016
Vad är det vi ska diskutera..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

173 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
Jag är bara nyfiken på hur det ser ut i olika märken, om man avskaffat lagerinsatserna för kamaxlar i moderna bilar, eller om det finns hos vissa tillverkare, Det finns definitivt i Volvos äldre motorer.

1 803 Inlägg
20 december 2016
-m skrev:
Jag är bara nyfiken på hur det ser ut i olika märken, om man avskaffat lagerinsatserna för kamaxlar i moderna bilar, eller om det finns hos vissa tillverkare, Det finns definitivt i Volvos äldre motorer.

De flesta (kanske t o m alla!?) är utan lösa lager, det är ju inte samma påfrestningar där som på t ex vevaxeln osv, sköts service ordentligt så brukar det inte innebära problem.
Vad det gäller äldre Volvo så har dessa sedan B21ans och dess överliggande kamaxel lanserades haft fasta lager vid kamaxlarna.

929 Inlägg
20 december 2016
Det fungerar utmärkt att lagra en kamaxel direkt i alu. MEN, det kräver smörjning, så är det.
Skär toppen så är den "körd", tyvärr.
Men har kammen skurit, så ska man fundera på om det är någonting annat i motorn som är dåligt också...

Mats

173 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
Problemet är de långa serviceintervallen, där oljan tjocknar, det ökar risken för lagerhaveri.

Evildan
20 december 2016
Vilken typ av motorer menar du?

173 Inlägg
20 december 2016
Trådstartare
Inga speciella.
Nuförtiden har man uppåt 3000 mil serviceintervall på motorerna. Det gör att oljan under olyckliga omständigheter hinner tjockna.
Hörde efter med en VAG-verkstad vad som hände om man drog över serviceintervallerna lite grand. De berättade att det ofta behövdes byta kamkedja på de bilarna.
Vilket kanske inte är så konstigt, hydralisk kedjespännare och tjock olja gör att kedjespännaren inte fungerar så bra och kedjan slamrar och slits.

Evildan
21 december 2016
-m skrev:

Där stod det ju "moderna bilar" så då vet jag vilken typ av motorer som åsyftas nämligen personbilsmotorer.
Jag tänkte motorer generellt.

173 Inlägg
21 december 2016
Trådstartare
Lastbilar är lite bättre. Men det är proffsprodukter som ska hålla väsentligt längre.

Sök