Tvätta motorblock utan att det rostar?

OlssonEmil
11 januari 2017 · 87 Inlägg

Tja!

Ska tvätta ett motorblock, invändigt och utvändigt. Förra blocket jag tvättade körde jag med avfettning och hetvattentvätt. Men det rostade såfort vattnet försvann från ytan! Hann inte olja in innan det rostade!! Hur ska jag göra för att det inte ska bli rostangrepp??

jaka54
12 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kör med roterande stålborste i vinkelslip eller ännu bättre, lämna in blocket för blästring.
-Olja in blocket??? Varför då ? Ska du inte måla blocket?

SportPilot Ubåtsingenjör
12 januari 2017 · 7 228 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör med roterande stålborste i vinkelslip eller ännu bättre, lämna in blocket för blästring.
-Olja in blocket??? Varför då ? Ska du inte måla blocket?

Blästra är ingen bra idé då det kan leta sig in blästermedel i oljekanaler osv som mer eller mindre blir omöjligt att få bort sedan.

Är det ett gjutjärnasblock så sänker du ner det i ett bad med citronsyra och låter det ligga där ett par dagar, efter detta så tvättar du blocket väldigt noggrant och därefter så målar du blocket.

Annars är den roterande stålborsten det näst bästa alternativet, självklart så behöver då måla efter detta också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
12 januari 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Naturligtvis menar jag inte att man ska blästra inuti...det tog jag för givet att alla visste!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 januari 2017 · 14 039 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Naturligtvis menar jag inte att man ska blästra inuti...det tog jag för givet att alla visste!

Jag förstår vad du menar men blästermedlet tenderar att leta sig in överallt, precis överallt. Jag har själv hållit på med blästring.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
12 januari 2017 · 7 228 Inlägg

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Naturligtvis menar jag inte att man ska blästra inuti...det tog jag för givet att alla visste!

Jag förstår vad du menar men blästermedlet tenderar att leta sig in överallt, precis överallt. Jag har själv hållit på med blästring.
/Benny

Tack smile jobbade med motorrenovering tidigare och att blästra ett block var aldrig aktuellt

eventuellt skulle man kunna kolsyreblästra, men frågan är om det tar bra nog plus att det blir dyrare än lite citronsyra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 januari 2017 · 14 039 Inlägg

CHEEVA skrev:

Vettemannen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Naturligtvis menar jag inte att man ska blästra inuti...det tog jag för givet att alla visste!

Jag förstår vad du menar men blästermedlet tenderar att leta sig in överallt, precis överallt. Jag har själv hållit på med blästring.
/Benny

Tack smile jobbade med motorrenovering tidigare och att blästra ett block var aldrig aktuellt

eventuellt skulle man kunna kolsyreblästra, men frågan är om det tar bra nog plus att det blir dyrare än lite citronsyra

Kan vara ett alternativ.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
OlssonEmil
12 januari 2017 · 87 Inlägg

Problemet är att det rostade i cylinderloppen och i ramlagerbanorna när jag provade sist. Och det började samma sekund som jag tog tryckluft och blåste av blocket!

SportPilot Ubåtsingenjör
12 januari 2017 · 7 228 Inlägg

Beya skrev:
Problemet är att det rostade i cylinderloppen och i ramlagerbanorna när jag provade sist. Och det började samma sekund som jag tog tryckluft och blåste av blocket!

låter väldigt märkligt, börjar fundera på om det är något konstigt med ditt vatten

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OlssonEmil
12 januari 2017 · 87 Inlägg

CHEEVA skrev:

Beya skrev:
Problemet är att det rostade i cylinderloppen och i ramlagerbanorna när jag provade sist. Och det började samma sekund som jag tog tryckluft och blåste av blocket!

låter väldigt märkligt, börjar fundera på om det är något konstigt med ditt vatten

Kanske borde tvätta insidan med diesel eller något istället? Utsidan skall ju slipas och lackas sen..

SportPilot Ubåtsingenjör
13 januari 2017 · 7 228 Inlägg

Beya skrev:

CHEEVA skrev:

Beya skrev:
Problemet är att det rostade i cylinderloppen och i ramlagerbanorna när jag provade sist. Och det började samma sekund som jag tog tryckluft och blåste av blocket!

låter väldigt märkligt, börjar fundera på om det är något konstigt med ditt vatten

Kanske borde tvätta insidan med diesel eller något istället? Utsidan skall ju slipas och lackas sen..

Jag har tvättat i hetvatten tvätt och sen torkat rent bara, om det ska stå en stund så har jag smörjt in loppen med wd-40 eller liknande.

Men för all del, prova tvätta med diesel smile Är nog ingen dålig idé alls !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang