Dynamisk pumpinställning, skumma värden? D5252T

zimpan304
5 mars 2017 · 236 Inlägg

Hallå har en d5252t som jag har i en 760, den går bra, jävlar lite smått vid jämn gas när man ligger i 60-90 km/h så tänkte testa att göra en dynamisk pumpinställning men får ut så skumma värden då så fattar ingenting? Någon som har någon tanke varför de inte stämmer?

Biograf bild på värdena och vilka felkoder jag har just nu, Är det någon av felkoderna som kan ställa till de?

Hur fungerar det ens när man gör en dynamisk pumpinställning aldrig gjort det innan så inte så stor koll på de



https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201636/201636-359450cc5137c596c70b9fa87a185aef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201636/201636-f3675e6e0a1a443f21221d542031ab13.jpg

Senast redigerat av zimpan304 (5 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

Vad är definitonen av att bilen ''jävlar vid jämn gas i 60-90''? Hur bär den sig åt då? För om bilen går bra på jämn gas i alla andra hastigheter är det ingen pump som felar smile

zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Vad är definitonen av att bilen ''jävlar vid jämn gas i 60-90''? Hur bär den sig åt då? För om bilen går bra på jämn gas i alla andra hastigheter är det ingen pump som felar smile

Va väl kanske att ta i att säga specifik  hastighet, men den hackar lite vid jämn gas, här väl känt de hela tiden i stort sett! Tyckte bara att jag inte kände de lika mycket när kg låg i omkring 100km/h smile

Senast redigerat av zimpan304 (6 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Den är även sjuuuukt svårstartad när han stått över natten, har endå varit typ  6+

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:
Den är även sjuuuukt svårstartad när han stått över natten, har endå varit typ  6+

Ehh, hur länge har det vart såhär då? Gått bra innan?

zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:
Den är även sjuuuukt svårstartad när han stått över natten, har endå varit typ  6+

Ehh, hur länge har det vart såhär då? Gått bra innan?

Har varit så sedan jag hinkade i motorn, fick den nyss körtlar å har inte rört pumpen någonting så kan stått fel sen innan. Trodde först de va glödningen som gjorde den svårstartad men har ju inte varit så kallt så borde ju gå igång endå för är fräsch i maskin.

Har fått stå å nöta ett j**la tag innan den går igång, har backventiler på bränsleledningarna då jag tänkte att den kanske sög tillbaka dieseln men de hjälpte ej!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201636/201636-7fc219d28c1a28ff6202619a71df91f7.jpg

Senast redigerat av zimpan304 (6 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:
Den är även sjuuuukt svårstartad när han stått över natten, har endå varit typ  6+

Ehh, hur länge har det vart såhär då? Gått bra innan?

Har varit så sedan jag hinkade i motorn, fick den nyss körtlar å har inte rört pumpen någonting så kan stått fel sen innan. Trodde först de va glödningen som gjorde den svårstartad men har ju inte varit så kallt så borde ju gå igång endå för är fräsch i maskin.

Har fått stå å nöta ett j**la tag innan den går igång, har backventiler på bränsleledningarna då jag tänkte att den kanske sög tillbaka dieseln men de hjälpte ej!
http://www1.garaget.org/gallery/images/202/201636/201636-7fc219d28c1a28ff6202619a71df91f7.jpg

Okej, jag skulle inte hålla på o nöta på starten och försöke köra bilen för mycket. Tänk om den får för lite soppa.. Mät trycket. Det är det enda rätta. Är det original spridare? Om du vet vart du höjer trycket och inte har tillgång till tryckmätare.. höj trycket högt så du får igång bilen, höj det så mycket så bilen går kasst och sänk det så mycket så bilen går kasst och försök hitta något mellanting. Bättre med lite lite för högt tryck än för lite.

Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:
Ehh, hur länge har det vart såhär då? Gått bra innan?

