Jag kom över en bmw e32 som blev avställd i skogen år 2006, den drogs ut av en kompis 2016 som tänkte få ordning på den men som efter lite nogrannare undersökning av bilen avstod, och där kommer jag in :)
Roadblock skrev: Härligt med en daglig uppdatering Så det var bara mekanismen som hade lagt av?
tydligen så rostar dem ihop om dem inte använts på länge, och säkringen går visst inte så lätt på dessa och den svagaste länken blir då motorn som smälter invändigt när den försöker dra runt allt Och ja denna bilen har ju stått om något xP
Dags att få dit allt som behövde åka bort för att byta ut torkarmekanismen
fläktmotor och huset till denna
insåg mitt i allt detta att man kanske borde ta bort allt jord? (10 års förmultnade löv)
Tryckluft gjorde susen, desto mer hamnade på mig dock:P
Här satt det mesta ihop igen
Tyvärr blev det problem med den ena muttern till torkarmekanismen (inga gängor kvar), så idag beställde jag en ny
dessa motorer har problem med att vipparmarna går av och även att 2 skruvar lossnar som är en del i att leverera olja till kamaxeln, kan vara att dem två problemen hänger ihop kanske? Toppen verkar ha varit bytt på denna motorn. Dem där skruvarna som lossnar... ja en hade lossnat, det finns längre upp i tråden. Dem 2 är spännda nu iaf
höger motorfäste monterat
monterade på växellådan (notera lådan jag använt för att lättare få skruvarna på rätt plats igen)
Det är inte så kul att komma åt tändstiften när motorn är i bilen så jag plockade ut dem nu för att undersöka
motorn har ju legat upponer så dem flesta var helt dränkta i olja så det är ordentligt med olja i flera av cylindrarna. Its gonna be a smokeshow Stiften var inte i bästa skick men kommer att göra rent dem och sätta i igen
sen ett riktigt tradigt jobb.. montera dem 3 skruvarna mellan flexplattan och momentomvandlaren, dra runt motorn till rätt läge, snurra på momentomvandlaren, i med en skruv men inte spänna den sen snurra vidare få i nästa men inte spänna osv osv tills dem sitter där sen spänna en efter en.... oj hjälp va jobb för 3 skruv..
sist för dagen blev på med startmotorn och stödet till insuget
nu väntar jag på oljetrycksgivaren, sen ska motorn tvättas av och lika så motorrummet så blir det lite trevligare att jobba med, sen i med motorn
Plötsligt hände det en hel del på en dag! Hade 2 kompisar på besök och idén kom fram att lyfta i motorn i bilen, så ja det gjorde vi, och den startades senare på kvällen, så det gick undan! Väldigt skönt att ha kommit såhär långt nu! Blev nästan inga bilder från den kvällen då vi fokuserade på att jobba
Idag kom min nya kylare i ett onödigt stort paket
Den läckande oljetryckssensorn blev utbytt
expansionskärl på plats
fläkten lika så
med pappas hjälp åkte "hua" på och nu slipper jag äntligen pressningen!
Den nya muttern som håller torkarmekanismen kom i förra veckan, så nu kunde man montera allt däromkring
Växellådan driver absolut inget alls så jag har köpt på mig 2 liter ATF. Tyvärr har det regnat hela dagen och detta momentet ska helst inte inkludera vatten så vi lade presenningen över bilen och satte en tratt i röret till stickan. Hällde i 1.5 liter sen tröt tålamodet, det rinner så sjukt sakta, det ösregnade, blåste och var mörkt. Och lådan är fortfarande stendöd, fortsatt felsökning på detta sker imorn förhoppningsvis.
Efter en del felsökande visade det sig att pumpen i växellådan inte fungerade. Det var också här jag tog beslutet av avbryta. Jag har flera andra projekt på gång och jag orkade inte ta tag i denna bilen mera. Bilen såldes ganska nyligen och det var en av dem jobbigaste grejer jag varit med om. Idiot efter idiot ringde, smsade och mailade, den ena var dummare än den andra. Hoppas verkligen att jag aldrig behöver sälja en BMW i mitt liv igen!
Så ja tyvärr detta projektet tog slut, men jag har andra projekt ni kan följa. Ett av dem har inte fått en egen tråd ännu, jobbar på detta.