Hej, helt ny här på forumet så jag kör standardmallen. Jag vill inte separera från min ögonsten och vänder mig därför till bättre vetande här på forumet. Avgaserna måste ner, på ett eller annat sätt
• BilmodellToyota Corolla Touring 110hk.
Motorn heter 4AFE
• Årsmodell 1999
• Miltal Precis passerat 30 000
• Modifikationer på bilen Ingenting.
• Hur yttrar sig felet? Fick följande värden:
CO 2500 0,4 (0,3)
CO 0,1 (0,5)
Lambda 0,99 (0,97-1,03)
HC 167 (100)
Och har alltså för högt HC-värde vid tomgång samt precis lite för högt CO vid 2500 varv.
Förra året fick jag helt kassa värden, men då visade sig felet bero på ett stort hål i bakre ljuddämpare som jag fick bytt, därefter helt perfekta värden.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? Ingen aning, troligen permanent. Däremot har jag märkt att om temperaturen går från 0-100% så bör den ligga på 50%, men den ligger alltid lite lite under mitten, typ 45%.
• Vilken felsökning har redan gjorts? Jag byter årligen oljefilter och motorolja, dock drar den lite mycket olja, ca 1-2 liter på 1000 mil. Däremot har jag inte bytt tändstift på 4-5 år, kan det påverka? Bilen drar helt ok, ca 0,8 på vintern och 0,7 på sommaren.
Så, vad skulle ni tippa att felet är? Och för skojs skull undrar jag givetvis om det går att quick-fixa med en flaska K-sprit i halv tank, eller om det är en myt.

Tack på förhand