Har varit så sedan jag hinkade i motorn, fick den nyss körtlar å har inte rört pumpen någonting så kan stått fel sen innan. Trodde först de va glödningen som gjorde den svårstartad men har ju inte varit så kallt så borde ju gå igång endå för är fräsch i maskin.

Har fått stå å nöta ett j**la tag innan den går igång, har backventiler på bränsleledningarna då jag tänkte att den kanske sög tillbaka dieseln men de hjälpte ej!
http://www1.garaget.org/gallery/images/202/201636/201636-7fc219d28c1a28ff6202619a71df91f7.jpg

Okej, jag skulle inte hålla på o nöta på starten och försöke köra bilen för mycket. Tänk om den får för lite soppa.. Mät trycket. Det är det enda rätta. Är det original spridare? Om du vet vart du höjer trycket och inte har tillgång till tryckmätare.. höj trycket högt så du får igång bilen, höj det så mycket så bilen går kasst och sänk det så mycket så bilen går kasst och försök hitta något mellanting. Bättre med lite lite för högt tryck än för lite.

Hmm tryck? Så som du säger det så får du det att låta som en commonrail diesel. Detta är ju vw motorn som sitter i audi och 850/v70/s70Är väl pumpen som ska justeras så instrutningstidpunkten blir rätt? Man kan ju finjustera på spännare och grovjustera genom att vrida pump å grejer vad jag förstått det som

Senast redigerat av zimpan304 (6 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:
Okej, jag skulle inte hålla på o nöta på starten och försöke köra bilen för mycket. Tänk om den får för lite soppa.. Mät trycket. Det är det enda rätta. Är det original spridare? Om du vet vart du höjer trycket och inte har tillgång till tryckmätare.. höj trycket högt så du får igång bilen, höj det så mycket så bilen går kasst och sänk det så mycket så bilen går kasst och försök hitta något mellanting. Bättre med lite lite för högt tryck än för lite.

Hmm tryck? Så som du säger det så får du det att låta som en commonrail diesel. Detta är ju vw motorn som sitter i audi och 850/v70/s70Är väl pumpen som ska justeras så instrutningstidpunkten blir rätt? Man kan ju finjustera på spännare och grovjustera genom att vrida pump å grejer vad jag förstått det som

Men du har väl en bränsletrycksregulator eller? Det måste gå att ställa upp trycket på pumpen eller regulatorn. Hur kör annars folk med evrymod osv? Med uppställt tryck.

Everymod lurar väl pumpen att tro att den får mindre diesel vad jag läst, har everymod med av/på knapp också och kan ju ställa upp de å den får ju bra fart då men är fortfarande svårstartad och går dålig utan så därför jag tror att någonting är fel med pumpinställningen smile

Förstår mig ju bara inte på vilka nummer jag får när jag kör ett dynamiskt test.

Edit. Pumpen styrs ju med el och inte bara mekaniskt så som på d24

Senast redigerat av zimpan304 (6 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Hmm tryck? Så som du säger det så får du det att låta som en commonrail diesel. Detta är ju vw motorn som sitter i audi och 850/v70/s70Är väl pumpen som ska justeras så instrutningstidpunkten blir rätt? Man kan ju finjustera på spännare och grovjustera genom att vrida pump å grejer vad jag förstått det som

Men du har väl en bränsletrycksregulator eller? Det måste gå att ställa upp trycket på pumpen eller regulatorn. Hur kör annars folk med evrymod osv? Med uppställt tryck.

Everymod lurar väl pumpen att tro att den får mindre diesel vad jag läst, har everymod med av/på knapp också och kan ju ställa upp de å den får ju bra fart då men är fortfarande svårstartad och går dålig utan så därför jag tror att någonting är fel med pumpinställningen smile

Förstår mig ju bara inte på vilka nummer jag får när jag kör ett dynamiskt test.

Edit. Pumpen styrs ju med el och inte bara mekaniskt så som på d24

Ja, jag kom på det. Därav tog jag bort kommentaren och skulle göra om den, men du hann redan svara wink
Men om bilen är lika svårstartad med evrymod på, alltså med uppställt tryck. Så.. ja.. finns det någon förpump? När kollade du glödstiften senast? Aldrig gjort en sådan pumpinställning. Men du måste kunna ställa bilen på gehör till att börja med, eftersom bilen redan går konstigt.

zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:
Men du har väl en bränsletrycksregulator eller? Det måste gå att ställa upp trycket på pumpen eller regulatorn. Hur kör annars folk med evrymod osv? Med uppställt tryck.

Everymod lurar väl pumpen att tro att den får mindre diesel vad jag läst, har everymod med av/på knapp också och kan ju ställa upp de å den får ju bra fart då men är fortfarande svårstartad och går dålig utan så därför jag tror att någonting är fel med pumpinställningen smile

Förstår mig ju bara inte på vilka nummer jag får när jag kör ett dynamiskt test.

Edit. Pumpen styrs ju med el och inte bara mekaniskt så som på d24

Ja, jag kom på det. Därav tog jag bort kommentaren och skulle göra om den, men du hann redan svara wink
Men om bilen är lika svårstartad med evrymod på, alltså med uppställt tryck. Så.. ja.. finns det någon förpump? När kollade du glödstiften senast? Aldrig gjort en sådan pumpinställning. Men du måste kunna ställa bilen på gehör till att börja med, eftersom bilen redan går konstigt.

Borde väl inte spela så myclet roll ifall jag startar med evrymod i eller inte då ifall pumpen står fel så blir ju insprutningstidpunkten fel i vilket fall? :p Sitter ju en lite elpump i dieselpumpen som går igång på starten vad jag förstått å den surrar ju!  Tänkte mer ifall den nu säger att insprutningstidpunkt är ca 650 å de borde va typ -0.5-0.5 så är den för tidigt eller för sent det är de jag undrar lite över.

Edit. Ang glödningen så ska den bara gå igång när det är under 5 grader. Och har mätt volt å den fungerar som den ska

Senast redigerat av zimpan304 (6 mars 2017)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Everymod lurar väl pumpen att tro att den får mindre diesel vad jag läst, har everymod med av/på knapp också och kan ju ställa upp de å den får ju bra fart då men är fortfarande svårstartad och går dålig utan så därför jag tror att någonting är fel med pumpinställningen smile

Förstår mig ju bara inte på vilka nummer jag får när jag kör ett dynamiskt test.

Edit. Pumpen styrs ju med el och inte bara mekaniskt så som på d24

Ja, jag kom på det. Därav tog jag bort kommentaren och skulle göra om den, men du hann redan svara wink
Men om bilen är lika svårstartad med evrymod på, alltså med uppställt tryck. Så.. ja.. finns det någon förpump? När kollade du glödstiften senast? Aldrig gjort en sådan pumpinställning. Men du måste kunna ställa bilen på gehör till att börja med, eftersom bilen redan går konstigt.

Borde väl inte spela så myclet roll ifall jag startar med evrymod i eller inte då ifall pumpen står fel så blir ju insprutningstidpunkten fel i vilket fall? :p Sitter ju en lite elpump i dieselpumpen som går igång på starten vad jag förstått å den surrar ju!  Tänkte mer ifall den nu säger att insprutningstidpunkt är ca 650 å de borde va typ -0.5-0.5 så är den för tidigt eller för sent det är de jag undrar lite över 😁

Jo, det spelar roll, eftersom mer soppa kommer in. Den kanske inte startar eller ger liv direkt men det borde bli mer liv än med mindre soppa. Speciellt när det är kallt, då mer soppa faktiskt behövs.
Men som du säger så sprutar den in vid fel tillfälle om allt annat verkligen lirar. De rätta siffrorna borde nätet kunna berätta för dig.

zimpan304
6 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:

Ja, jag kom på det. Därav tog jag bort kommentaren och skulle göra om den, men du hann redan svara wink
Men om bilen är lika svårstartad med evrymod på, alltså med uppställt tryck. Så.. ja.. finns det någon förpump? När kollade du glödstiften senast? Aldrig gjort en sådan pumpinställning. Men du måste kunna ställa bilen på gehör till att börja med, eftersom bilen redan går konstigt.

Borde väl inte spela så myclet roll ifall jag startar med evrymod i eller inte då ifall pumpen står fel så blir ju insprutningstidpunkten fel i vilket fall? :p Sitter ju en lite elpump i dieselpumpen som går igång på starten vad jag förstått å den surrar ju!  Tänkte mer ifall den nu säger att insprutningstidpunkt är ca 650 å de borde va typ -0.5-0.5 så är den för tidigt eller för sent det är de jag undrar lite över 😁

Jo, det spelar roll, eftersom mer soppa kommer in. Den kanske inte startar eller ger liv direkt men det borde bli mer liv än med mindre soppa. Speciellt när det är kallt, då mer soppa faktiskt behövs.
Men som du säger så sprutar den in vid fel tillfälle om allt annat verkligen lirar. De rätta siffrorna borde nätet kunna berätta för dig.

Får kolla hur den startar med evrymod! Har sökt överallt å får bara fram att de optimala skulle va -0.5 ifall jag inte minns fel, just därför jag tycker mitt är så skumt  :p

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
6 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:

Borde väl inte spela så myclet roll ifall jag startar med evrymod i eller inte då ifall pumpen står fel så blir ju insprutningstidpunkten fel i vilket fall? :p Sitter ju en lite elpump i dieselpumpen som går igång på starten vad jag förstått å den surrar ju!  Tänkte mer ifall den nu säger att insprutningstidpunkt är ca 650 å de borde va typ -0.5-0.5 så är den för tidigt eller för sent det är de jag undrar lite över 😁

Jo, det spelar roll, eftersom mer soppa kommer in. Den kanske inte startar eller ger liv direkt men det borde bli mer liv än med mindre soppa. Speciellt när det är kallt, då mer soppa faktiskt behövs.
Men som du säger så sprutar den in vid fel tillfälle om allt annat verkligen lirar. De rätta siffrorna borde nätet kunna berätta för dig.

Får kolla hur den startar med evrymod! Har sökt överallt å får bara fram att de optimala skulle va -0.5 ifall jag inte minns fel, just därför jag tycker mitt är så skumt  :p

Låter bra. Googla googla googla smile

zimpan304
7 mars 2017 · 236 Inlägg

Va pumpen som satt fel! Gjorde en pumpinställning å nu startade han fint, får se ifall han fortfarande hackar det blir att testas när snön har försvunnit smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Wheel_Spin
7 mars 2017 · 245 Inlägg

zimpan304 skrev:
Va pumpen som satt fel! Gjorde en pumpinställning å nu startade han fint, får se ifall han fortfarande hackar det blir att testas när snön har försvunnit smile

Hur gick inställningen till då? Berätta lite för framtida undrande smile

zimpan304
7 mars 2017 · 236 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

zimpan304 skrev:
Va pumpen som satt fel! Gjorde en pumpinställning å nu startade han fint, får se ifall han fortfarande hackar det blir att testas när snön har försvunnit smile

Hur gick inställningen till då? Berätta lite för framtida undrande smile

Lossade på drevet bak på toppen, den vred jag bak den ytterst lite i taget tills jag fick en timing som va runt 0.0 +- (vred fram då den va för sent inställd), sen spänner jag åt när jag va nöjd, därefter så finjusterade jag på den nedre spännaren då den är lite "oval" i fästet eller hur man ska förklara, så lossade den sen tog jag en insektsnyckel i storlek 6 å vred så den remmen spänndes lagom mycket så jag fick bäst insprutningstidpunkt, den går emellan -1 till 0.0 å där va jag nöjd då den optimala tydligen va 0.5. Va uppkopplad med dator så jag kunde kolla insprutningstidpunkten så fick hålla på å justera sen kolla å sen om igen tills jag va nöjd smile

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:
Jaguar XJ40 "Jaggan" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang