745 SE-92 med reginainsprut. Bränslepump och filter bytt, vad ska jag göra nu?

Jaken92
31 december 2016 · 7 Inlägg

Hej!

Pumpen la av när jag körde med nästan tomt i tanken (misstänker att rostflagor och liknande åkte in i pumpen). Lokala verkstaden bytte pump, efter det gick den bra i 20 mil, men så la den av. Bytte bränslefilter i dag och nu går den att starta, men går inte på tomgång och jag får ge gas. Dör trots det efter 15-20 sekunder.

Nu ska jag leta efter fler felkällor, men i vilken ordning?

Tack på förhand för svar!

Tom

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 december 2016 · 17 508 Inlägg

Spraya startgas i luftburken så ska den gå perfekt på tomgång ett antal sekunder. Då vet du om den får bränsle eller inte.

Följer denna tråd med intresse. Var på väga att köpa en 740 med regina. Läser bara att de krånglar.... En Volvo?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jaken92
31 december 2016 · 7 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Spraya startgas i luftburken så ska den gå perfekt på tomgång ett antal sekunder. Då vet du om den får bränsle eller inte.

Följer denna tråd med intresse. Var på väga att köpa en 740 med regina. Läser bara att de krånglar.... En Volvo?

Hej!

Bilen har fungerat utmärkt tills nyligen. Den får soppa, men jag misstänker att det är smuts i spridarna. Eller något annat? Istället för att meka med allt behöver jag en lista (och ordning) på vilka åtgärder jag ska vidta.

KolGruvan
31 december 2016 · 1 450 Inlägg

Det sitter en typ av vacum slang på insuget som går till en dosa på vänster fjädertorn, om den halkar av kan den bete sig så att den tappar tomgång å dör ibland. Har själv en 92a med Regina och hade samme problem. På min va den slangen lös. Syns nästan inte då den sitter under nån typ av kåpa. Gul har ja för mig slangen är. Kan va värt att kolla iallafall

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Jaken92
31 december 2016 · 7 Inlägg

KolGruvan skrev:
Det sitter en typ av vacum slang på insuget som går till en dosa på vänster fjädertorn, om den halkar av kan den bete sig så att den tappar tomgång å dör ibland. Har själv en 92a med Regina och hade samme problem. På min va den slangen lös. Syns nästan inte då den sitter under nån typ av kåpa. Gul har ja för mig slangen är. Kan va värt att kolla iallafall

Tack, ska kolla det!

Jaken92
1 januari 2017 · 7 Inlägg
Anderholm
1 januari 2017 · 613 Inlägg

Felsökning vid ojämn tomgång ger en del bra tips

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;start=15


Felsökning bilen stannar utan gas denna killen löste även felet

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=89856



Måste även säga att jag också hört att Regina skulle vara piss och skit innan jag köpte min bil.
Sista årsmodellen av 745 alltså en 1992 och under dessa 6 åren har jag aldrig haft ett motorproblem visst svajar tomgången 5 sekunder när man startar bilen under -5 men motorvärmare gör susen på detta

annars som sagt inga problem med själva systemet
skulle jag köpa en Volvo med Regina igen Svar Ja

lycka till /Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang