Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer att fortsätta några år framöver!
InTheWhite skrev: Ja man blir jäkligt handikappad i skruvandet när man har krämpor. Förr kunde man fara som en iller ut och in under bilen, inte lika lätt längre!
Håller med dig, nu vet jag vad det är för fel på ryggen och väntar på besked vad som ska göras!
Nu har skruvat en stund i garaget och är nästan färdig i motorrummet att ta ur motor. Är nästan färdig i motorrummet, har en skruv kvar på startmotor, måste ta bort den, så jag kan ta bort kabelhärvan ifrån motorn. Fördelen att skruva nu är att man inte blir skitig. Snart är det bara att lossa lådan och sen ta ur motor o låda.
Idag fick jag ur motor o låda! Motor på väg ut och det var lite jobb att få bort startmotor, var tvunget att ta bort den så jag kunde ta bort kabelhärvan ifrån motor. Så stod svänghjulet när motorn är nollad, vilket måste stå ett halvt varv fel enligt info man har fått. Bilen startade utan problem som svänghjulet sitter nu.
Blev lite meckande idag! Var till Bilia idag och fick den lappen hur svänghjulet ska sitta. Här sitter svänghjulet som bilden visar. Och så här blir det på andra sidan som jag också har sett att man kan gå efter. Det ska vara 15 hål upp till givaren och detta såg jag på you tube. Så såg det ut när jag slutade att meka. Passade på att byta olja o filter i motorn nu. Har inte så mycket kvar innan jag kan återmontera motor.
Jo jag tror jag kolla olika sidor då jag höll på med mitt svänghjul filmer grejer
Jag hittade Volvo handbok som jag köpte i Göteborg för 2 år sen och svänghjulet sitter likadant på alla B230, såg att det var samma som jag fick ifrån Bilia till min Turbo. Tycker att det borde stå i 940 boken hur svänghjulet ska sitta, där står det att man ska märka ut hur svänghjulet ska sitta.
Idag åkte motorn i igen! Nu sitter motorn på plats, har inte skruvat fast lådan än. I morgon ska jag böra med elen på motorn, vilket kommer bli lite jobb att få kablarna rätt, nu när jag har do88 slangar som mycket tjockare. Sen blir det att sätta fast lådan.
InTheWhite skrev: Gott att du fick ordning på det!
När jag satte ihop motorn, så tänkte jag inte på hur svänghjulet skulle sitta. När jag tittade på you tube hur man ska nolla motor, så började jag fundera om svänghjulet satt rätt eftersom bilen startade. Har läst på forum att bilen inte startar om den sitter fel, men ett halv varv kan den sitta fel och starta. Nu vet jag att allt sitter rätt.
Idag har det hänt lite med återmonteringen av motorn. Dagen började jag med montering av elen, viket jag tycker är tidskrävande, tog lite tid att få allt rätt. Så här såg det ut efter 3 timmar i garaget. Tog sedan en lång paus. Gick ut kl 17.30 och kom in 22.45. Under den tiden så blev det mycket gjort om man tittar på bilden innan. Det som tog mest tid var att skruva fast allt under bilen när man har ryggbesvär. Nu har jag bara värmeslangarna kvar och pulsgivaren som jag skruvar fast när jag har pallat ner bilen. Nu ska det bli kul och se om motorn kommer att gå bättre nu när svänghjulet sitter rätt.
Nu är motorn igång igen. Nu gick motorn mycket bättre på tomgång nu när svänghjulet sitter rätt, min erfarenhet är att svänghjulet kan sitta ett halvt varv fel och ändå starta. Bilen startade direkt utan några problem och allt var tätt. Nu blir det att fortsätta med återmontering av karossen, så man kan ställa på bilen i sommar.
Förstår att du längtar till påställning och att få plocka ut kärran.
Tack så mycket. Visste att jag inte kollade svänghjulet, därför lite extra jobb. Bilen har ju varit avställd i några år nu, så sen blir det vinterprojekt med förbättringar och lack.
Nu har jag börjat med återmontering av utvändiga delar på bilen. Började med att skruva bort skärmarna ifrån min gamla GL som jag håller på att skrota, då dom inte är så gamla. De skärmar som satt på bilen var det inget fel på, och var lite svårt att välja vilka jag skulle ta. Har två skruvar kvar och det är dom som sitter i dörren, dom få jag montera när jag kör ut bilen så jag kan öppna dörrarna helt och när kofångaren är klar för montering.
Blev lite gjort på bilen idag. Blev lite gjort idag, monterade plåten framför rutan och sen tog jag tag i kofångaren i fram och bytte balken och polerade upp den, och sen ska jag skicka iväg Add-on läpp till lack och gångjärnen, då jag glömde dom när jag lackade motorrummet.