BMW M50B20 turbokonvertering - Behöver alla tips jag kan få

Aviuz
20 februari 2017 · 4 Inlägg

Hej! nu är det så att jag har en BMW E34 520i -95 som jag vill turbokonvertera till sommaren, jag vill inte byta motor då jag vet att många av er kommer säga att te.x. m50b25 är ett bättre val.
Jag hade tänkt mig en ganska liten turbo så att jag får snabb spool men ändå en bit över 200hp. tongue

Frågedags:
Vilka delar BEHÖVER jag?
Vilken turbo ska jag ha?
Vart ska jag köpa delarna ifrån?
Megasquirt?
Ny bottendel, ett måste?
Sänka komp från 10,5:1, ett måste? isf hur, kolvar, topp eller packning?
Koppling?
Vad är en realistisk budget för en student som mig?

Tacksam för svar! big_smile

Fekzen
16 mars 2017 · 181 Inlägg

Hallå hallå,

Såg att det var lite dåligt med svar i den här tråden så jag fyller väl på med ett recept. Jag håller på med mjukvaruutveckling för motorstyrsystem, framförallt  har det blivit mycket Bmw turbo genom åren så jag har fått erfara vad som funkar bra eller dåligt.

När det gäller turbo brukar jag tipsa om att skaffa en så modern och så lagom stor turbo som möjligt. Inte en onödigt stor turbo för du kommer bara få sämre register. Men finns ganska mycket agg som är lagom stora så bara kolla runt.

Om du laddar ca 0,8 - 1 bar så kommer du inte behöva kompsänka motorn utan det räcker med att man backar tändningen och kör den safe så kommer det hålla bra med oöppnad motor. Du kommer nå ca 260 - 280 hk iaf.

Du behöver större spridare. Här ska man passa sig för kinakopior för det är ett meck att mappa in och få de bra eftersom de inte stämmer mot sin spec. Vill man komma billigt undan så är det absolut bästa att köpa begagnade spridare som kommer från en viss bilmodell, som satt där original. Tex SAAB turbo 350 cc kommer vara lagom stora och de är vanliga på skroten. Eller Volvo 850 T5 på 315 cc. Du ska ha högohm spridare.

Jag rekommenderar också en ställbar BTR , linjär 1:1. Och samma här skaffa en vettig och inte någon kina kopia. De har svårt att hålla kvalitén på högprecisionsprodukter där borta tyvärr.

Motorn håller i övrigt för detta men kopplingen lär du få se över. Är lite osäker på vad exakt den pallar men gissar att den kommer gå åt ganska snabbt.

Vad gäller styrsystem så funkar det kanon med Turbochip till originalstyrsystemet. Jag har mappat massvis med M50 motorer för överladdning genom åren, så är inga problem att få till det. Gäller bara att man kör med bredbandslambda installerad och ser till att hålla koll på blandningen.

Folk som säger att man bör byta motor till en M50B25 har ju rätt i att man får högre grundeffekt och därmed kan ladda lite lägre och än mer safe nå höga effekter. Men visst kan du konvertera M50B20 utan problem men du kommer inte nå lika höga effekter såklart.

Mvh
Andreas, Fekzen.se

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Fekzen
16 mars 2017 · 181 Inlägg

Ett litet tillägg: Vill man ha riktigt roligt och sikta på än högre effekter så rekommenderar jag M54B30 motorn. Jag har lyckats lösa allt i mjukvaran nu för att kunna köra den motorn helt standalone oberoende av övriga system, dvs möjlig att använda i valfri kaross. Och dessa motorer älskar överladdning smile Har tex en kund som laddar 1,2 bar med skruvkompressor och lyckades nå 396 whp, dvs lite över 450 hk i motorn.

Mvh//
Andreas

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang