Messia skrev:
Har en seat ibiza 1.6 -01. Den har fungerat o h startat bra. Den stod över natten från -6 grader till morgonen då var det -10. När jag skulle starta bilen får jag ingen indikation på nått i bilen. Inget instrument lyser. Stereon lyser ej. Allt ä dött förutom fjärrlåset och inne belysning . Men om jag vrider på varselljus och håller in helljuset så går fläkten igen och jag får instrumenten att börja lysa. Men startmotor går ej igång. Klickar inte ens.
Vad kan va fel. Finns det nån säkring för startspärren? Elr nått relä? Bilen ger inget liv vilken nyckel jag än har.
Och batteriet kan det väl, inte vara. Då hade ju instrumentpanelen indikerat när jag vridit på tändningen. Hjälp. Vad göra? Har kollat säkringar och alla hela. Vilket relä styr startspärren?
Hur skulle kombiinstrumentet visa det menar du? Eller sitter där voltmätare i det?
Om bilen fungerat bra vid töväder, men inte alls vill vara med (elektriskt) när det trillat ner till -10c, skulle iaf jag misstänka batteriet.
Startspärren styrs inte relämässigt. Standard på en bil i VAG-gänget är att den startar för att sen dö efter en sekund eller två om startspärren går in och inte godkänner nyckeln.
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2017)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!