Cadillac sedanette 1949, nu blir det Ls-motorbygge med lite tidstypisk stil.

Den tråd handlar om den Cadillac sedanette som jag hittade i Usa och vad som har hänt med den på vägen både i Usa och härhemma, diverse restaurering och annan ombyggnation. Det är ganska ovanlig bil i Sverige och Usa, det ska finnas ett par andra i detta utförande men har inte träffat på någon i norra Sverige. Jag hittade den på nätet på en amerikansk annonssida, den stod i Wheat ridge Colorado, bilen kommer ursprungligen från Texas och har gått där från 1949-2014. Det som gör den lite speciell är att den är en såkallad "milestone car" alltså en bil som på ett eller annat sätt haft en betydande påverkan på bilindustrin. Planerna har ju ändrats med tiden så efter snart 3 somrar så är siktet inställt på en någorlunda snygg Ls-motorinstallation med 4l60e automatlåda, mer info kommer snart.

N_W

  • 71 Följare
  • 24 538 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 oktober
N_W V8 de bästa som finns!
17 september · 1 034 Inlägg
#121

silverado350 skrev:
Spontant den rundade mtp bilens former. Bara mina 2 ören.

Japp det blir nog så, den täcker ju mer iaf. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
17 september · 1 034 Inlägg
#122

Med motor, låda och förlängningsyoke på plats så ska den nya kardanaxeln vara 1280mm i cc-mått.
Det bakre knutkorset mot bakaxeln är ju litet specialkors för cadillac så det måste återanvändas.
Hoppas det går och få till en ny axel i liknande diameter eftersom den ska passera ramkrysset.
Den är lämnad till Ljunggrens motorteknik nu som tillverkar nya axeln och balanserar den. Kommer dock ta nån vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-64932cbec6002f9f33bd11009c74b79e.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
20 september · 1 034 Inlägg
#123

Motorn har monterats så långt bak det går för att undvika problem undertill med kardanen genom ramkrysset.
Nackdelen med det är att lite av insuget måste trimmas bort men det plastsvetsas sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c9f12f3ef38cb4b998c0186e331bc4da.jpg

Jag fick även tag i en begagnad fastsättningsplatta för insugskåpan som får vara blå i bakkant för den delen kommer att synas.
Vi har även mätt upp längden som de nya tändkablarna ska ha när tändspolarna sitter flyttade till tråget, jag börjar göra dom imorgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-f67a8647d5381b2a2e475686326e1cb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9084628398f6879c7c6841cc7483af0a.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 1 701 Inlägg
#124

Små marginaler! tongue

Kommer bli kanonsnyggt det där smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
21 september · 1 034 Inlägg
#125

Efter att ha mätt hur lång tändkablarna skulle vara gjorde jag dom idag. Irriterande nog så saknades en kabelsko för tändspolesidan till en tändkabel så jag kunde inte göra klart den. Tyvärr är dessa inte dessa så lätta att få tag i till Ls-spolarna så det blev att beställa en tändhatt och kabelsko så det blev 150kr för nåt som borde kosta 5öre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-187b265ad7dede13cbc04033b2c88afb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-110652f8db5b8dcefd9aff259966e369.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mew
21 september · 992 Inlägg
#126

Så klart EN saknades. roll Blev bra iallafall! Älskar verkligen bilen, och det är sjukt fräckt hur lite färg kan få en "ny" motor att se old school ut. (Sträckläst några sidor nu ja. tongue)

Ska bli kul att se resultatet! Suget efter amerikanare är stort, och det blir inte mindre av att se din bil... smile

Senast redigerat av Mew (21 september )

N_W V8 de bästa som finns!
21 september · 1 034 Inlägg
#127

Mew skrev:
Så klart EN saknades. roll Blev bra iallafall! Älskar verkligen bilen, och det är sjukt fräckt hur lite färg kan få en "ny" motor att se old school ut. (Sträckläst några sidor nu ja. tongue)

Ska bli kul att se resultatet! Suget efter amerikanare är stort, och det blir inte mindre av att se din bil... smile

Ja det här blir version ett av bygget, kommer bygga med gammeldags-insug och luftrenare om nåt år när man fått rull på det här.
Kul att någon följer det smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
FredGaute
22 september · 457 Inlägg
#128

"The love is in the details"
Herlig!

N_W V8 de bästa som finns!
23 september · 1 034 Inlägg
#129

Tråget på de här motorerna är så djupa i och med att de suttit i Tahoe mfl suvvar så de står ner så långt att de blir lägsta punkten under min bil.
Annonserade efter ett ls1-tråg och fick napp direkt 5mil bort, det är 7cm grundare. Ska hämta det i morgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-fec986f1c2f3adf606f38a499b33ebb1.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
24 september · 1 034 Inlägg
#130

Hämtade nya tråget idag så det ska blästras först sen åker det på bilen.
Fick även den saknade kabelskon till tändkablarna och kunde göra klart dom.

Beställde en ny sticka och rör till nya tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-286c5e2c2fa272241fc56f24fe42085b.jpg

Nya kardanaxeln blir nog klart på torsdag så den ska hämtas då.

En sak som ställer till det är att det kommer bli lite svårt att koppla ihop stosarna på kylaren med motorn nästan oavsett slangkombination. Tyvärr går det inte vrida den övre stosen på vattenpumpen för den är pressad på plats. Vi ska se om det går att kapa isär den gamla vattenpumpen och plocka lös stosen därifrån. Därefter försöker vi få lös den nya stosen som kommer deformas lite av det. Slår tillbaka den gamla stosen lite vriden i den nya pumpen.
Den nedre stosen på kylaren måste tyvärr snittas lös, vridas och svetsas för att det överhuvudtaget ska gå att få till med anslutningen mot vattenpumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ae28f5efe1463eade4192c773adcfa19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-9554726100bc13709397614eabc3c0fe.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
26 september · 1 034 Inlägg
#131

Jag var till Ljunggrens motorteknik i Matfors idag och hämtade den nya kardanaxeln som är balanserad och klar, som synes på bilden är den lite längre än den förra och för att det inte ska bli som ett hopprep av den så är den lite grövre också.
Nu är det alltså dags och göra klart det sista under bilen, byta till det lägre tråget, sätta dit nya kardanaxeln och svetsa ihop avgasrören. Det ska även dras in en kabel från hastighetsgivaren på struten av automaten. Automatlådekylaren ska monteras under fronten också.

Var och hämtade nya oljestickan och röret idag, sen fick jag beställa en specialströmbrytare som har dubbla linjer in och ut, alltså de är separerade så man kan styra elfläkten även manuellt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-582dab70a4711895c3942fde0ad0edd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-cbd9ac740b595907c2bc99770e3dec26.jpg

Var och hämtade nya oljestickan och röret idag, sen fick jag beställa en specialströmbrytare som har dubbla linjer in och ut, alltså de är separerade så man kan styra elfläkten även manuellt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
26 september · 1 701 Inlägg
#132

Det lät ju som en praktisk strömbrytare!
Var hittar man en sån o vad kan den tänkas kosta?
Överväger ju starkt att byta till el-fläkt på Jeepen, o det kunde ju vara bra o kunna köra den manuellt vid skogskörning!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
26 september · 1 034 Inlägg
#133

Cuefa skrev:
Det lät ju som en praktisk strömbrytare!
Var hittar man en sån o vad kan den tänkas kosta?
Överväger ju starkt att byta till el-fläkt på Jeepen, o det kunde ju vara bra o kunna köra den manuellt vid skogskörning!

Här

https://www.sagro.se/sv/artiklar/vippst … gL3HvD_BwE

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 september · 1 701 Inlägg
#134

N_W skrev:

Cuefa skrev:
Det lät ju som en praktisk strömbrytare!
Var hittar man en sån o vad kan den tänkas kosta?
Överväger ju starkt att byta till el-fläkt på Jeepen, o det kunde ju vara bra o kunna köra den manuellt vid skogskörning!

Här

https://www.sagro.se/sv/artiklar/vippst … gL3HvD_BwE

Kanon, många tack smile

Tycker det är grymt o se hur bygget växer fram!
Framför allt tycker jag det är häftigt att Du anstränger dig för att det ska se något sånär "original" eller åtmonstonde något mindre modifierat än det faktiskt är.
Gillas starkt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Amazon_123GT Driifter;)
27 september · 1 581 Inlägg
#135

Hur löser du hastighetsmätare? Snyggt jobbat

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
N_W V8 de bästa som finns!
27 september · 1 034 Inlägg
#136

Amazon_123GT skrev:
Hur löser du hastighetsmätare? Snyggt jobbat

Jag köpte en konverterare som tar in den elektroniska signalen från lådan och gör om den till en mekanisk drivning av original hasighetsmätare. Den jag köpte heter Dakota digital ecd 100,. Kostar 4100kr från Usa vilket jag tycker är mycket för att bara för att kunna använda original hastighetsmätare men det blir snyggt och behålla utseendet på inredningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-45b38a02425858afa3bb6b3682223c05.jpg

Senast redigerat av N_W (27 september )

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
FredGaute
27 september · 457 Inlägg
#137

For en oppfinnelse!!

Amazon_123GT Driifter;)
27 september · 1 581 Inlägg
#138

Ok.. Ja de va la lite i överkant men de klart snyggt o trevligt och behålla orginalmätaren

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
N_W V8 de bästa som finns!
4 oktober · 1 034 Inlägg
#139

Tyvärr dåligt med bilder men nu är allt klart under bilen, nya tråget på plats, nya kardan passar fint, avgassystemet färdigdraget, växelväljaren på automaten går numer till original rattväxel, tändspolarna är flyttade till oljetråget.

Blev köp och kylarslangar, en slangmuff och ett löphjul.
Jag köpte två vulcoflexslangar för att koppla in nedre kylaranslutningen men det gick inte alls. En slang har en reducering från 45 ner 38mm och den andra är ren 38mm.  Stosen på aluminiumkylaren pekade rakt in i remskivan så den fick skäras lös och vridas ca 135 grader innan det svetsades.  Fick även ersätta ena slangen med en biltemaslang med mer böjlighet.
Övre stosen på nya vattenpumpen pekar åt helt fel håll så den drogs ur och blir rejält skadad av det. En ny stos togs från den gamla vattenpumpen som kapades sönder för att dra ut stosen utan skador(stosen är pressad fast i vattenpumpen.)
Kvar och göra på kylaren är att borra och gänga in en nippel för anslutning av steampipen från motorn.
Inkoppling av de elektriska är påbörjat så nästa vecka bör det bli provstart.
Ska ta nån bild på måndag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ff6d261c51238a3c8d1b6111ac7a18ee.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober · 1 701 Inlägg
#140

Det händer iaf grejer! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang