Bakre högtalare kapade på inköpt bil

Aphexis
2 februari 2017 · 9 Inlägg

Har nyligen köpt en Saab 9-3 2003 där de bakre högtalarna har sina kablar kapade och hänger fritt ner i bakluckan där tidigare ägaren nog hade egen låda

Låter inte bra alls med ljud bara fram om man säger det så.

Är inte alls insatt i sånt och undrar om detta går att fixa? Är det bara att smälta ihop kablarna igen eller är det slut?

Senast redigerat av Aphexis (2 februari 2017)

M123
2 februari 2017 · 962 Inlägg

Aphexis skrev:
Har nyligen köpt en Saab 9-3 2003 där de bakre högtalarna har sina kablar kapade och hänger fritt ner i bakluckan där tidigare ägaren nog hade egen låda

Låter inte bra alls med ljud bara fram om man säger det så.

Är inte alls insatt i sånt och undrar om detta går att fixa? Är det bara att smälta ihop kablarna igen eller är det slut?

Jag vill råda om du själv har bristande kunskaper att låta någon annan se över kablar och mäta upp dom.

Att säga:
Ja sätt ihop dom går ju inte pga.
Ingen här vet är det högtalarkabel som hänger där, går dom ens till något osv osv.

Du får engagera dig i frågan lite djupare med vad du har att brottas med innan någon kan råda dig med ett rätt och riktigt svar som inte bränner upp grejer. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Aphexis
5 februari 2017 · 9 Inlägg

M123 skrev:

Aphexis skrev:
Har nyligen köpt en Saab 9-3 2003 där de bakre högtalarna har sina kablar kapade och hänger fritt ner i bakluckan där tidigare ägaren nog hade egen låda

Låter inte bra alls med ljud bara fram om man säger det så.

Är inte alls insatt i sånt och undrar om detta går att fixa? Är det bara att smälta ihop kablarna igen eller är det slut?

Jag vill råda om du själv har bristande kunskaper att låta någon annan se över kablar och mäta upp dom.

Att säga:
Ja sätt ihop dom går ju inte pga.
Ingen här vet är det högtalarkabel som hänger där, går dom ens till något osv osv.

Du får engagera dig i frågan lite djupare med vad du har att brottas med innan någon kan råda dig med ett rätt och riktigt svar som inte bränner upp grejer. smile

Är detta något som verkstaden runt hörnet kan fixa eller ska man ta det till någon som fokuserar på ljud?

Kanske bättre att bara köpa ett par nya högtalare bak när man ändå håller på där?

Senast redigerat av Aphexis (5 februari 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
5 februari 2017 · 26 143 Inlägg

Ett förslag är att du tar en bild på hur kablarna ser ut och lägger upp.
Då får man kanske ett litet hum om vad som gäller.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Slash Saabifierad
5 februari 2017 · 2 026 Inlägg

Ofta brukar folk klippa kablarna vid kabelskorna/i närheten av dem eller att de aldrig kom så långt att de ens satte dit kabelskor, är det så i detta fall är det bara att trycka på nya. Det är inte alls svårt, har du aldrig mekat med el förut så är det en bra början.

Fast det beror givetvis på om det bara är kablarna, så att lägga upp en bild som Mack nämner är ingen tokig idé.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Aphexis
8 februari 2017 · 9 Inlägg

Mack skrev:
Ett förslag är att du tar en bild på hur kablarna ser ut och lägger upp.
Då får man kanske ett litet hum om vad som gäller.

Ursäkta det sena svaret!




https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222380/222380-07ce78d7609cef8edd75f3e385ac15f4.jpg

Så ser det ut på båda högtalarna där bak, hänger rakt ner och är avklippt

Senast redigerat av Aphexis (8 februari 2017)

Mack Forum- och sitemoderator
8 februari 2017 · 26 143 Inlägg

Tycker inte det ser avklippt ut på bilden.
Däremot ser det ut i mina ögon - eller öga snarare - att de har varit inkopplade i till exempel ett slutsteg.

Så högtalare verkar du i alla fall ha.
Har du mer kablar liggande där bak i skuffen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
rcy
8 februari 2017 · 1 705 Inlägg

Du har ingen bekant som är lite insatt i ljud?
Det där är rätt grundläggande grejer så man behöver inte direkt vara någon expert, har man bara lite koll så reder man ut det där på några minuter.

9-3 2003 har om jag inte missminner mig ett par 6x9 i hatthyllan, så det är troligtvis dom kablarna någon klippt och försökt mata en bas med. Ingen bra ide då samtliga kanaler i dom bilarna är frekvensklippta.

Jag antar att vi pratar nya generationen 9-3, inte den gamla. 2003 fanns nämligen båda generationerna.
Äldre generationens 9-3 ser ut som 9-3'an i min signatur, det är väl inte en sådan du har?

Senast redigerat av rcy (8 februari 2017)

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Aphexis
9 februari 2017 · 9 Inlägg

rcy skrev:
Du har ingen bekant som är lite insatt i ljud?
Det där är rätt grundläggande grejer så man behöver inte direkt vara någon expert, har man bara lite koll så reder man ut det där på några minuter.

9-3 2003 har om jag inte missminner mig ett par 6x9 i hatthyllan, så det är troligtvis dom kablarna någon klippt och försökt mata en bas med. Ingen bra ide då samtliga kanaler i dom bilarna är frekvensklippta.

Jag antar att vi pratar nya generationen 9-3, inte den gamla. 2003 fanns nämligen båda generationerna.
Äldre generationens 9-3 ser ut som 9-3'an i min signatur, det är väl inte en sådan du har?

Det är den nya generationen av 9-3, Känner inte någon som är insatt i bilar alls hmm, Om det är så basic så borde det väl gå att göra med en video?

Mack skrev:
Tycker inte det ser avklippt ut på bilden.
Däremot ser det ut i mina ögon - eller öga snarare - att de har varit inkopplade i till exempel ett slutsteg.

Så högtalare verkar du i alla fall ha.
Har du mer kablar liggande där bak i skuffen?

Det ända synliga är dessa kablar på båda av högtalarna

Där fram så sticker dock en aux kabel ut som inte fungerar (funktionen är inte ens aktiverad på denna bil)

Senast redigerat av Aphexis (9 februari 2017)

rcy
10 februari 2017 · 1 705 Inlägg

Aphexis skrev:

rcy skrev:
Du har ingen bekant som är lite insatt i ljud?
Det där är rätt grundläggande grejer så man behöver inte direkt vara någon expert, har man bara lite koll så reder man ut det där på några minuter.

9-3 2003 har om jag inte missminner mig ett par 6x9 i hatthyllan, så det är troligtvis dom kablarna någon klippt och försökt mata en bas med. Ingen bra ide då samtliga kanaler i dom bilarna är frekvensklippta.

Jag antar att vi pratar nya generationen 9-3, inte den gamla. 2003 fanns nämligen båda generationerna.
Äldre generationens 9-3 ser ut som 9-3'an i min signatur, det är väl inte en sådan du har?

Det är den nya generationen av 9-3, Känner inte någon som är insatt i bilar alls hmm, Om det är så basic så borde det väl gå att göra med en video?

Det är en väldig skillnad på att själv göra något och att instruera någon annan via en video.

Har du provat att helt enkelt koppla sladdarna till högtalarna och kolla om dom låter?

M123
10 februari 2017 · 962 Inlägg

rcy skrev:

Aphexis skrev:

rcy skrev:
Du har ingen bekant som är lite insatt i ljud?
Det där är rätt grundläggande grejer så man behöver inte direkt vara någon expert, har man bara lite koll så reder man ut det där på några minuter.

9-3 2003 har om jag inte missminner mig ett par 6x9 i hatthyllan, så det är troligtvis dom kablarna någon klippt och försökt mata en bas med. Ingen bra ide då samtliga kanaler i dom bilarna är frekvensklippta.

Jag antar att vi pratar nya generationen 9-3, inte den gamla. 2003 fanns nämligen båda generationerna.
Äldre generationens 9-3 ser ut som 9-3'an i min signatur, det är väl inte en sådan du har?

Det är den nya generationen av 9-3, Känner inte någon som är insatt i bilar alls hmm, Om det är så basic så borde det väl gå att göra med en video?

Det är en väldig skillnad på att själv göra något och att instruera någon annan via en video.

Har du provat att helt enkelt koppla sladdarna till högtalarna och kolla om dom låter?

Men nej. sad
Så arbetar man inte med el!!!

Är man osäker mäter man upp det, inte kopplar in, klarar man inte av att mäta vänder man sig till en verkstad då kompisar inte i detta fallet hade kunskap.

Absolut inte det föreslagna, även 12V kan sluta med eldsvåda, personskada eller annan typ av skada på egendom som inte en försäkring täcker.
Observera kan.

Här är det inte säkert att det händer men möjligheten finns och då får man råda istället till att arbeta på rätt sätt så att inte den som söker råd får problem istället.

Utgå med råd utifrån en trådskapares kunskaper.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
rcy
10 februari 2017 · 1 705 Inlägg

M123 skrev:

rcy skrev:

Aphexis skrev:

Det är den nya generationen av 9-3, Känner inte någon som är insatt i bilar alls hmm, Om det är så basic så borde det väl gå att göra med en video?

Det är en väldig skillnad på att själv göra något och att instruera någon annan via en video.

Har du provat att helt enkelt koppla sladdarna till högtalarna och kolla om dom låter?

Men nej. sad
Så arbetar man inte med el!!!

Är man osäker mäter man upp det, inte kopplar in, klarar man inte av att mäta vänder man sig till en verkstad då kompisar inte i detta fallet hade kunskap.

Absolut inte det föreslagna, även 12V kan sluta med eldsvåda, personskada eller annan typ av skada på egendom som inte en försäkring täcker.
Observera kan.

Här är det inte säkert att det händer men möjligheten finns och då får man råda istället till att arbeta på rätt sätt så att inte den som söker råd får problem istället.

Utgå med råd utifrån en trådskapares kunskaper.

Vanligtvis hade jag varit den första att hålla med dig, men är det ljudkablar som kopplas till en högtalare så har jag svårt att se att något skulle kunna gå sönder och ännu svårare att se att något skulle ta eld.
Men givetvis sker all koppling på eget ansvar, det borde jag ha förtydligat.

M123
11 februari 2017 · 962 Inlägg

rcy skrev:

M123 skrev:

rcy skrev:

Det är en väldig skillnad på att själv göra något och att instruera någon annan via en video.

Har du provat att helt enkelt koppla sladdarna till högtalarna och kolla om dom låter?

Men nej. sad
Så arbetar man inte med el!!!

Är man osäker mäter man upp det, inte kopplar in, klarar man inte av att mäta vänder man sig till en verkstad då kompisar inte i detta fallet hade kunskap.

Absolut inte det föreslagna, även 12V kan sluta med eldsvåda, personskada eller annan typ av skada på egendom som inte en försäkring täcker.
Observera kan.

Här är det inte säkert att det händer men möjligheten finns och då får man råda istället till att arbeta på rätt sätt så att inte den som söker råd får problem istället.

Utgå med råd utifrån en trådskapares kunskaper.

Vanligtvis hade jag varit den första att hålla med dig, men är det ljudkablar som kopplas till en högtalare så har jag svårt att se att något skulle kunna gå sönder och ännu svårare att se att något skulle ta eld.
Men givetvis sker all koppling på eget ansvar, det borde jag ha förtydligat.

Du missar hela min poäng och redan här finns misstag att göra.
Att förutsätta att bara för att det är en högtalarkabel att den endast utan att mäta veta om den går till tex stereon eller är en direkt matning utan säkring kan bli förödande. Kabeln kan bränna fast mot jord, kortsluta känsliga elektronik eller vad som.

Så nej man gör inte så och framförallt inte råder andra att göra så!

Så ts.
Lämna iväg det om du inte kan med det själv för gissa och chansa är inte en bra kombination med el. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang