Bonntrimma D5

randizze
3 mars 2017 · 23 Inlägg

Turbodiezel skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Turbodiezel skrev:
Tjenare, jag äger en v70 2004 med d5 motorn och har funderat mycket på att "pigga upp den lite" med "mer diesel, mer kraft" principen. Mycket för att jag är nyfiken på hur det går att lösa samt att man även är ute efter lite svartrök... Letat runt vitt och brett men hittat väldigt lite om fattigmans-trim på commonrail dieslar vare sig det är kingcabmotorer, D5 eller något helt annat. Väl medveten om Evrymod och är väll något liknande jag är ute efter men vad jag förstått så funkar det bara på d2525t om man snackar volvo. Funderat på att sätta kondensatorer mellan kablarna till spridarna för att förlänga öppningstiden, vet dock inte om detta är möjligt? Även funderat över utifall det finns några givare man skulle kunna leka med signalerna ifrån eller om det på något vis går att öka bränsletrycket om grejerna nu tål det... Rätta mig gärna eller kom med input, är inte jätteinsatt i just denna motor men jag är tacksam för all information jag skulle kunna få.

Ett chip som höjer ladden lär ju få fart på bilen.... Även en pysventil på slangen till Wastegate.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000032868/

Men visst. Maskin kan bli lite väl glad och ta skada. Kölar gott gör den dock.

Men om jag nu bara höjer laddtrycket så kommer det ju inte att kööla och den kommer gå snålt vilket är väldigt skadligt för motorn? Är mest ute efter att trimma genom ökad dieselmängd och inte ökat laddtryck

En dieselmotor går alltid på luftöverskott !
En diesel skär inte pga förlite diesel ,

däremot kommer den skära om du ökar diesel utan att tillsätta mer luft "sotskära"
Då oförbränd diesel iprincip bara är värme och ryker svart .

Maxeffekt =svartryker tills turbon har fullt ladd , då ska den inte ryka

Då har du maximal effekt.

Skillnad på effekt och 18åringar som sotar för det är då coolt


Googla gärna på EGT , EXHAUST GAS TEMPERATUR,  och montera gärna en sådan .

Sedan så är inte gaspedalen som en bensinare när du har påställd pump eller större pumpelement

Många tror att den skickar på mer siesel över hela registret , men det gäller bara fullvarv

Tex min merca med större turbo och ic och uppgraderad pumpelement i pumpen
Sotar ingenting på upp till 95% tps "trottle position" men på 95-100% så sotar den satan till turbon laddar fullt
Mvh ludde

Senast redigerat av randizze (3 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang