Tog nyligen körkort och har nu införskaffat mig en fin SAAB 9-3 från 1999. Känner dock att högtalarna som sitter i bilen just nu inte har det bästa ljudet (bilen är ju trots allt nästan 20 år gammal).
Så nu funderar jag på att byta ut dom mot några lite nyare högtalare.
Har dock lite frågetecken som troligtvis bör redas ut innan jag går och köper ljud utrustning för flera tusentals kronor.
Som jag förstår det så är det två stycken 3.5 högtalare som sitter framme vid instrumentpanelen och två 6.9 högtalare som sitter där bak. Jag har tänkt byta ut båda högtalarna där framme och där bak i bilen.
Efter att ha läst runt lite så har jag fått uppfattningen om att alla högtalare bör vara 4Ω för annars så kommer det inte fungera så bra. Är detta korrekt?
Bör jag vara försiktig med hur många WATT högtalaren ligger på? Som jag förstår det så kan inte original stereon driva allt för kraftiga högtalare? Hur många watt bör dom ligga på?
Gissar på att jag kommer behöva klippa och löda kablarna för att kunna koppla dom till nya högtalare?
Jag kör fortfarande med original stereon då jag tycker det är mycket snyggare om man försöker hålla allting original (har dock installerat en bluetooth enhet bakom stereon).
Har inget större intresse av att bygga en baslåda med slutsteg osv. Allt jag är ute efter är lite bättre ljud och lite bättre bass

Tack i förhand!