Dsg6/dsg7

5 Inlägg
Skrivet 18 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #1

Frågan är helt enkelt om tillverkarna har lyckats få ordning på dessa lådor på senare årsmodeller eller om det fortfarande är rysk roulette med dem?

Med senare årsmodeller menar jag 2015-2016, t.ex. Skoda Octavia

304 Inlägg
Skrivet 18 januari 2017 #2

P1987 skrev:
Frågan är helt enkelt om tillverkarna har lyckats få ordning på dessa lådor på senare årsmodeller eller om det fortfarande är rysk roulette med dem?

Med senare årsmodeller menar jag 2015-2016, t.ex. Skoda Octavia

Körde en Golf R 2016, kan säga att den gick bra som fan, både i lådan och motorn, riktigt underbar va växellådan i min åsikt. smile

5 Inlägg
Skrivet 18 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #3

beppizh skrev:

P1987 skrev:
Frågan är helt enkelt om tillverkarna har lyckats få ordning på dessa lådor på senare årsmodeller eller om det fortfarande är rysk roulette med dem?

Med senare årsmodeller menar jag 2015-2016, t.ex. Skoda Octavia

Körde en Golf R 2016, kan säga att den gick bra som fan, både i lådan och motorn, riktigt underbar va växellådan i min åsikt. smile

Jag vet att de växlar väldans fint, men det var snarare den totala avsaknaden av driftsäkerhet jag syftade på.

Forum- och sitemoderator · 10 084 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #4

DSG6 "brukar" fungera bra. DSG7 så är problemen kvar. Vår 2015 skoda började smälla in växlarna som en 18-åring med nytaget körkort i en 740 Turbo. Den hann gå cirka 400 mil...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
* Voff voff * · 4 199 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #5

På förra jobbet hade jag en Transporter 4-motion med 180 hk och DSG6 -14 som jag hämtade ut ny och körde 6000 mil med. Den var konstant fullastad (3,2 ton) och fick även dra släp på över 2 ton, om inte dagligen så iaf flera gånger i veckan.

Inte minsta problem med DSG´n på den iaf och den fick som sagt jobba hårt. Starta i backe när hela ekipaget vägde 5,3 ton inkl. släpet är ju en hyffsad påfrestning. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1 813 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #6

Hej!
Har en Audi TT 3,2lit roadster från 2004 med 6 växlad DSG låda och den funkar perfekt!

Reservdansk · 6 243 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #7

Är det inte "taxibilskörning" som DSG-lådorna inte gillar?

Dvs mycket växlingar, start och stopp i stadstrafik?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
13 578 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #8

TurbOla skrev:
Är det inte "taxibilskörning" som DSG-lådorna inte gillar?

Dvs mycket växlingar, start och stopp i stadstrafik?

Det stämmer, dom mår bäst utav att slippa göra det dom är till för nämligen växla.

Jag har i tidigare arbete haft en mängd problem med både DQ200 och DQ250 där kopplingen brinner, mekatronikenheten lämnar in, svänghjul likaså eller lådorna i sig lägger av.
Jag skulle aldrig råda någon jag inte vill illa att köpa en folkvagn med dsg.
Några fungerar smärtfritt under den normalt förväntade livslängden medans en alldeles för hög procentsats strular återkommande.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
5 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #9

Evildan skrev:

TurbOla skrev:
Är det inte "taxibilskörning" som DSG-lådorna inte gillar?

Dvs mycket växlingar, start och stopp i stadstrafik?

Det stämmer, dom mår bäst utav att slippa göra det dom är till för nämligen växla.

Jag har i tidigare arbete haft en mängd problem med både DQ200 och DQ250 där kopplingen brinner, mekatronikenheten lämnar in, svänghjul likaså eller lådorna i sig lägger av.
Jag skulle aldrig råda någon jag inte vill illa att köpa en folkvagn med dsg.
Några fungerar smärtfritt under den normalt förväntade livslängden medans en alldeles för hög procentsats strular återkommande.

Så de har inte ens lyckats lösa problemen på t.ex. en 2015? Lite skandal faktiskt.

Det enda jag vet säkert är att min kommande bil har automatlåda och är årsmodell 2015 eller kanske 2014. Kandidaterna är väl främst V70 med den nya 8 stegade automaten, Audi A4 med Steptronic, Passat med DSG eller Octavia med DSG. Men de två sistnämnda har väl tyvärr dålig inverkan på nattsömnen....

3 529 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #10

P1987 skrev:

Evildan skrev:

TurbOla skrev:
Är det inte "taxibilskörning" som DSG-lådorna inte gillar?

Dvs mycket växlingar, start och stopp i stadstrafik?

Det stämmer, dom mår bäst utav att slippa göra det dom är till för nämligen växla.

Jag har i tidigare arbete haft en mängd problem med både DQ200 och DQ250 där kopplingen brinner, mekatronikenheten lämnar in, svänghjul likaså eller lådorna i sig lägger av.
Jag skulle aldrig råda någon jag inte vill illa att köpa en folkvagn med dsg.
Några fungerar smärtfritt under den normalt förväntade livslängden medans en alldeles för hög procentsats strular återkommande.

Så de har inte ens lyckats lösa problemen på t.ex. en 2015? Lite skandal faktiskt.

Det enda jag vet säkert är att min kommande bil har automatlåda och är årsmodell 2015 eller kanske 2014. Kandidaterna är väl främst V70 med den nya 8 stegade automaten, Audi A4 med Steptronic, Passat med DSG eller Octavia med DSG. Men de två sistnämnda har väl tyvärr dålig inverkan på nattsömnen....

Skillnad mellan steptronic och dsg?

Una vitae enim regnum bene
Forum- och sitemoderator · 10 084 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #11

Deception skrev:

P1987 skrev:

Evildan skrev:

Det stämmer, dom mår bäst utav att slippa göra det dom är till för nämligen växla.

Jag har i tidigare arbete haft en mängd problem med både DQ200 och DQ250 där kopplingen brinner, mekatronikenheten lämnar in, svänghjul likaså eller lådorna i sig lägger av.
Jag skulle aldrig råda någon jag inte vill illa att köpa en folkvagn med dsg.
Några fungerar smärtfritt under den normalt förväntade livslängden medans en alldeles för hög procentsats strular återkommande.

Så de har inte ens lyckats lösa problemen på t.ex. en 2015? Lite skandal faktiskt.

Det enda jag vet säkert är att min kommande bil har automatlåda och är årsmodell 2015 eller kanske 2014. Kandidaterna är väl främst V70 med den nya 8 stegade automaten, Audi A4 med Steptronic, Passat med DSG eller Octavia med DSG. Men de två sistnämnda har väl tyvärr dålig inverkan på nattsömnen....

Skillnad mellan steptronic och dsg?

Skillnaden är i utförandet. S-tronic har inte på långa vägar haft lika stora problem med sin låda men visst kan de krångla med. Köper du en Audi med en TFSi under huven så är lådan ditt minsta problem dock. En VAG med DSG 7 (DQ200) köper du helt enkelt inte.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
13 578 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #12

Deception skrev:

P1987 skrev:

Evildan skrev:

Det stämmer, dom mår bäst utav att slippa göra det dom är till för nämligen växla.

Jag har i tidigare arbete haft en mängd problem med både DQ200 och DQ250 där kopplingen brinner, mekatronikenheten lämnar in, svänghjul likaså eller lådorna i sig lägger av.
Jag skulle aldrig råda någon jag inte vill illa att köpa en folkvagn med dsg.
Några fungerar smärtfritt under den normalt förväntade livslängden medans en alldeles för hög procentsats strular återkommande.

Så de har inte ens lyckats lösa problemen på t.ex. en 2015? Lite skandal faktiskt.

Det enda jag vet säkert är att min kommande bil har automatlåda och är årsmodell 2015 eller kanske 2014. Kandidaterna är väl främst V70 med den nya 8 stegade automaten, Audi A4 med Steptronic, Passat med DSG eller Octavia med DSG. Men de två sistnämnda har väl tyvärr dålig inverkan på nattsömnen....

Skillnad mellan steptronic och dsg?

7 bokstäver.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
3 529 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #13

Evildan skrev:

Deception skrev:

P1987 skrev:

Så de har inte ens lyckats lösa problemen på t.ex. en 2015? Lite skandal faktiskt.

Det enda jag vet säkert är att min kommande bil har automatlåda och är årsmodell 2015 eller kanske 2014. Kandidaterna är väl främst V70 med den nya 8 stegade automaten, Audi A4 med Steptronic, Passat med DSG eller Octavia med DSG. Men de två sistnämnda har väl tyvärr dålig inverkan på nattsömnen....

Skillnad mellan steptronic och dsg?

7 bokstäver.

Det var lite så jag kände med.. Är väl exakt samma sak?
Jag har för övrigt haft flera TFSI/TSI-bilar och aldrig råkat ut för motorproblem.. Men då kör jag inte longlife-service heller..

Una vitae enim regnum bene
13 578 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #14

Deception skrev:

Evildan skrev:

Deception skrev:

Skillnad mellan steptronic och dsg?

7 bokstäver.

Det var lite så jag kände med.. Är väl exakt samma sak?
Jag har för övrigt haft flera TFSI/TSI-bilar och aldrig råkat ut för motorproblem.. Men då kör jag inte longlife-service heller..

Dom längsmonterade motorerna i quattrobilarna kan driva via Audis egen låda DL501 annars är det DQ200 (DSG6), DQ250 (DSG7), och DQ500 (DSG8) som används även hos Audi.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
Forum- och sitemoderator · 10 084 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #15

Evildan skrev:

Deception skrev:

Evildan skrev:
7 bokstäver.

Det var lite så jag kände med.. Är väl exakt samma sak?
Jag har för övrigt haft flera TFSI/TSI-bilar och aldrig råkat ut för motorproblem.. Men då kör jag inte longlife-service heller..

Dom längsmonterade motorerna i quattrobilarna kan driva via Audis egen låda DL501 annars är det DQ200 (DSG6), DQ250 (DSG7), och DQ500 (DSG8) som används även hos Audi.

Ah! Det var DL501 som ställde till det för mig! Fast den "fungerar sådär" i Q7...

Kanske skippa VAG helt? TS?
Du rörde ihop växlarna Evil...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
13 578 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #16

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Deception skrev:

Det var lite så jag kände med.. Är väl exakt samma sak?
Jag har för övrigt haft flera TFSI/TSI-bilar och aldrig råkat ut för motorproblem.. Men då kör jag inte longlife-service heller..

Dom längsmonterade motorerna i quattrobilarna kan driva via Audis egen låda DL501 annars är det DQ200 (DSG6), DQ250 (DSG7), och DQ500 (DSG8) som används även hos Audi.

Ah! Det var DL501 som ställde till det för mig! Fast den "fungerar sådär" i Q7...

Kanske skippa VAG helt? TS?
Du rörde ihop växlarna Evil...

Jag till skillnad från VAG kan få växlarna att just röra på sig... :p

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.
5 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #17

Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.

Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.

Forum- och sitemoderator · 10 084 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #18

P1987 skrev:
Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.

Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.

Audis DSG7 har våtlameller.

http://fixarfarsan.se/2014/01/Skillnad- … DL501.html

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
8 997 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #19

P1987 skrev:
Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.

Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.

Steptronic sitter i BMW, det är samma sak (vad jag vill ha för mig) som Audis Tiptronic, dvs "namnet" för att du kan växla automatlådan själv.



Och i grund och botten är en S-tronic i en Audi och VAGs övriga DSG:er samma sak. Notera att det är "i grund och botten". Detta som i; "de fungerar på samma sätt". Det är då inte samma låda.

Den 7-stegade S-Tronic-lådan är helt utvecklad av Audi, och har då inget gemensamt med VAGs DSG, mer än att det är just en "DSG"-låda (dvs principen). Audis "egna" är då, om jag inte har heeeeeelt fel i mina minnesbanker; DL501-7Q samt DL382-7F. Men, det kan vara som så att minnet sviker

- - Edit - -

Se där... Hybridsmurfens inlägg kunde iaf bekräfta modellerna.

Senast redigerat av it_mutt (19 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
13 578 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 #20

it_mutt skrev:

P1987 skrev:
Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.

Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.

Steptronic sitter i BMW, det är samma sak (vad jag vill ha för mig) som Audis Tiptronic, dvs "namnet" för att du kan växla automatlådan själv.



Och i grund och botten är en S-tronic i en Audi och VAGs övriga DSG:er samma sak. Notera att det är "i grund och botten". Detta som i; "de fungerar på samma sätt". Det är då inte samma låda.

Den 7-stegade S-Tronic-lådan är helt utvecklad av Audi, och har då inget gemensamt med VAGs DSG, mer än att det är just en "DSG"-låda (dvs principen). Audis "egna" är då, om jag inte har heeeeeelt fel i mina minnesbanker; DL501-7Q samt DL382-7F. Men, det kan vara som så att minnet sviker

- - Edit - -

Se där... Hybridsmurfens inlägg kunde iaf bekräfta modellerna.

Jag blir som så ofta nyfiken och undrar över skillnaderna på vw dq250 och Audi dq250 som finns i A1 och A3 eller som dq 200 som finns i 2.0tfsi Passat och A6 exempelvis.

http://www.dinskitbil.se/
Mycket nöje utlovas.

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang



Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck