Dsg6/dsg7

Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

De hade ju kunnat byta lådan och abs givaren naturligtvis, utan att berätta om det. Dock vill jag ogärna tro att någon fuskar på den nivån.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bjorklund21
11 juni 2018 · 14 Inlägg

Soulman skrev:
De hade ju kunnat byta lådan och abs givaren naturligtvis, utan att berätta om det. Dock vill jag ogärna tro att någon fuskar på den nivån.

Hur hittades felet?

Tipo874
16 juli 2018 · 2 Inlägg

En kollega har en Touran TDI DSG som växlade konstigt. Han hade även ett morrande bakhjulslager och efter byte av lager och givare (tror jag) så funkar den OK igen, så det verkar vara en möjlig orsak om DSG växlar konstigt. Han hade mig veterligt ingen indikering på ABS-problem.

Jag har skummat igenom denna tråd eftersom min dotter är på G att byta upp sig från deras golf 5 flexfuel och vi har letat efter nån nyare passat bensin med DSG. Det verkar svårt att hitta någon ren bensinare, men vi har hittat nån flexfuelbil och jag funderar lite över serviceintervall och utväxling.

Hennes golf är har en väldigt lågt växlad 5 växlad manuell låda, och vår gamla 6 växlade (manuell) golf 6 (1.4 tsi) var betydligt högre växlad. Både 5:an och 6:an på den var högre växlad än 5 på hennes, så hon vill inte ha en bil med samma problem.

Skiljer det nåt i utväxling på nyare passater med DSG om det är bensin eller flexfuel?

Vad har de för serviceintervall? Våra senare VW, har nu en 2015 golf 7 sportsvan 150hk med DSG 7, har 3000-mila intervall, men jag har bytt olja och filter själv på dem efter 1500, och golf 6:an, med kedja, hade gått över 15000 mil vid senaste besiktning, och den har såvitt jag vet inte haft något problem med kamkedjan. Det är en släkting som har den nu, och det enda problem jag vet om är att hon fick byta vattenpump på grund av läckage efter ca 10000 mil.

När det gäller bemötande så har vi bara goda erfarenheter. Vi köpte en egenspecad golf 7 sportsvan 2014, och den hade ett elektronikfel som yttrade sig så att den adaptiva farthållaren ballade ur emellanåt, framförallt när min fru körde den, och vi hade in den på verkstaden säkert 10 gånger och de bytte i stort sett allt, radar, tändlås, styrboxar, kablage, inget hjälpte. Till slut fick vi en ny likadan bil, ett år nyare, och vi hade lånebilar utan kostnad under tiden de felsökte och även under tiden de byggde den nya bilen, och vi betalade bara en symbolisk summa för bytet.

Vi köpte till förlängd garanti eftersom vi hört om problemen med DSG 7. Den nya bilen har nu gått ca 4500 mil och var nyss in på inspektion utan anmärkning, och den fungerar helt utan problem.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli 2018 · 17 386 Inlägg

Fick inte riktigt grepp om vad för bil din dotter skulle vara intresserad av? Exakt vad för kombo av motor/växellåda har ni tittat på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2018 · 4 628 Inlägg

Det kan skilja i utväxling beroende på effekt i motorn, samt om det är bensin eller diesel. Tror inte det skiljer mellan bensin eller flex. Etanol-bilar har 1500 mil/12 månader intervall, de andra har 3000 mil/24 månader.

Har den nya 7-stegade DSGn i min Skoda och är nöjd även om jag tycker den är lite snabb på att få i 2an, o sen vill ligga kvar på den växeln rätt högt upp i varv. Men 1400rpm i 100km/h gillar jag däremot skarpt smile
Kört nästan 2400 mil sen 1a Mars, och ännu inget att klaga på. Time will tell ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Tipo874
17 juli 2018 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fick inte riktigt grepp om vad för bil din dotter skulle vara intresserad av? Exakt vad för kombo av motor/växellåda har ni tittat på?

De är på jakt efter en familjebil, typ en Passat kombi. De vill ha automat och bensin. Det vi hittat i rätt prisläge var en 2013 1.4 160hk flexfuel, vilket var anledningen till min fråga. Hennes golf 5 flexfuel (manuell) har så trist utväxling att de vill ha en bil som inte varvar 3000 vid 100, som den gör.

Eftersom de nog enbart kör på bensin så känns ju täta serviceintervall som en pengaslukare också, även om jag ser till att byta olja var 1500:e mil i våra bilar med 3000-mila intervall. Jag byter själv mellan service, men om man måste lämna in den var 1500:e mil för servicehistoriken så drar det iväg.

Helst skulle de väl upp på en 2015 för att slippa kamkedja, och man vill väl ha så ny som möjligt för att få nyare DSG 7, om det skiljer nåt på dem.

panda666
17 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Tipo874 skrev:

Hybrid_ skrev:
Fick inte riktigt grepp om vad för bil din dotter skulle vara intresserad av? Exakt vad för kombo av motor/växellåda har ni tittat på?

De är på jakt efter en familjebil, typ en Passat kombi. De vill ha automat och bensin. Det vi hittat i rätt prisläge var en 2013 1.4 160hk flexfuel, vilket var anledningen till min fråga. Hennes golf 5 flexfuel (manuell) har så trist utväxling att de vill ha en bil som inte varvar 3000 vid 100, som den gör.

Eftersom de nog enbart kör på bensin så känns ju täta serviceintervall som en pengaslukare också, även om jag ser till att byta olja var 1500:e mil i våra bilar med 3000-mila intervall. Jag byter själv mellan service, men om man måste lämna in den var 1500:e mil för servicehistoriken så drar det iväg.

Helst skulle de väl upp på en 2015 för att slippa kamkedja, och man vill väl ha så ny som möjligt för att få nyare DSG 7, om det skiljer nåt på dem.

även jag har svårt att hänga med här, ni vill slippa betala för servicar? så kör me diesel da? 3000mil intervall. köp en automat passat så ny som möjligt. Man åker fint i dom. Tänker inte yttra mig om hur bra grejerna håller då det kan bli risk på ett jävla liv på 300 sidor på detta tråd. Men åk o köp en passat diesel auomat så ny som möjligt. eller?

Soulman
17 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Vad jag känner till så har oljefyllda dsg 6 och 7 byte av olja var 6000mil. Inte den mindre 7 växlade dq200 då, den är väl fortfarande torr.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2018 · 17 386 Inlägg

Soulman skrev:
Vad jag känner till så har oljefyllda dsg 6 och 7 byte av olja var 6000mil. Inte den mindre 7 växlade dq200 då, den är väl fortfarande torr.

Nope. DQ200 är torrlamell och den passar man sig för. I synnerhet om man kör bilen som den har en vanlig automatlåda. Då rasar den. Den nya DSG7 har oljelameller och hur den håller vet vi nog inte ännu men troligen bättre för DSG6 har hållit rätt ok för vissa. Så vilken typ av låda bilen som ska inköpas har är mycket viktigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stenis414
28 juni 2020 · 3 Inlägg

Har en Polo byggd 2016 DQ200 lådan och skall man undvika den?

panda666
28 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Stenis414 skrev:
Har en Polo byggd 2016 DQ200 lådan och skall man undvika den?

ja man borde undvika den. vw har haft mycket bekymmer med dsg/automatlådan. Men det är upp till var och en.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2020 · 13 674 Inlägg

panda666 skrev:

Stenis414 skrev:
Har en Polo byggd 2016 DQ200 lådan och skall man undvika den?

ja man borde undvika den. vw har haft mycket bekymmer med dsg/automatlådan. Men det är upp till var och en.

lite som att ge en 1åring att leka med en skarp handgranat..   frågan är inte om utan när det smäller =/

Senast redigerat av Growe (28 juni 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Thomas414
26 augusti 2020 · 4 Inlägg

Growe skrev:

panda666 skrev:

Stenis414 skrev:
Har en Polo byggd 2016 DQ200 lådan och skall man undvika den?

ja man borde undvika den. vw har haft mycket bekymmer med dsg/automatlådan. Men det är upp till var och en.

lite som att ge en 1åring att leka med en skarp handgranat..   frågan är inte om utan när det smäller =/

Gäller det även 2020 års modell och framåt? Polon verkar ha alla rätt i övrigt.

Cuefa Ain't no place like home...
26 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Det är lite tidigt att säga än men lådorna är av en nyare typ med starkare lameller och kortare växlingstid, troligtvis för att spara på materialet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Thomas414
26 augusti 2020 · 4 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är lite tidigt att säga än men lådorna är av en nyare typ med starkare lameller och kortare växlingstid, troligtvis för att spara på materialet.

Har du någon mer info? Är det en helt ny konstruktion eller bara en omarbetning av föregående? Vem tillverkar lådan VW själva eller någon leverantör?

Cuefa Ain't no place like home...
27 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Thomas414 skrev:

Cuefa skrev:
Det är lite tidigt att säga än men lådorna är av en nyare typ med starkare lameller och kortare växlingstid, troligtvis för att spara på materialet.

Har du någon mer info? Är det en helt ny konstruktion eller bara en omarbetning av föregående? Vem tillverkar lådan VW själva eller någon leverantör?

Det är en vidareutveckling av föregående generation. Ändringarna har dels varit för att öka hållbarheten men även att minska intern friktion för att få ner förbrukningen.

Det är VW själva som tillverkar dessa växellådor i 2 olika fabriker, en i Tyskland och en i Tjeckien.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang