Dsg6/dsg7

Cupra_
29 december 2017 ·

Det här börjar likna en Volvo vs Saab tråd som fanns förr.. Innan den låstes.

Jag brukar extremt sällan hålla med it_mutt om något, men i det här fallet har han faktiskt rätt. Att någon slänger fram några bilar på kvd som är skit, säger inget alls egentligen. Dessutom är merparten av bilarna på kvd gamla företagsbilar som körts av folk som skiter i bilen. Mitt gamla jobb sålde alla bilar via dem.

Men okej, 4 bilar är skit.. Av hur många?
Eller säg att 10.000 bilar är skit.. Av vad? En miljon? Av 12.000? DET är ju vad som är intressant i det här fallet.

Sen håller jag med om att dsg7 är/var en undermålig konstruktion och att vag har problem med galven på den nordiska marknaden.

Senast redigerat av Cupra_ (29 december 2017)

-Akerfeldt-
29 december 2017 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:
Vad tror du att jag har försökt göra hela dan här? du verkar inte bry dig alls om vad jag säger att jag ser på jobbet varje dag, Det är ett stort problem ja, ser flera vag me dåliga lådor samt flera som börjar få rostangrepp. Kan inte säga så mket mer, du som konsument nu kan antingen ta detta info positivt eller negativt eller totalt skita i det som du gör nu^^^Välj att ignorera da det är du bra på ser jag. Du tänker mest på dom som rullar felfritt och skiter i att kolla på hur många det är som drabbas. Du tycker sj inte att det är lotto ifall man får en fungerande version. Jag personligen skulle inte ens vilja ha en helt ny gratis, för ja vet de finns chans att den kommer att falla isär sen kommer man åka gråtandes till vag och försöka få garanti/goodwill. Det spelar ingen roll alls för dig att du hör från en person som jobbar me detta varje dag och ger dig info. Gör precis som du vill;)

Det verkar ju vara ganska ömsesidigt eller hur wink

Eftersom dina" hur många som drabbats" inte har någon grund i fakta utan bara något du upplever, förlitar jag mig nu på att någon annan får fram lite information om hur många bilar det verkligen är som har drabbats av DSG problem, av antalet sålda bilar så såklart då det är det som är intressant hmm

it_mutt Avstängd
29 december 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:

Vad tror du att jag har försökt göra hela dan här? du verkar inte bry dig alls om vad jag säger att jag ser på jobbet varje dag, Det är ett stort problem ja, ser flera vag me dåliga lådor samt flera som börjar få rostangrepp. Kan inte säga så mket mer, du som konsument nu kan antingen ta detta info positivt eller negativt eller totalt skita i det som du gör nu^^^Välj att ignorera da det är du bra på ser jag. Du tänker mest på dom som rullar felfritt och skiter i att kolla på hur många det är som drabbas. Du tycker sj inte att det är lotto ifall man får en fungerande version. Jag personligen skulle inte ens vilja ha en helt ny gratis, för ja vet de finns chans att den kommer att falla isär sen kommer man åka gråtandes till vag och försöka få garanti/goodwill. Det spelar ingen roll alls för dig att du hör från en person som jobbar me detta varje dag och ger dig info. Gör precis som du vill;)

Du gör ju å andra sidan precis tvärt om.

Anywho...

Så, då jag inte orkar läsa igenom ert drabbel; hur många -är- det som faktiskt drabbas? Det är egentligen det enda som är intressant.

Även om någon slänger fram en siffra och säger "det är 1037742 bilar som drabbats" så säger det inget alls. Om vi inte får reda på hur många det är som -kunde- drabbats. Om den påhittade siffran är 1% av bilarna, så är det inte så farligt, är siffran istället 99% av bilarna, ja, då är det givetvis lite...ganska mycket...värre.

hehe det spelar ju ingen roll eller hur? skulle du vilja köpa nått som har så dyra återkommande fel? läst ju att folk har bytt låda samt motor efter 23 månader på fabriksny bil. 9 motorer samt lådor på fabriksnya bilar. Även om dom släpper ut en miljon bilar så är siffran på hur många har drabbats ganska stor. Jag hade inte vågat köpa iaf och kan inte rekommendera nån annan heller att göra det. tycker fan bmw håller bättre även om dom har tappat jävla mycket bollar på sistone.

Jag har visserligen svarat på det innan. Och för min del hade jag; kollat upp det. Just för att få reda på om det är 75% av bilarna som drabbas, 99%, 12% eller 1%. Hade det varit 1% och jag verkligen ville ha en bil som låg bland riskbilarna; ja då hade jag handlat. 75%? Nej, då hade jag givetvis inte handlat.

JA, det är inte direkt svårt att hitta trådar som berör ämnet. MEN, igen, även om det finns 10.000 trådar om ämnet, där 10 unika individer i varje tråd säger sig ha problem, så visst, det är 100.000 problembilar, men, om det är av 10.000.000 bilar, så är det fortfarande bara 1% av flottan.

Det spelar ingen roll hur många bilar du kan "skaka fram" som fallerar, om det inte går att ställa mot något... förslagsvis just hur många bilar som kunde drabbats.

1% i sammanhanget innebär att Koenigsegg har 1 (EN) bil var 3-4år som strular (om de inte fått upp produktionen, sist jag läste så var det iaf ca 30 bilar/år).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
29 december 2017 · 4 250 Inlägg

Cupra_ skrev:
Det här börjar likna en Volvo vs Saab tråd som fanns förr.. Innan den låstes.

Jag brukar extremt sällan hålla med it_mutt om något, men i det här fallet har han faktiskt rätt. Att någon slänger fram några bilar på kvd som är skit, säger inget alls egentligen. Dessutom är merparten av bilarna på kvd gamla företagsbilar som körts av folk som skiter i bilen. Mitt gamla jobb sålde alla bilar via dem.

Men okej, 4 bilar är skit.. Av hur många?
Eller säg att 10.000 bilar är skit.. Av vad? En miljon? Av 12.000? DET är ju vad som är intressant i det här fallet.

Sen håller jag med om att dsg7 är/var en undermålig konstruktion och att vag har problem med galven på den nordiska marknaden.

såklart du säger såwink du äger ju 2 vag bilar. Förväntar mig inget annat, men du säger ju sj att dsg7 är av undermålig konstruktion och att vag har problem med galven så varför säger du emot dig sj?? du vet ju att koncernen har fett me problem.

@akerfeldt: med andra ord så skiter du fullständigt i mitt job och det jag håller på med, du ger inte ett skit ifall jag har hört ett flertal lådor som brakar loss eller att ja ser rost varje dag för dig gör det inte ett skit, du tror helt enkelt att ja snackar skit. so be it, kan inte tvinga dig till nått, du får tänka exakt hur du vill;)

@it_mutt: det är mer än vad du tror, svårt att sätta finger på exakt hur många men jag säger att bara lilla jag har hört skitmånga lådor skramla att det har avskräckt mig till helvete och tbax, om inte mina ord sätter skräck så varsågod o köp. Men jag tror fan inte att du skulle våga. problemet är att lådorna sitter på skitmånga modeller, skoda  tex och flertal andra vag modeller. Caddys tex brukar låta satan. Jag skulle inte ens lita på vw ifall dom släppte en lista med hur många bilar som drabbas, vet att dom skulle fuska även där.

it_mutt Avstängd
29 december 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:

Cupra_ skrev:
Det här börjar likna en Volvo vs Saab tråd som fanns förr.. Innan den låstes.

Jag brukar extremt sällan hålla med it_mutt om något, men i det här fallet har han faktiskt rätt. Att någon slänger fram några bilar på kvd som är skit, säger inget alls egentligen. Dessutom är merparten av bilarna på kvd gamla företagsbilar som körts av folk som skiter i bilen. Mitt gamla jobb sålde alla bilar via dem.

Men okej, 4 bilar är skit.. Av hur många?
Eller säg att 10.000 bilar är skit.. Av vad? En miljon? Av 12.000? DET är ju vad som är intressant i det här fallet.

Sen håller jag med om att dsg7 är/var en undermålig konstruktion och att vag har problem med galven på den nordiska marknaden.

såklart du säger såwink du äger ju 2 vag bilar. Förväntar mig inget annat, men du säger ju sj att dsg7 är av undermålig konstruktion och att vag har problem med galven så varför säger du emot dig sj?? du vet ju att koncernen har fett me problem.

@akerfeldt: med andra ord så skiter du fullständigt i mitt job och det jag håller på med, du ger inte ett skit ifall jag har hört ett flertal lådor som brakar loss eller att ja ser rost varje dag för dig gör det inte ett skit, du tror helt enkelt att ja snackar skit. so be it, kan inte tvinga dig till nått, du får tänka exakt hur du vill;)

@it_mutt: det är mer än vad du tror, svårt att sätta finger på exakt hur många men jag säger att bara lilla jag har hört skitmånga lådor skramla att det har avskräckt mig till helvete och tbax, om inte mina ord sätter skräck så varsågod o köp. Men jag tror fan inte att du skulle våga. problemet är att lådorna sitter på skitmånga modeller, skoda  tex och flertal andra vag modeller. Caddys tex brukar låta satan. Jag skulle inte ens lita på vw ifall dom släppte en lista med hur många bilar som drabbas, vet att dom skulle fuska även där.

Ah, du tänker på "Dieselgate"...ja, VAG är ju unika där också isf *host*

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
29 december 2017 ·

panda666 skrev:

Cupra_ skrev:
Det här börjar likna en Volvo vs Saab tråd som fanns förr.. Innan den låstes.

Jag brukar extremt sällan hålla med it_mutt om något, men i det här fallet har han faktiskt rätt. Att någon slänger fram några bilar på kvd som är skit, säger inget alls egentligen. Dessutom är merparten av bilarna på kvd gamla företagsbilar som körts av folk som skiter i bilen. Mitt gamla jobb sålde alla bilar via dem.

Men okej, 4 bilar är skit.. Av hur många?
Eller säg att 10.000 bilar är skit.. Av vad? En miljon? Av 12.000? DET är ju vad som är intressant i det här fallet.

Sen håller jag med om att dsg7 är/var en undermålig konstruktion och att vag har problem med galven på den nordiska marknaden.

såklart du säger såwink du äger ju 2 vag bilar. Förväntar mig inget annat, men du säger ju sj att dsg7 är av undermålig konstruktion och att vag har problem med galven så varför säger du emot dig sj?? du vet ju att koncernen har fett me problem.

@akerfeldt: med andra ord så skiter du fullständigt i mitt job och det jag håller på med, du ger inte ett skit ifall jag har hört ett flertal lådor som brakar loss eller att ja ser rost varje dag för dig gör det inte ett skit, du tror helt enkelt att ja snackar skit. so be it, kan inte tvinga dig till nått, du får tänka exakt hur du vill;)

@it_mutt: det är mer än vad du tror, svårt att sätta finger på exakt hur många men jag säger att bara lilla jag har hört skitmånga lådor skramla att det har avskräckt mig till helvete och tbax, om inte mina ord sätter skräck så varsågod o köp. Men jag tror fan inte att du skulle våga. problemet är att lådorna sitter på skitmånga modeller, skoda  tex och flertal andra vag modeller. Caddys tex brukar låta satan. Jag skulle inte ens lita på vw ifall dom släppte en lista med hur många bilar som drabbas, vet att dom skulle fuska även där.

Var säger jag emot mig själv tycker du? Ja, jag äger två vag-produkter. Har ägt flera. Ingen av mina nuvarande har problem med rost/galven eller DSG (Passaten har förvisso dsg6). Jag jobbar dagligen med bilar av olika märken också, i Stockholm på en stor anläggning så jag ser också många bilar varje dag. Är det något som jag anser vara dåligt med vag så är det; Dsg7, den är skit. Galven på många (inte alla) bilar, men främst komponentfel. T.ex. att låskistor eller airbagswitch har strulat på Passaten.

När jag då väljer vad jag ska köpa så får jag ställa det mot mina erfarenheter av andra märken. Hade en V70 -09 med så mycket elfel att inte ens bilia kunde laga den, trots full servicehistorik. Den fick även byta växellåda vid 11k mil. Har både haft och sett bmw på jobbet där bakaxel och motor pissar olja efter 3år, bromsrör som rostar sönder efter 6år på X1 och merca c och e klass. Toyota som är allmänt bruna under, speciellt bromsrör men förvisso funkar bra maskinellt. Franska bilar med elsystem som inte är av denna värld och diverse rambilar som är mer eller mindre uppätna efter 7-8år. Saab ska vi inte ens gå in på.

Varför väljer jag då att köpa något från Vag?
Jag gillar designen, inredningen  och körkänslan. Jag har tillgång till lyft, specialverktyg och felkodsläsare samt släkt med egen lackverkstad. Så OM någon av mina bilar drabbas av något så kan jag oftast laga det själv med max några dagars varsel. Var säkert 5år sedan jag var inne på en märkesverkstad med en privat bil.. Utöver det så servar jag bilarna betydligt oftare än vad vag rekommenderar för även en idiot fattar att ingen olja i världen är bra efter 3000 mil..

-Akerfeldt-
29 december 2017 · 2 638 Inlägg

panda666 skrev:

Cupra_ skrev:
Det här börjar likna en Volvo vs Saab tråd som fanns förr.. Innan den låstes.

Jag brukar extremt sällan hålla med it_mutt om något, men i det här fallet har han faktiskt rätt. Att någon slänger fram några bilar på kvd som är skit, säger inget alls egentligen. Dessutom är merparten av bilarna på kvd gamla företagsbilar som körts av folk som skiter i bilen. Mitt gamla jobb sålde alla bilar via dem.

Men okej, 4 bilar är skit.. Av hur många?
Eller säg att 10.000 bilar är skit.. Av vad? En miljon? Av 12.000? DET är ju vad som är intressant i det här fallet.

Sen håller jag med om att dsg7 är/var en undermålig konstruktion och att vag har problem med galven på den nordiska marknaden.

såklart du säger såwink du äger ju 2 vag bilar. Förväntar mig inget annat, men du säger ju sj att dsg7 är av undermålig konstruktion och att vag har problem med galven så varför säger du emot dig sj?? du vet ju att koncernen har fett me problem.

@akerfeldt: med andra ord så skiter du fullständigt i mitt job och det jag håller på med, du ger inte ett skit ifall jag har hört ett flertal lådor som brakar loss eller att ja ser rost varje dag för dig gör det inte ett skit, du tror helt enkelt att ja snackar skit. so be it, kan inte tvinga dig till nått, du får tänka exakt hur du vill;)

@it_mutt: det är mer än vad du tror, svårt att sätta finger på exakt hur många men jag säger att bara lilla jag har hört skitmånga lådor skramla att det har avskräckt mig till helvete och tbax, om inte mina ord sätter skräck så varsågod o köp. Men jag tror fan inte att du skulle våga. problemet är att lådorna sitter på skitmånga modeller, skoda  tex och flertal andra vag modeller. Caddys tex brukar låta satan. Jag skulle inte ens lita på vw ifall dom släppte en lista med hur många bilar som drabbas, vet att dom skulle fuska även där.

Absolut inte, det stämmer säkert att du får in dessa bilar med missljud och rost och allt vad det nu kan vara. Men det säger inte så mycket om hur stort problemet är och att dem bilar du hanterar på ditt jobb skulle vara bevis eller fakta för hur alla miljoner nya VAG bilar fungerar anser jag vara befängt bara.

panda666
29 december 2017 · 4 250 Inlägg

Jag förstår, sista jag säger bara innan ja lägger mig är att ja skulle aldrig köpa nått från vw koncernen när ja vet vilka fel och fusk dom jobbar med, faktum är att jag är orolig över att köpa nått tyskt över huvud taget längre. Risk med allt från motorras till växellådor o dylikt. Kul att många på forumet har fullt fungerande vag bilar men det väger tyvärr inte upp för mig över hur många som faktiskt har problem också och skulle inte våga köpa nått. Vet att dieslarna iaf har problem med dsg och bensinarna har problem me kedjor. Ecofuel vill ja inte ens prata om, det går inte att ursäkta dom modellerna alls. Hoppas att era vag produkter håller ihop och inte ger er sömnproblem.

ElGordo
2 januari 2018 · 2 Inlägg

Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

panda666
2 januari 2018 · 4 250 Inlägg

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

har nån gett dig garanti på att det är mech enheten som strular? annars skulle ja ge fan i det. Kolla skroten ifall det finns nån billig låda annars. 60k lät fan skitmycket, kolla skroten.

