V70N 2.5T tar lång tid att komma upp i arbetstemp.

Mack855
7 mars 2017 · 1 354 Inlägg

Hej!

Som rubrik så har jag en Volvo V70 2.5T årsmodell -06 som jag personligen tycker tar lång tid på sig för att komma upp i arbetstemperatur. Har haft cirka 20 km enkel till jobbet nu senaste veckan vilket tar ca 20 min att åka, landsväg som är mestadels 80 och bitvis 60 väg.

På den tiden så är mätaren 1-2 sträck under full arbetstemp. Jag får värme i kupén, ingen kylarvätska går åt, kände på motorn igår när jag kom hem och jag kunde ta på tryckrör och topp med handen utan problem så uppenbarligen är inte motorn varm. Är det normalt? Vi har haft ca -2 här hemma när jag har åkt med bilen, den är även chippad ifall det har någon betydelse för det hela.

Har även kört bensinvärmaren på morgnarna och med bensinvärmaren får jag bara upp mätaren 2 sträck för motortemp och ändå blir inte motorn varm påhängen till jobbet enl. mätaren.

Hoppas någon vet om det är normalt eller inte. Tacksam för alla svar smile

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2017 · 10 279 Inlägg

Byt termostat. Troligtvis står den lite öppen hela tiden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
7 mars 2017 · 1 354 Inlägg

Vilken termostat pratar vi? Den dyrare eller billigare varianten? Om du förstår vad jag menar.

Edit: Tittade nu och antar att hela huset INTE behöver bytas utan bara delen som ser ut som ett litet fjäderben?

Edit 2: Efter överläggning med mek så ska hela huset bytas. Vad är det som kan gå fel? Vad ska jag tänka på om jag gör det själv?

Senast redigerat av Mack855 (7 mars 2017)

Brådhis * Voff voff *
7 mars 2017 · 10 279 Inlägg

Mack855 skrev:
Vilken termostat pratar vi? Den dyrare eller billigare varianten? Om du förstår vad jag menar.

Edit: Tittade nu och antar att hela huset INTE behöver bytas utan bara delen som ser ut som ett litet fjäderben?

Edit 2: Efter överläggning med mek så ska hela huset bytas. Vad är det som kan gå fel? Vad ska jag tänka på om jag gör det själv?

Det är helt straight forward på dessa bilar, inga egentliga fallgropar om du inte våldar runt som en galning. Inget pyssel med att lufta heller så vit jag kan minnas.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
8 mars 2017 · 1 354 Inlägg

Trots att hela huset ska bytas? Sett på forum och pratade som sagt med min mek på Volvo som sa att enbart termostaten kan inte bytas då jag har en -06.
Hade det enbart vart termostaten så hade det varit busenkelt tongue Men så sa även min mek att servopump måste bort och multirem behöver släppas för åtkomst.

Ska forska lite i min haynes innan jag börjar jiddra för mycket här nu! smile

Djo
8 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Eller så öppnar du huven och kollar hur och vart den sitter att häkta loss servopumpen om den är i vägen är inte speciellt svårt.

Aldrig bytt termostat på någon Volvo faktiskt (förutom rödblockare då wink ) men tror jag vet ungefär vart det sitter på dom här.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
8 mars 2017 · 1 354 Inlägg

Djo skrev:
Eller så öppnar du huven och kollar hur och vart den sitter att häkta loss servopumpen om den är i vägen är inte speciellt svårt.

Aldrig bytt termostat på någon Volvo faktiskt (förutom rödblockare då wink ) men tror jag vet ungefär vart det sitter på dom här.

Nu min käre vän Djo var inte frågan vart den sitter utan mer, vad ska jag tänka på för att inte göra sönder något wink
Men som jag skrev gjorde jag lite efterforskningar på egen hand så det ska förhoppningsvis gå ganska smärtfritt smile

Djo
8 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:

Djo skrev:
Eller så öppnar du huven och kollar hur och vart den sitter att häkta loss servopumpen om den är i vägen är inte speciellt svårt.

Aldrig bytt termostat på någon Volvo faktiskt (förutom rödblockare då wink ) men tror jag vet ungefär vart det sitter på dom här.

Nu min käre vän Djo var inte frågan vart den sitter utan mer, vad ska jag tänka på för att inte göra sönder något wink
Men som jag skrev gjorde jag lite efterforskningar på egen hand så det ska förhoppningsvis gå ganska smärtfritt smile

För att garantera att inte ha sönder något bör man tilllämpa metoden rör absolut ingenting wink

Ska man hoppas på att inte ha sönder något tillfogar mig sig en uns försiktighet och eftertanke wink

Ska man ha sönder något kan man använda slägga och kofot wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack855
8 mars 2017 · 1 354 Inlägg

Min tanke var punkt 2 som du skrev wink

Djo
8 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Mack855 skrev:
Min tanke var punkt 2 som du skrev wink

Bra tänkt den metoden jag skulle rekommendera wink

Lycka till med bytet nu smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
volvoqq Lastbilsmekaniker
9 mars 2017 · 5 138 Inlägg

Jag lyckades byta hela huset utan att ta loss något annat på min v70, så det går men är pilligt wink

Mack855
9 mars 2017 · 1 354 Inlägg

volvoqq skrev:
Jag lyckades byta hela huset utan att ta loss något annat på min v70, så det går men är pilligt wink

Önskar att jag satt på det tålamodet big_smile Tyvärr gör jag inte det.. Så det får bli att försöka lirka undan det som behövs!

volvoqq Lastbilsmekaniker
10 mars 2017 · 5 138 Inlägg

Mack855 skrev:

volvoqq skrev:
Jag lyckades byta hela huset utan att ta loss något annat på min v70, så det går men är pilligt wink

Önskar att jag satt på det tålamodet big_smile Tyvärr gör jag inte det.. Så det får bli att försöka lirka undan det som behövs!

Haha kan vara så wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang