Passat 1.9tdi 2001 start problem varm!!! HJÄLP SNÄLLA

bloodimir
7 mars 2017 · 237 Inlägg

Hejsan,
Nu skruvar man nån passat 2001 motor här helt plötsligt o inte volvo sad
Ja ja nog om det men iaf skiten har gått bra i 6k mil utan fel sen jag köpte den bara servats o sett glad ut men nu har jag fått ett problem med skiten jag ej fattar mig på då det ej är en volvo tongue

När den är kall startar den jämnt inga problem,
men kör jag skiten typ 5 mil ( även varm körning hemma bara) så går den som en klocka sen går jag in o handlar nå skit på nån skoter affär o ska ut o starta igen då är den total död, allt fungerar men skiten startar inte mera, inte ett liv får man ur den..

Jag har bytt bränsle filtret nyss i min sketna tanke att det kunde vara det som var felet men ikke d sad

Inte en felkod att läsa av heller så man står som ett fån just nu då det är frugans bil..
Men är den varm körd o står 2 min så startar den ej mera, lämnar man den i typ 8 timmar (arbets dag) så startar den sen, luft i soppa systemet nja dom luftar väl sj, o den har ju gått 6k felfritt

kamrem bytt för 6k med, ja jag skriver iaf för att få en chans att veta om det är nån sketen givare eller dyligt på dessa som orsakar detta?

får jag inte liv i skiten så är det ju bara hinka ur motor helvetet ur den o lasta ner den i en skattefri 240 smile

MVH

Turbo knackare
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Du måste avgöra om det är el eller bränslefel när det inträffar.
Antingen ta av och kolla om det finns gnista på stiften" billigast ", eller startgas i luftintaget för en 100- lapp,  bara till att välja..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
8 mars 2017 · 935 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Du måste avgöra om det är el eller bränslefel när det inträffar.
Antingen ta av och kolla om det finns gnista på stiften" billigast ", eller startgas i luftintaget för en 100- lapp,  bara till att välja..

Finns inga tändstift i en diesel. Startgas skall man också undvika.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Då kom vi inte mycket längre..
Har man inga stift och inte får använda startgas, då är det ju kört..
Det var ju tur att man inte skrev TÄNDstift..
Man skulle kanske skrivit glödning istället..

Senast redigerat av bowlinggreppet (8 mars 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 478 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Då kom vi inte mycket längre..
Har man inga stift och inte får använda startgas, då är det ju kört..
Det var ju tur att man inte skrev TÄNDstift..
Man skulle kanske skrivit glödning istället..

Dessutom fyller de ingen funktion när bilen är varm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
marcus80 Sir
8 mars 2017 · 935 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Då kom vi inte mycket längre..
Har man inga stift och inte får använda startgas, då är det ju kört..
Det var ju tur att man inte skrev TÄNDstift..
Man skulle kanske skrivit glödning istället..

Nu skrev gnista på driften. Glödstift genererar ingen gnista.

Ts: går startmotorn runt som den skall när ni försöker starta?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Bennybira
8 mars 2017 · 480 Inlägg

Kolla att du inte har någon kärvande kallstartsfunktion som ställer till det.
(försöker kallstarta när bilen är varm?)
Det skulle vara min högst okvalificerade gissning smile

Fiat 127 (1977)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 478 Inlägg

TS: hur långt har maskin rullat?

EDIT: Har du provat att köra på starten 10-15 sekunder med gasen i botten?

Senast redigerat av Hybridsmurfen (8 mars 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bloodimir
8 mars 2017 · 237 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
TS: hur långt har maskin rullat?

EDIT: Har du provat att köra på starten 10-15 sekunder med gasen i botten?

Denna maskinen har rullat 39 friska,
jo jag kan gnugga tills strömmen bottnar utan resultat,
Om bilen inte hinner upp i normal temp så har jag inga problem att starta den igen

Men som sagt om den står nån min då är den helt död, starten o allt går som den ska,
den bara vevar o vevar, tänkte först att soppan backar men så var det ej heller.

Turbo knackare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 478 Inlägg

bloodimir skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS: hur långt har maskin rullat?

EDIT: Har du provat att köra på starten 10-15 sekunder med gasen i botten?

Denna maskinen har rullat 39 friska,
jo jag kan gnugga tills strömmen bottnar utan resultat,
Om bilen inte hinner upp i normal temp så har jag inga problem att starta den igen

Men som sagt om den står nån min då är den helt död, starten o allt går som den ska,
den bara vevar o vevar, tänkte först att soppan backar men så var det ej heller.

Den börjar ju onekligen bli till åren. kammen kan vara sliten så den inte orka veva igång. Har du möjlighet så kolla att kam/vev står exakt rätt. Gör gott på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bloodimir
8 mars 2017 · 237 Inlägg

tjenare igen..
Nu fick bilen ett annat fenomen,
jag startade skiten 09.00 idag o hade igång den till 17;30 typ, inte på tomgång utan jag körde till grann landet en sväng, men iaf när jag kom hem o lät skiten stå igen så startade den ju inte som vanligt,
(OBS! på morgonen starta den utan att tveka) men när jag stämplade gasen i golvet så startade den efter typ 20 sek.. hosta o harkla lite men gick igång iaf smile

skroten nästa då?
eller lasta ur den o hinka ner i en 240.. (datasprut löser allt tongue)
nu snurrar tankarna fort för att slippa denna bilen smile

Turbo knackare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2017 · 17 478 Inlägg

bloodimir skrev:
tjenare igen..
Nu fick bilen ett annat fenomen,
jag startade skiten 09.00 idag o hade igång den till 17;30 typ, inte på tomgång utan jag körde till grann landet en sväng, men iaf när jag kom hem o lät skiten stå igen så startade den ju inte som vanligt,
(OBS! på morgonen starta den utan att tveka) men när jag stämplade gasen i golvet så startade den efter typ 20 sek.. hosta o harkla lite men gick igång iaf smile

skroten nästa då?
eller lasta ur den o hinka ner i en 240.. (datasprut löser allt tongue)
nu snurrar tankarna fort för att slippa denna bilen smile

Det var detta jag misstänkte. Datasprut på denna kan nog bli en smula intressant... Byt topp till en från skroten komplett med pumparna/inspruten. Sen kan du köra 20000 mil till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bloodimir
10 mars 2017 · 237 Inlägg

Nu idag fick den nå cp ryck igen, startar skit bra på morgonen sen när den kommit upp i arbetstemp o jag stänger av en o låter den stå typ 10min då startar den inte mera på ett par timmar, men då startar den direkt man rör nyckeln..

USCH hatar att skruva annat än i volvo bilar smile

Turbo knackare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2017 · 17 478 Inlägg

Du kan prova en grej som säkert låter underlig:
Prova att kabla igång den från en annan bil, som går på tomgång, så du får 14 volt. Återkom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang