Frost inne i bilen Golf 2 -91

Lukkarinen
5 januari 2017 · 3 Inlägg

Har sjukt mycket frost inne i bilen. Har ni nå tips på hur jag kan fixa detta? Har tidningar under mattorna och sån där kattsand påse vid vindrutan.

Idag skulle jag varmköra honom och upptäckte att han inte ens vill blåsa varmt längre och motorn blir allt för varmt.

Lungt. Det skiter sig ändå.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Hoppas du har tillräckligt med glykol i vattnet, så det inte är en ispropp. .
Frost invändigt lär du inte bli av med förrän all fukta är borta tyvärr.
Och vintern hjälper inte till direkt..
Så svaret blir att du måste in på något varmt ställe och värma upp bilen så du blir av med fukten.

Senast redigerat av tommen1 (5 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2017 · 14 077 Inlägg

Lukkarinen skrev:
Har sjukt mycket frost inne i bilen. Har ni nå tips på hur jag kan fixa detta? Har tidningar under mattorna och sån där kattsand påse vid vindrutan.

Idag skulle jag varmköra honom och upptäckte att han inte ens vill blåsa varmt längre och motorn blir allt för varmt.

För lite kylvätska i kylsystemet kanske. Du kan ha läckage men man bör kolla kylvätskenivån med jämna mellanrum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 515 Inlägg

Lukkarinen skrev:
Har sjukt mycket frost inne i bilen. Har ni nå tips på hur jag kan fixa detta? Har tidningar under mattorna och sån där kattsand påse vid vindrutan.

Idag skulle jag varmköra honom och upptäckte att han inte ens vill blåsa varmt längre och motorn blir allt för varmt.

Överhettad maskin och ingen kupévärme tyder på att det inte finns cirkulation. Detta i sin tur betyder ispropp i kylsystemet. Med tanke på att det är lite småruggigt ute... Vad har TS för utetemp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lukkarinen
5 januari 2017 · 3 Inlägg

Har -10

Hur löser jag detta? Inte vädret men cirkulationen och isproppar. 🙂

Är min första bil och jag är helt ny på området. Men jäkligt kul med allt krångel 🤗

Lungt. Det skiter sig ändå.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2017 · 17 515 Inlägg

Lukkarinen skrev:
Har -10

Hur löser jag detta? Inte vädret men cirkulationen och isproppar. 🙂

Är min första bil och jag är helt ny på området. Men jäkligt kul med allt krångel 🤗

Har den frusit så sitter det en "propp" i kylsystemet. Varmkör bilen och stäng av. Upprepa. Eller så ställer du in den i ett varmgarage över en natt. Sen tappar du ut kylvätskan och fyller på med 50/50 vatten/glykol.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedman
6 januari 2017 · 1 966 Inlägg

Kör in i varmgarage, låt stå några timmar. Rutorna nervevade eller alla dörrar öppna.

Tvätta rutorna invändigt och gnid in lite rakgelé på framrutorna, detta torkas sedan bort med papper eller mikrofiber. Detta förhindrar framtida imma och sedermera isbildning

Varmkör bilen och töm ur gamla kylarvätskan. Skölj systemet. Slå i ny kylarvätska av samma typ som var i. Ut och åk. Använd motor- och kupévärmare om du kan. Ta för vana att sparka av dig snön innan du hoppar in i bilen.

MrMarc
8 januari 2017 · 8 Inlägg

Vet inte om detta hör till här men jag får mycket imma på bakrutorna, när jag kört i några timmar blir det mer som fukt på rutorna och går inte längre bort med värmluften från fläktarna. Vad ska jag göra? Vill kunna köra utan imma och utan 50 grader i bilen neutral

ehedman
8 januari 2017 · 1 966 Inlägg

MarcusGolf skrev:
Vet inte om detta hör till här men jag får mycket imma på bakrutorna, när jag kört i några timmar blir det mer som fukt på rutorna och går inte längre bort med värmluften från fläktarna. Vad ska jag göra? Vill kunna köra utan imma och utan 50 grader i bilen neutral

Läs mitt tips ovan, men du kan nog skippa glykolbyte.

Senast redigerat av ehedman (8 januari 2017)

jockethilen
8 januari 2017 · 56 Inlägg

apropå att byta vätskan i kylarsystemet. så skit i det utan häll bara i koncentrerad glykol direkt och kör bilen så det blandar sig lite. Jag vet att detta är bonnameckande men bilen är också från 91. och därför skulle jag inte lägga ner 1 kr förmycket

min åsikt bara, Jag byter aldrig något i par och bilarna har inte rasat ännu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang