Gungig A4 B5 Avant

Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

Hej,

Nyligen köpt ny bil, som överskriften lyder är det en Audi A4 B5 Avant.
Tyckte att baken känns lite gungig tex om jag svänger och ena hjulet åker ner i en grop så slänger den mig lite fram och tillbaka.
När jag svänger utan håligheter så känns den bra.
Bilen känns hyfsat stabil på grusväg, men kör jag över gupp så hoppar den till bak.
När bilen står parkerad och jag går runt o gungar den upp och ner så stannar den ganska direkt, förutom vänster bak då gungar den nästan 1 extra gång.
Om jag däremot gungar den i sidled bak då gungar den säkert 3 gånger  fram och tillbaka, fram är det lugnt.
Inga missljud som jag har hört.
Vet att jag har dåliga däck som har torrsprickor samt att jag säkert behöver en hjulinställning då ratten inte står helt rakt och inte rätar ut sig till 100% efter sväng.
Dämparna såg inte ut att läcka olja så det rinner, men det ligger en samling med svart smuts i botten av fjädrarna, fjädrarna flagnar också så inget är nog bytt. Bilen har nästan gått 23k.

Mvh Mikael

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
jaka54
12 februari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Då är det dags att byta bägge stötdämparna bak! Lämpligtvis gasdämpare och inte oljedämpare. Och byta däcken om de har torrsprickor.
Att ratten inte går tillbaka låter som om styrväxeln behöver bytas ut eller renoveras.

Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då är det dags att byta bägge stötdämparna bak! Lämpligtvis gasdämpare och inte oljedämpare. Och byta däcken om de har torrsprickor.
Att ratten inte går tillbaka låter som om styrväxeln behöver bytas ut eller renoveras.

Så du tror inte att det är bussningarna i bakvagnen?
Däcken ska bytas snarast.
Ang ratten kan det inte vara en hjulinställning som behövs? För bilen drar inte åt någon håll och känns bra i kurvor, förutom att den ibland kastar sig lite, trodde jag berodde på bakvagnen som inte riktigt är stabil? Och det finns inget glapp när jag svänger.
Tack för ditt svar!

Senast redigerat av Micke_Dahl (12 februari 2017)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2017 · 17 376 Inlägg

Audi... Varför köper ni sånt trots alla varningar?

Nya dämpare
Nya bussningar
4-hjulsinställning

Sen bör den väl gå fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Audi... Varför köper ni sånt trots alla varningar?

Nya dämpare
Nya bussningar
4-hjulsinställning

Sen bör den väl gå fint.

Haha tack för uppmuntran wink Nu är grisen köpt och den är annars i fint skick, så jag vill gärna ge den ett försök! Har inte heller hört mig för så mycket innan köpet utan det "kändes" rätt, svårt att motstå köplusten!

Men annars är det ganska exakt det jag misstänkte, efter allt jag läst.
Men har egentligen ingen aning och har inte heller hissat upp den så ville fråga proffsen här om synpunkter smile
Tack för ditt bidrag.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
simlar
12 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Byt stötdämparna bak och gör en hjulinställning så ska du se att den går som den ska efter vägen smile
Dåliga stötdämpare ger exakt dina symptom.

Sen skadar det ju inte att byta bussningar i bakvagnen också om det är glapp.
Är det en FWD så är det egentligen bara två bussningar i bakvagnen som gör den sladdrig och det är dom två stora i bakvagnen där den fäster mot karossen, dock inte roliga att byta.
Är det en quattro är det däremot några fler bussningar som kan göra bakvagnen sladdrig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

simlar skrev:
Byt stötdämparna bak och gör en hjulinställning så ska du se att den går som den ska efter vägen smile
Dåliga stötdämpare ger exakt dina symptom.

Sen skadar det ju inte att byta bussningar i bakvagnen också om det är glapp.
Är det en FWD så är det egentligen bara två bussningar i bakvagnen som gör den sladdrig och det är dom två stora i bakvagnen där den fäster mot karossen, dock inte roliga att byta.
Är det en quattro är det däremot några fler bussningar som kan göra bakvagnen sladdrig.

Då lutar det mer och mer åt att byta stötdämpare och förmodligen bussningarna.
Det är som "tur" va en FWD så det blir några färre då.
Har du några tips på hur man går till väga med bussningarna? Hittar inga direkta guider på det. Dyrt att lämna in antar jag om de är så jobbiga?
Har hittat en bra video på stötdämpar byte och det verkar inte speciellt svårt smile
Tack för svaret!

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2017 · 17 376 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Audi... Varför köper ni sånt trots alla varningar?

Nya dämpare
Nya bussningar
4-hjulsinställning

Sen bör den väl gå fint.

Haha tack för uppmuntran wink Nu är grisen köpt och den är annars i fint skick, så jag vill gärna ge den ett försök! Har inte heller hört mig för så mycket innan köpet utan det "kändes" rätt, svårt att motstå köplusten!

Men annars är det ganska exakt det jag misstänkte, efter allt jag läst.
Men har egentligen ingen aning och har inte heller hissat upp den så ville fråga proffsen här om synpunkter smile
Tack för ditt bidrag.

Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Audi... Varför köper ni sånt trots alla varningar?

Nya dämpare
Nya bussningar
4-hjulsinställning

Sen bör den väl gå fint.

Haha tack för uppmuntran wink Nu är grisen köpt och den är annars i fint skick, så jag vill gärna ge den ett försök! Har inte heller hört mig för så mycket innan köpet utan det "kändes" rätt, svårt att motstå köplusten!

Men annars är det ganska exakt det jag misstänkte, efter allt jag läst.
Men har egentligen ingen aning och har inte heller hissat upp den så ville fråga proffsen här om synpunkter smile
Tack för ditt bidrag.

Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Precis så! big_smile Och så var det ett ganska bra pris, och nybesiktigad så man lurar ju sig själv lite.
Skönt att höra det iaf, vi får se om jag kan få den att funka som sig bör. Det är en 1.8ts som inte körts mycket alls senaste åren.

Kylfläkten snurrar och fungerar, men på heltid känns det som. Har även en termostat som står på vid gavel så den kyler lite väl bra just nu, har dock en ny i bilen som jag tänkte byta i morgon.
Menar du att fläkten inte snurrar alls eller som min, på heltid?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
simlar
12 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Då lutar det mer och mer åt att byta stötdämpare och förmodligen bussningarna.
Det är som "tur" va en FWD så det blir några färre då.
Har du några tips på hur man går till väga med bussningarna? Hittar inga direkta guider på det. Dyrt att lämna in antar jag om de är så jobbiga?
Har hittat en bra video på stötdämpar byte och det verkar inte speciellt svårt smile
Tack för svaret!

Stötdämparna är enkla att byta på dessa så det bör dom flesta klara av smile

Om jag inte minns fel så när man byter bussningarna i bakaxeln på FWD-modellerna så måste man sänka ner hela bakaxeln.
Har endast bytt dom på Passat B5 men är ju samma bottenplatta så bör vara likadant.

Arbetet innebär då:
Hissa upp bilen
Ta loss bakhjulen
Ta loss bromsrören mellan bakaxel och kaross (håll nere bromspedalen med något lämpligt för att ej tömma bromssystemet helt)
Skruva loss dom två stora skruvarna som håller bakaxeln mot karossen.
Sänk ner bakaxeln ca 10-15cm
Pressa ut bussningarna med portabel hydraulpress eller t.ex gängstång och hylsor eller banka ut dom.
Rengör ordentligt inne i bakaxeln där bussningarna sitter.
Pressa i bussningarna med pressverktyg eller t.ex gängstång och hylsor.
Hissa upp och skruva fast bakaxeln
Skruva ihop bromsrören
Lufta bromsarna
Skruva på hjulen
Sänk ner bilen.
Utför hjulinställning.

Mycket jobb är det, har för mig det tog närmare en arbetsdag på jobbet. Så kostar nog några tusen på firma att byta dom, brukar dock klonka och smälla i bakvagnen om bussningarna är dåliga så upplever du bara bilen som gungig utan oljud bör det räcka med stötdämparbyte.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
12 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Sitter en kylarfläkt på motorn med viskokoppling, denna är för motorns kylning och är sällan några problem med den.

Den elektriska kylarfläkten är endast igång när ACn är igång, är den trasig kyler ACn dåligt men ska annars inte ge några bekymmer.

En sak till att kolla, se till att AC-rören/slangarna inte är skadade, dom sitter väldigt dumt till på höger sida då dom hänger ner ungefär i höjd med krängningshämmaren och finns då risk att man mosar dom ifall man råkar köra på en hård isklump eller dylikt (var med om det på min A4 B5).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

simlar skrev:

Micke_Dahl skrev:
Då lutar det mer och mer åt att byta stötdämpare och förmodligen bussningarna.
Det är som "tur" va en FWD så det blir några färre då.
Har du några tips på hur man går till väga med bussningarna? Hittar inga direkta guider på det. Dyrt att lämna in antar jag om de är så jobbiga?
Har hittat en bra video på stötdämpar byte och det verkar inte speciellt svårt smile
Tack för svaret!

Stötdämparna är enkla att byta på dessa så det bör dom flesta klara av smile

Om jag inte minns fel så när man byter bussningarna i bakaxeln på FWD-modellerna så måste man sänka ner hela bakaxeln.
Har endast bytt dom på Passat B5 men är ju samma bottenplatta så bör vara likadant.

Arbetet innebär då:
Hissa upp bilen
Ta loss bakhjulen
Ta loss bromsrören mellan bakaxel och kaross (håll nere bromspedalen med något lämpligt för att ej tömma bromssystemet helt)
Skruva loss dom två stora skruvarna som håller bakaxeln mot karossen.
Sänk ner bakaxeln ca 10-15cm
Pressa ut bussningarna med portabel hydraulpress eller t.ex gängstång och hylsor eller banka ut dom.
Rengör ordentligt inne i bakaxeln där bussningarna sitter.
Pressa i bussningarna med pressverktyg eller t.ex gängstång och hylsor.
Hissa upp och skruva fast bakaxeln
Skruva ihop bromsrören
Lufta bromsarna
Skruva på hjulen
Sänk ner bilen.
Utför hjulinställning.

Mycket jobb är det, har för mig det tog närmare en arbetsdag på jobbet. Så kostar nog några tusen på firma att byta dom, brukar dock klonka och smälla i bakvagnen om bussningarna är dåliga så upplever du bara bilen som gungig utan oljud bör det räcka med stötdämparbyte.

Du är ju fantastisk! Tusen tack för beskrivningen!
Låter ju inte super duper jobbigt, förutom att jag antar att allt sitter som smäck! Och det där med bromsrör och jag har hittills inte varit bästa vänner tyvärr. Har inte heller några pressverktyg eller lyft. Men som du sa så har jag inga missljud där bak, så med lite tur! Skulle bussningarna varit problemet hade de inte sagt något på besiktningen? Tycker ju att de borde nämnt stötdämparna med iof! När den känns så gungig över tex kullersten. Bilen ligger annars bra, inte perfekt, men bra.
Ska börja med att lägga mig under bilen i morgon och se efter, man ser på bussningarna om de är slut va? För mig att på min Saab 9000 syntes det väl när bussningarna i krängningshämmaren va slut.

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2017 · 17 376 Inlägg

Micke_Dahl skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Haha tack för uppmuntran wink Nu är grisen köpt och den är annars i fint skick, så jag vill gärna ge den ett försök! Har inte heller hört mig för så mycket innan köpet utan det "kändes" rätt, svårt att motstå köplusten!

Men annars är det ganska exakt det jag misstänkte, efter allt jag läst.
Men har egentligen ingen aning och har inte heller hissat upp den så ville fråga proffsen här om synpunkter smile
Tack för ditt bidrag.

Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Precis så! big_smile Och så var det ett ganska bra pris, och nybesiktigad så man lurar ju sig själv lite.
Skönt att höra det iaf, vi får se om jag kan få den att funka som sig bör. Det är en 1.8ts som inte körts mycket alls senaste åren.

Kylfläkten snurrar och fungerar, men på heltid känns det som. Har även en termostat som står på vid gavel så den kyler lite väl bra just nu, har dock en ny i bilen som jag tänkte byta i morgon.
Menar du att fläkten inte snurrar alls eller som min, på heltid?

Det är nog Visco på den ja... Inga problem. Fullt normalt. Ja, byt termo. Sliter på bilen att gå för kall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Sitter en kylarfläkt på motorn med viskokoppling, denna är för motorns kylning och är sällan några problem med den.

Den elektriska kylarfläkten är endast igång när ACn är igång, är den trasig kyler ACn dåligt men ska annars inte ge några bekymmer.

En sak till att kolla, se till att AC-rören/slangarna inte är skadade, dom sitter väldigt dumt till på höger sida då dom hänger ner ungefär i höjd med krängningshämmaren och finns då risk att man mosar dom ifall man råkar köra på en hård isklump eller dylikt (var med om det på min A4 B5).

Ah okey! Jag ska prova att slå på full kyla i morgon, tack för informationen! Har ju hittills bara haft på full värme, med liten effekt, men det beror ju på termostaten.
Ska ner till garaget i morgon och slänga mig på backen och kolla allt ni har tipsat om så återkommer jag.

Förresten tyckte jag det knarrade, typ, (vet inte hur man ska beskriva ljudet) när jag gjorde stora rattutslag idag, minns ej om det var båda hållen eller om det var varje gång dock. Är det något vanligt?

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Micke_Dahl
12 februari 2017 · 110 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Micke_Dahl skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jag vet hur det känns... Har väl åkt hem i en nyköpt bil bara för att "fan vad kul!"
Modell B5 är dock en av de sista Audi som fungerar hyfsat. Vad har du för maskin?

Kolla noga att kylarfläktarna fungerar! Lite svårt just nu kanske.

Precis så! big_smile Och så var det ett ganska bra pris, och nybesiktigad så man lurar ju sig själv lite.
Skönt att höra det iaf, vi får se om jag kan få den att funka som sig bör. Det är en 1.8ts som inte körts mycket alls senaste åren.

Kylfläkten snurrar och fungerar, men på heltid känns det som. Har även en termostat som står på vid gavel så den kyler lite väl bra just nu, har dock en ny i bilen som jag tänkte byta i morgon.
Menar du att fläkten inte snurrar alls eller som min, på heltid?

Det är nog Visco på den ja... Inga problem. Fullt normalt. Ja, byt termo. Sliter på bilen att gå för kall.

Jag kör den super snällt bara till jobbet medans den går kallt, jag vet att det inte är bra och jag får dåligt samvete varje gång jag startar den.
Tack igen, hörs i morgon!

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
simlar
13 februari 2017 · 5 516 Inlägg

Micke_Dahl skrev:
Ah okey! Jag ska prova att slå på full kyla i morgon, tack för informationen! Har ju hittills bara haft på full värme, med liten effekt, men det beror ju på termostaten.
Ska ner till garaget i morgon och slänga mig på backen och kolla allt ni har tipsat om så återkommer jag.

Förresten tyckte jag det knarrade, typ, (vet inte hur man ska beskriva ljudet) när jag gjorde stora rattutslag idag, minns ej om det var båda hållen eller om det var varje gång dock. Är det något vanligt?

Brukar vara lederna i framvagnen när det knarrar vid rattutslag på dessa, men säger samma där att så länge det inte är glappt så är det bara köra på sen när det väl blir glappt i framvagnen är det lika bra att byta alla lederna.

Micke_Dahl skrev:
Du är ju fantastisk! Tusen tack för beskrivningen!
Låter ju inte super duper jobbigt, förutom att jag antar att allt sitter som smäck! Och det där med bromsrör och jag har hittills inte varit bästa vänner tyvärr. Har inte heller några pressverktyg eller lyft. Men som du sa så har jag inga missljud där bak, så med lite tur! Skulle bussningarna varit problemet hade de inte sagt något på besiktningen? Tycker ju att de borde nämnt stötdämparna med iof! När den känns så gungig över tex kullersten. Bilen ligger annars bra, inte perfekt, men bra.
Ska börja med att lägga mig under bilen i morgon och se efter, man ser på bussningarna om de är slut va? För mig att på min Saab 9000 syntes det väl när bussningarna i krängningshämmaren va slut.

Det enda som brukar sitta ordentligt fast är själva bussningarna. Men beror ju såklart på hur rostigt allt är, bilarna jag skruvar i är sällan så värst rostiga.

Dom borde sagt det på besiktningen, bör synas/höras när dom kör med sin hjulupphänginsprovare.
Annars så är ett tecken på att dom är dåliga när gummit på sidan av bussningen lossnat från bussningens stålhylsa.
Eller om det känns onormalt glappt när man bryter vid bussningen, dock svårt att bedöma om man själv inte kännt hur glappt det är när bussningarna är fräscha.

Att dom inte anmärkt på stötdämparna är nog för att det inte är synligt läckage från dom, men sällan det är synligt läckage nuförtiden då det oftast sitter gasdämpare.

Senast redigerat av simlar (13 februari 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
13 februari 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Börja med att byta stötdämparna! Bussningarna är troligtvis inte dåliga.
Min audi Avant 2,0E från -89 har trots 35000mil inte behövt bytas bakre bussningar på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c22b93fb9c191c1963d9def1cdff0c03.jpg

Senast redigerat av jaka54 (13 februari 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2017 · 17 376 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att byta stötdämparna! Bussningarna är troligtvis inte dåliga.
Min audi Avant 2,0E från -89 har trots 35000mil inte behövt bytas bakre bussningar på.
http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c22b93fb9c191c1963d9def1cdff0c03.jpg

Vi vet att du har en Audi från tiden före Jesus. Det börjar bli en smula tjatigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang