3312
Sök

VW Golf 1997 1.8 - varvtal dyker med jämna mellanrum när man håller 2000-3000 RPM

55 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#1
Svårt att skriva vettig rubrik men ska förklara tydligare här:

Har en Golf mk3 -97 ADZ 1.8 som fick dåliga avgasvärden när jag besiktade. Felen är:

- Förhöjd tomgång CO-halt 2500 varv: 3,3 (0,3)
- Förhöjd tomgång lambda-värde: 0,89 (0,97-1,03)

Bilen har funkat till synes normalt och jag har använt den under 3 veckor sedan besiktningen (hade en annan tvåa som jag fixat först idag), men idag fick jag för mig att jag skulle testa att hålla mig stilla på några olika varvtal över tomgång för att kolla om det händer nåt särskilt. OCH DET GÖR DET.

Kolla på videon. Jag föröker först hålla varvet stadigt vid först ca 2500 RPM, sedan (efter paus med släppt gaspedal) 3000 RPM, och sedan 2500 igen. Det är alltså INTE jag som släpper foten från gasen. Vid körning uppstår ej detta fenomen.

https://youtu.be/3D53KrIYBdc

Inte så jäkla konstigt att det inte går att få ett vettigt mätvärde vid 2500 varv. Jag är rätt så nollad på sånt här men har inte heller tummen mitt i handen, är det någon som har nåt tips om var/hur jag ska börja felsöka.

Stort tack, och gott nytt år. smile
Senast redigerat av TheStoryteller (30 december 2016)


55 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#2
Tror jag ska börja med att kolla gummifoten under förgasarmojängen. (Det är ett sånt där mono motronic-system som nästan ser mer ut som en förgasare än ett konventionellt insprutningssystem)

Jag hade en Passat -87 en gång med samma typ av gummifot/fläns, den vittrade sönder helt.
Senast redigerat av TheStoryteller (2 januari 2017)


55 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#3
Idag tänkte jag dra iväg och ställa mig i ett varmgarage och kolla det jag kan.  Mina idéer sträcker sig inte längre än att kolla vacuumslangar, insugsgummifot, kablar/kontakter kring bränslesystemet etc. Vetefan hur jag ska gå vidare sen.

Om någon har minsta lilla aning om vad som skulle kunna förorsaka detta symptom (se videon i första inlägget) vore jag ytterst tacksam för tips.

Jag utgår ju nu från att detta är ett problem med bränslesystemet på ett eller annat sätt. Eller är jag på fel spår?

Tack. smile


55 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#4
Ifall det kan hjälpa någon annan tänkte jag berätta att det var den förbannade gummiflänsen. Det sög ordentligt med tjuvluft där, jag hade nog fått igenom en enkrona genom hålet om jag hade våldat lite. Bytte även två korta vacuumslangar som såg rötna ut. Nu går den bättre än någonsin och visar inga konstiga symptom när man håller lite varv. Ombesiktning onsdag, håll tummarna!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7134990/gummi1.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/7134990/gummi2.jpg
Senast redigerat av TheStoryteller (2 januari 2017)



Sök