Nissan qashqai 2.0 4x4 känner vibrationer i gaspedal och kopplingspedal.

Fredrixon
8 mars 2017 · 12 Inlägg

Kan någon bilkunnig hjälpa mig att hitta felet.

Idag när jag körde hem från jobbet upptäckte jag att bilen börjat vibrera likt ett surrande i fötterna när man har foten på gas eller kopplingspedalen. Jag känner inga vibrationer i ratten. Surrandet eller vibrerandet börjar kännas redan vid ca 50km/h. Det är alltså något som känns i fötterna men inte gör ljud ifrån sig.

Surrandet försvinner ej vid frikoppling eller i friläge när bilen rullar. Det försvinner inte heller om jag stänger av motorn och rullar. Det är inte obalans i hjulen. Vibrationerna uppstår endast i hastigheter över 50km/h.

Fredrixon
8 mars 2017 · 12 Inlägg

Tillägg - surrandet/vibrerandet försvinner när jag passerar ungefär 70km/h. I samband med att vibrerandet uppkommer så uppkommer även något dovt brummande från motorutrymmet någonstans. Brummandet är oberoende av motorvarv eller växel.

ottorb
9 mars 2017 · 320 Inlägg

du säger att vibrerandet inte upphör när du stänger av motorn, så det kommer ifrån fram eller bakvagnen, i detta fall hade jag kollat hjullagret

Fredrixon
10 mars 2017 · 12 Inlägg

Man hör att ljudet kommer framifrån, men det är väldigt svårtlokaliserat. Jag känner vibrationerna mest i gaspedalen. Det konstiga är att både ljud och vibrationer försvinner helt efter jag passerar 70km/h. Har tagit lös bägge framhjulen och kontrollerat stabilisatorstag, styrled men inte hittat något glapp. Däremot vet jag att fjäderbenslagret är dåligt vänster fram, och även det bakre motorfästet som sitter ungefär under växelspaken. Kan ett dåligt fjäderbenslager ge upphov till missljudet?

Fjäderbenet går inte att få att glappa iaf, har ryckt i det som besatt..

Fredrixon
10 mars 2017 · 12 Inlägg

Hjullagret höger bak bytte jag nyss, återstår att byta hjullagret vänster bak också. Men det ljudet och vibrationer som finns kommer framifrån. De har uppstått helt plötsligt från ingenstans.

ottorb
10 mars 2017 · 320 Inlägg

jag hade bytt motorfästet först

Fredrixon
10 mars 2017 · 12 Inlägg

Okej, kommer pröva, får motorfästet till veckan.

Fredrixon
18 mars 2017 · 12 Inlägg

Nu är motorfästet, fjäderbenslager vänster fram och hjullager bak bytta men oljudet kvarstår. Allt ser schysst i hjulhuset, fattar inte vad det är som låter och skapar vibrationer. Någon som kan ha en aning? Kan de vara däcken? Är något nonamemärke på dem.

Evildan
19 mars 2017 ·

Däcken kan det absolut vara.
Jag köpte en Blazer S10 billigt för 8år sedan då säljaren påstod att hjullagren var slut, det käntes mycket riktigt så som du beskriver ditt syndrom.
Väl hemma noterade jag när jag lyfte upp bilen och skruvade av första hjulet att det var monterat i fel rotationsriktning. Böt plats på höger och vänster par, PRESTO! oljud och vibrationerna var som bortblåsta.

Det kan även vara utgående axel från din fördelningslåda som vibrerar.

Fredrixon
19 mars 2017 · 12 Inlägg

Däcken heter sailun ice blazer, förmodligen där problemet ligger. Tur de är sommar snart så man får kasta om till sommardäck. Men ska kolla så dem stoppat rotationen rätt.

n_andersson
19 mars 2017 · 689 Inlägg

Hade liknande fel förra året. Då var det korden i ett däck som hade släppt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang