Toyota Corolla 1200 77:a - Motorn tänder ej. (Förgasarmotor)

mrmountainracer
29 januari 2017 · 29 Inlägg

Tjena!
Har nu lite problem med min gamla Corolla då motorn inte vill tända. Var ca 4-5 månader sedan senaste uppstarten. Testade tändstiften genom att lägga den så att muttern hade kontakt med ventilkåpan (rengjord yta). Ville inte gnista, varken med de gamla eller nya tändstiften.
Motorn går runt helt ok, har även testat att starta med startkablar från ett annat batteri från bruksbilen.

Har även gjort följande:
Tömt ut den gamla bensinen och bytt bränslefilter.
Bytt tändstift och tändkablar (då de var dåliga)
Rengjort stiften i fördelartoppen.
Mittenstiftet i fördelaren är hel och leder ström
Rotorn i fördelaren snurrar som den ska.

Reistanstestade tändspolen och fick följande.
Primärresistans: 1.6 ohm
Sekundärreistans: 9780 ohm
Tändspolen blir även aningen varm när jag försökt starta den ett par gånger, vet inte om det är normalt.

Bränsle kommer till cylindrarna då jag såg att tändstiften var fuktiga av bensin, dock inte dyngsura.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

Tack på förhand!

Senast redigerat av MrMountainRacer (29 januari 2017)

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Kan det vara mera än tändspolen eller tändlåset?
Kanske fördelarens gnistgap? Kondensatorn?

Senast redigerat av tommen1 (29 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
29 januari 2017 ·

Ärgade brytarspetsar?
Trasig kondensator?
Trasigt/ärgat fördelarlock?
Felaktiga tändkablar som inte kontaktar i fördelarlocket?

Senast redigerat av Evildan (29 januari 2017)

mrmountainracer
29 januari 2017 · 29 Inlägg

tommen1 skrev:
Kan det vara mera än tändspolen eller tändlåset?

Tändlåset är det enda jag inte kollat så noga på, är det något specifikt man ska kolla efter där?

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 januari 2017 · 4 917 Inlägg

Gamla Volvos brukar ha det felet, men kanske inte Corolla. .
Det blir ju lite tips och gissningar. .
Jag hade kollat fördelarens först och sen spolen..

Senast redigerat av tommen1 (29 januari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mrmountainracer
29 januari 2017 · 29 Inlägg

Evildan skrev:
Ärgade brytarspetsar?
Trasig kondensator?
Trasigt/ärgat fördelarlock?
Felaktiga tändkablar som inte kontaktar i fördelarlocket?

Har kollat allt det förutom om brytarspetsarna är ärgade.

Tror dock jag kan ha hittat problemet, kollade på ett Australienskt forum och det verkar som om Kondensatorn som sitter på utsidan av fördelaren kan ha blivit kopplat fel. Sitter som en liten gängad stav på fördelaren, kondensatorkablen ska tydligen bara ha kontakt med den gängade delen och inte röra fördelarkroppen vilket den gör nu. Så skulle tydligen ha en bricka av något icke ledande material mellan kabelskon och fördelarkroppen så att gnistan inte "jordas bort".

Här är en bild på hur jag menar (inte min fördelare):
http://img802.imageshack.us/img802/9219/rimg4778.jpg

Kan kolla detta imorgon efter jobbet. Tack för tipsen!

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
mrmountainracer
29 januari 2017 · 29 Inlägg

tommen1 skrev:
Gamla Volvos brukar ha det felet, men kanske inte Corolla. .
Det blir ju lite tips och gissningar. .
Jag hade kollat fördelarens först och sen spolen..

Jo problemet verkar ligga i fördelaren, kan ha löst problemet, ska kika på att imorgon efter jobbet.
Tack för tipsen i alla fall!

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Evildan
29 januari 2017 ·

MrMountainRacer skrev:

Evildan skrev:
Ärgade brytarspetsar?
Trasig kondensator?
Trasigt/ärgat fördelarlock?
Felaktiga tändkablar som inte kontaktar i fördelarlocket?

Har kollat allt det förutom om brytarspetsarna är ärgade.

Tror dock jag kan ha hittat problemet, kollade på ett Australienskt forum och det verkar som om Kondensatorn som sitter på utsidan av fördelaren kan ha blivit kopplat fel. Sitter som en liten gängad stav på fördelaren, kondensatorkablen ska tydligen bara ha kontakt med den gängade delen och inte röra fördelarkroppen vilket den gör nu. Så skulle tydligen ha en bricka av något icke ledande material mellan kabelskon och fördelarkroppen så att gnistan inte "jordas bort".

Här är en bild på hur jag menar (inte min fördelare):
http://img802.imageshack.us/img802/9219/rimg4778.jpg

Kan kolla detta imorgon efter jobbet. Tack för tipsen!

Stämmer ang kondingen, den skall vara isolerad med en fiberbricka alternativt en bakelit dito.
Hoppas inte kondingen har brunnit för dig.
"Fingers crossed" att det är så enkelt.
DeNada.

mrmountainracer
29 januari 2017 · 29 Inlägg

Evildan skrev:

MrMountainRacer skrev:

Evildan skrev:
Ärgade brytarspetsar?
Trasig kondensator?
Trasigt/ärgat fördelarlock?
Felaktiga tändkablar som inte kontaktar i fördelarlocket?

Har kollat allt det förutom om brytarspetsarna är ärgade.

Tror dock jag kan ha hittat problemet, kollade på ett Australienskt forum och det verkar som om Kondensatorn som sitter på utsidan av fördelaren kan ha blivit kopplat fel. Sitter som en liten gängad stav på fördelaren, kondensatorkablen ska tydligen bara ha kontakt med den gängade delen och inte röra fördelarkroppen vilket den gör nu. Så skulle tydligen ha en bricka av något icke ledande material mellan kabelskon och fördelarkroppen så att gnistan inte "jordas bort".

Här är en bild på hur jag menar (inte min fördelare):
http://img802.imageshack.us/img802/9219/rimg4778.jpg

Kan kolla detta imorgon efter jobbet. Tack för tipsen!

Stämmer ang kondingen, den skall vara isolerad med en fiberbricka alternativt en bakelit dito.
Hoppas inte kondingen har brunnit för dig.
"Fingers crossed" att det är så enkelt.
DeNada.

Learning by doing i sådana fall. Får i värsta fall beställa en ny kondensator, kostar inte många kronor. Dock bara jobbigt att vänta på delar smile

Senast redigerat av MrMountainRacer (29 januari 2017)

Saab 99 GL "Vanilla" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang