3507
Sök

11,2v till tändspole. Får ingen gnista?

4 Inlägg
27 januari 2017
Trådstartare
hejsan! Jag gör ett försök och frågar er som kan det här med motorer. Jag har en mercruiser 454 med ett gammalt vanligt tändsystem.

Jag får ingen gnista till stiften och vet inte riktigt vad jag ska felsöka men har hittat en sak som jag tror kan bero på felet.

När jag tillför ström till tändspolen får jag endast 11,2v in. Jag har testat lägga direkt + till direkt från batteriet men får endå samma spänning. Jag har 12,4v på batteriet så det är det inge fel på.
Har ej provat jordat tändspolen extra men mäter jag på + på tändspolen och - var som på motorn får jag endå 11,2v.

Tänkte höra om det är nån som har något tips.. Ska jag ha 12v till spolen? kan det vara fel på tändmodulen? eller vad kan spöka?

Jättetacksam för svar! // Jonatan

5 866 Inlägg
27 januari 2017
Vanligt tändsystem = brytarspetständning?
Om ja så kollat brytaravståndet?

Jord på tändspolen är tekniskt sett ingen jord utan är för att trigga spolen att skicka gnista.

1 Inlägg
19 februari 2017
Om du har brytare ska du mäta på kabeln när den är borttagen från spolen. Detta för att slutna brytare jordar ner spolen ganska ordentligt, vilket kan sänka spänningen en del. Om du fortfarande har låg spänning så kan du ju ha dåligt jordad motor. Testa att jorda direkt på batteriet, eller kolla spänningsdifferens mellan motor och batterijord. Men det brukar ju visa sig genom att startmotorn inte riktigt vill.... Ett annat alternativ är att du har en lågspänningsspole sim normalt ska matas med reducerad spänning men få fullt när man kör startmotorn för att kompensera för spänningsfallet man får då. Inte så ovanligt. Detta märker du genom att spänningen höjs när du kör på starten.

7 709 Inlägg
1 mars 2017
Om det är ett "brytarsystem" så kan defekt kondensator medföra att den inte ger den rätta "knuffen".
Det är nämligen som så att det är kondensatorn som ger den extra "strömstöten" då brytarna öppnas och stängs.
Kan jämföras med att om du har en trycksatt trädgårdsvattenslang och viker den så att inget vatten kommer.
När du släpper på slangvikningen så kommer en kraftig vattenstöt som sedan normaliserar sig till normalt vattenflöde.
Ungefär så fungerar kondensatorn i ett tändsystem.

En dålig/defekt kondensator medverkar dessutom till oönskad materialvandring mellan brytarkontakterna.

Sök