Muttley
2 januari 2018 ·

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

Vilket bra råd.  Gör en reperation till 85% av bilens värde.   Då är de bättre och skrota och köpa en begagnad likadan för 60-70.

spillolja
2 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Vad kostar en utbyteslåda från Tyskland ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2018 · 13 742 Inlägg

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

tror jag såg sånna enheter för hälften av det när jag hjälpte polarn att försöka hitta till en touran för något år sen..  kolla Ebay.de

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
2 januari 2018 · 4 024 Inlägg

Ja man tar och sökermed hjälp av växellådskoden så dyker det upp intresanta alternativ

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Soulman
2 januari 2018 · 1 271 Inlägg

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

För 60k kan du växla manuellt hela vägen ned till Tyskland, få växellådan bytt, gränshandla så mycket alkohol du får ta med och köpa med ett paket Volkswagen originalkorv att slänga in på skrivbordet till märkesverkstadens sopa till servicechef och ha pengar över att köpa en blomma till frugan när du kommit hem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
2 januari 2018 ·

Soulman skrev:

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

För 60k kan du växla manuellt hela vägen ned till Tyskland, få växellådan bytt, gränshandla så mycket alkohol du får ta med och köpa med ett paket Volkswagen originalkorv att slänga in på skrivbordet till märkesverkstadens sopa till servicechef och ha pengar över att köpa en blomma till frugan när du kommit hem.

Då tar man ju släp smile  För de är oändligt mycket sprit big_smile

Cuefa Ain't no place like home...
8 januari 2018 · 4 628 Inlägg

ElGordo skrev:
Har problem med min Touran 09 170 dsg6.
Dom flesta har ryckig gång eller överhettad olja med felkoder som kan läsas av.
Min funkar klockrent när man kör i manuellt mode. Växlar som en stjärna och failar aldrig. Inga missljud eller ryckig gång. Kör man på Drive däremot så slutar den plötsligt att växla och man kan dra upp den till 5000 varv och det händer ingenting. Saktar man ner så växlar den fint ner och när man drar på igen så växlar den normalt upp igen. Felet är intermittent men händer flera ggr under en åktur.
Det konstiga är att om man hamnar i detta läge med att det inte växlar upp så kan man lätt fixa det genom att dra spaken till Neutral och upp på Drive igen så funkar allt tills nästa gång.
VW verkstaden hittar inga felkoder men dom har provkört och fått samma problem. Deras råd är att byta till ny låda för 60k. Funderar på att byta Mech enheten men det är ju en chansning för 15k..
Nån som har nåt tips hur man ska gå vidare?

Gjordes någon grundinställning av kopplingarna eller dylikt när bilen var inne på verkstaden?
Känns konstigt att dom skulle rekommendera en så dyr reparation...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
ElGordo
11 juni 2018 · 2 Inlägg

Update på mitt DSG problem ovan:
Tack för alla svar och förslag. Lösningen på problemet var lite oväntat att byta bakhjulslager och ABS givare.
Magnetremsan som sitter på navet var trasigt och gav inte rätt hastighetsinformation till lådan. Går nu som en klocka igen. Tycker dock att Olofsson Bil i Haninge och ett 10 tal andra bilfirmor kunde ha tipsat om detta men det tjänar dom väl inga pengar på.

Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

ElGordo skrev:
Update på mitt DSG problem ovan:
Tack för alla svar och förslag. Lösningen på problemet var lite oväntat att byta bakhjulslager och ABS givare.
Magnetremsan som sitter på navet var trasigt och gav inte rätt hastighetsinformation till lådan. Går nu som en klocka igen. Tycker dock att Olofsson Bil i Haninge och ett 10 tal andra bilfirmor kunde ha tipsat om detta men det tjänar dom väl inga pengar på.

Kul att det löste sig. Men med defekt abs funktion borde du haft varningslampa tänd?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
11 juni 2018 · 9 296 Inlägg

ElGordo skrev:
Update på mitt DSG problem ovan:
Tack för alla svar och förslag. Lösningen på problemet var lite oväntat att byta bakhjulslager och ABS givare.
Magnetremsan som sitter på navet var trasigt och gav inte rätt hastighetsinformation till lådan. Går nu som en klocka igen. Tycker dock att Olofsson Bil i Haninge och ett 10 tal andra bilfirmor kunde ha tipsat om detta men det tjänar dom väl inga pengar på.

Jag undrar vad som hade hänt om en annan kund bytt låda för 60k och sedan var det inte det som var problemet? Men det är ju det som är problemet, det finns inga mekaniker längre utan bara komponentbytare som läser av felkåder.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang