Audi A4 1.8T -2004, turbo haveri? oljetryck?

illiuminati
12 mars 2017 · 243 Inlägg

Tja!

Åter fel med bil jä***, välinvesterade 43000kr....
Iallafall så började oljelampan lysa till och från, kollade genast oljan som va i normal nivå, fyllde på en liten skvätt någon deciliter eftersom jag läst att Audis kan dra lite olja och det ska vara normalt"?". Men tycker nivån har legat som den ska sen jag köpte bilen tidigt i november 2016.

Har kört ett par dagar nu, min lokala bilmeck den ända bilmecken som jag vet inte har någon baktanke och han är alltid 100% ärlig, tar inte överbetalt.
Han sa att det troligtvis kunde vara oljesilen eller något (ej kunnig själv), att det då hörs ventilknack eller något sånt, men har inte varit något oljud vid motorn, läste även att givaren i tråget kunde behöva rengöras vilket han höll med om att det kunde vara ett problem.

Så nu idag, körde hem, jag kör inte som en dåre kör ganska normalt, så röck det till i bilen trodde den skulle stanna av helt men gick att köra men lät som en traktor.
Körde åt sidan och stängde av bilen, satte på den igen och kolla under huven, kommer ett typ vinande ljud i bakgrunden, när jag gasar så låter det som att det skulle vara hål i avgasröret.

Kan det vara turbon som havererat? Går det att köra med bilen då? Har svaga minnen av att en bekants turbo gav upp och att det rök som fan då, det gör det inte om min.
Kan detta fel att bilen går taskigt ha ett samband med att oljenivå/oljetryck lampan började lysa?

Fan va ja hatar bilar, har haft 10st och aldrig haft tur med någon, tänkte att denna Audi skulle bli bättre när man slängde till lite extra pengar men blev ju fel redan från dag 1.

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Renault Megane "klistret" (2000)
Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2017 · 17 465 Inlägg

Tråkigt men Audi är ju i botten rent kvalitetsmässigt.

Borde väl vara lätt att kontrollera så turbinen snurrar som den ska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
12 mars 2017 · 3 324 Inlägg

Låter som den koksat... mer eller mindre standard.. typ motorbyte eller nåt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
illiuminati
12 mars 2017 · 243 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tråkigt men Audi är ju i botten rent kvalitetsmässigt.

Borde väl var rätt att kontrollera så turbinen snurrar som den ska.

'

Är tyvärr så okunnig att jag inte ens klarar det smile billjud kan jag inget annat.

opel_vectra_gts skrev:
Låter som den koksat... mer eller mindre standard.. typ motorbyte eller nåt

Får hoppas det inte är så allvarligt -_- men skulle inte förvåna mig, om så är fallet så kommer det finnas en bilförsäljare mindre efteråt.

it_mutt Avstängd
12 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Tråkigt men Audi är ju i botten rent kvalitetsmässigt.

Borde väl vara lätt att kontrollera så turbinen snurrar som den ska.

Oljekoks är ju som vi alla vet något ofantligt unikt för Audi...




Till TS;

Vilken oljelampa var det som lös? Röd eller gul?
Att Audi sätter en generös oljeförbrukning innebär inte att alla bilar hinkar i sig olja i mängder. Så är det inte ens bland Audis motormodellerna som generellt är ansedd att dricka stora mängder olja.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ehedman
12 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Hur ser det ut på service-fronten, har den servats nyligen eller kör du "long-life"?
Köpte du bilen privat eller på firma?

illiuminati
12 mars 2017 · 243 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Tråkigt men Audi är ju i botten rent kvalitetsmässigt.

Borde väl vara lätt att kontrollera så turbinen snurrar som den ska.

Oljekoks är ju som vi alla vet något ofantligt unikt för Audi...

Röd, det är inte oljetryck märkte jag efter jag fortsatte söka, har fått lite bättre koll på läget och det verkar som att silen kan ha geggat igen därav stannar oljan på botten i tråget "?", då kanske turbon inte har fått det den behöver och någon slang kan ha brustit, ev ännu värre att den gått sönder?
Bilen går, men blir liksom ingen push i den när man gasar som och det kommer ett vinande ljud.


Till TS;

Vilken oljelampa var det som lös? Röd eller gul?
Att Audi sätter en generös oljeförbrukning innebär inte att alla bilar hinkar i sig olja i mängder. Så är det inte ens bland Audis motormodellerna som generellt är ansedd att dricka stora mängder olja.

ehedman skrev:
Hur ser det ut på service-fronten, har den servats nyligen eller kör du "long-life"?
Köpte du bilen privat eller på firma?

Min har inte druckit någon olja vad jag märkt, köpte den på firma men blev ju grundlurad från början en babbemeck.
Fick ingen värme i bilen, och massa annat skit, tog typ 10 veckor så fick jag åka runt med hans frugas Volvo S60 istället.
Men sen dess har den gått bra, så dök detta upp.

Den servades ordentligt med minst två oljebyten + filter (hoppas jag innerligt) oljan vet jag byttes, bytte han inte filter samtidigt så kommer jag åka dit och släppa lös vreden på allt han äger och har.
Bytte kamrem och vattenpump, kylsystemet luftades ex antal gånger innan felet med värmen upptäcktes.

Mycket i service boken sen tidigare ägare, men vet helt ärligt inte så mycket om den sen innan.
Börjar kännas som att han köpt den på skroten och fixat den lite snabbt för att sen lura mig.

ehedman
12 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det låter ganska oroväckande - tycker jag. Kanske att oljebytena gjorde att det funkade ett tag, men du har troligtvis råkat ut för ett fenomen som tyvärr är rätt vanligt för bland annat VAG:s 1.8T.

Jag låter bilden tala för sig själv.
http://i.imgur.com/6p9bMPI.png

it_mutt Avstängd
13 mars 2017 · 10 388 Inlägg

illiuminati skrev:
Min har inte druckit någon olja vad jag märkt, köpte den på firma men blev ju grundlurad från början en babbemeck.
Fick ingen värme i bilen, och massa annat skit, tog typ 10 veckor så fick jag åka runt med hans frugas Volvo S60 istället.
Men sen dess har den gått bra, så dök detta upp.

Den servades ordentligt med minst två oljebyten + filter (hoppas jag innerligt) oljan vet jag byttes, bytte han inte filter samtidigt så kommer jag åka dit och släppa lös vreden på allt han äger och har.
Bytte kamrem och vattenpump, kylsystemet luftades ex antal gånger innan felet med värmen upptäcktes.

Mycket i service boken sen tidigare ägare, men vet helt ärligt inte så mycket om den sen innan.
Börjar kännas som att han köpt den på skroten och fixat den lite snabbt för att sen lura mig.

Hur har den servats enligt serviceboken tidigare? Longlife (upp till 3000mil) eller "vanligt"? Har man "bytt" från LL till "vanlig" serviceintervall? Isf när?

Om du tittar på insidan av påfyllnadslocket? Rent? "grusigt" (om du drar med fingret)? Det kan givetvis vara avtorkat väldigt nyssens.


ehedman skrev:
Det låter ganska oroväckande - tycker jag. Kanske att oljebytena gjorde att det funkade ett tag, men du har troligtvis råkat ut för ett fenomen som tyvärr är rätt vanligt för bland annat VAG:s 1.8T.

Jag låter bilden tala för sig själv.
http://i.imgur.com/6p9bMPI.png

ehedman skrev:
Det låter ganska oroväckande - tycker jag. Kanske att oljebytena gjorde att det funkade ett tag, men du har troligtvis råkat ut för ett fenomen som tyvärr är rätt vanligt för bland annat VAG:s 1.8T.

Jag låter bilden tala för sig själv.
http://i.imgur.com/6p9bMPI.png

Visst är det så...likväl som på ex.vis SAAB och en drös bilar till. Oil sludge är tyvärr inget unikt för något märke. Sen skulle jag gissa på att "samma motor" (1.8T ex.,vis) sitter i betydligt fler vagkärror än ex.vis motsvarande motor i saabar.

Sökning på "Oil Sludge" ger följande sökförslag;

http://forumbilder.se/G7O44/os1.JPG

http://forumbilder.se/G7O44/os2.JPG

Sen är det givetvis inte bättre för någon motor eller ägare, bara för att det händer "andra motorer också".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang