Bluddrar på höga varv GOLF

Hedba
14 mars 2017 · 38 Inlägg

Hej, jag köpte en golf för cirka en vecka sen.

Och den bluddrar på höga varv, efter 5000 varv går det inte att gasa mer, det är precis som att den spikar.
Den startar utan problem, går perfekt på tomgång och luktar liite mycket bränsle ibland.
Väldigt tacksam för svar. Med vänlig hälsning,
Golf 4 1,6

ehedman
14 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Stoppa i ett större huvudmunstycke så den får nog med soppa.

Skämt åsido, har du fått felkoder utlästa?

Jag tror på ett läckage, spraya startgas vid insuget samt tillhörande komponenter och se om bilens gång påverkas.

Hedba
14 mars 2017 · 38 Inlägg

ehedman skrev:
Stoppa i ett större huvudmunstycke så den får nog med soppa.

Skämt åsido, har du fått felkoder utlästa?

Jag tror på ett läckage, spraya startgas vid insuget samt tillhörande komponenter och se om bilens gång påverkas.

Borde det inte påverka tomgången och bilen i övrigt om det är läckage där? Bara på höga varv och vid gaspådrag den drar iväg lite konstigt..

Hedba
14 mars 2017 · 38 Inlägg

Hedba skrev:

ehedman skrev:
Stoppa i ett större huvudmunstycke så den får nog med soppa.

Skämt åsido, har du fått felkoder utlästa?

Jag tror på ett läckage, spraya startgas vid insuget samt tillhörande komponenter och se om bilens gång påverkas.

Borde det inte påverka tomgången och bilen i övrigt om det är läckage där? Bara på höga varv och vid gaspådrag den drar iväg lite konstigt..

Kan tilläga att motor lampan lyser inte men kan man få fram felkoder endå?

ehedman
14 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det beror på så otroligt många parametrar hur och när och varför bilen bluddrar.

Svårt att säga att "så här är det". En sak som "brukar" fungera är att läcksöka med startgas. En annan är att mäta upp diverse komponenter med en multimeter. En tredje är att spruta vatten på tänddelar när det är mörkt ute.

Det kan finnas felkoder trots att motorlampan är släckt, ja. Jag förutsätter att du har servat bilen så du vet att den är schyst i övrigt. Bra olja, fräscha filter, fina tändstift etc.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 mars 2017 · 17 478 Inlägg

ehedman skrev:
Det beror på så otroligt många parametrar hur och när och varför bilen bluddrar.

Svårt att säga att "så här är det". En sak som "brukar" fungera är att läcksöka med startgas. En annan är att mäta upp diverse komponenter med en multimeter. En tredje är att spruta vatten på tänddelar när det är mörkt ute.

Det kan finnas felkoder trots att motorlampan är släckt, ja. Jag förutsätter att du har servat bilen så du vet att den är schyst i övrigt. Bra olja, fräscha filter, fina tändstift etc.

Så sant. Steg ett. Rejäl service. Så fort jag köpt en bil jag planerar att behålla ett tag så är det nytt allting som gäller... De har aldrig krånglat heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
14 mars 2017 · 6 570 Inlägg

Hade liknande sympton på en tidigare bil, när man passerade 4000 rpm så blev det som att kasta en bojsten efter bilen.

Byte LMM då

De/Dem
Hedba
15 mars 2017 · 38 Inlägg

xXSammy skrev:
Hade liknande sympton på en tidigare bil, när man passerade 4000 rpm så blev det som att kasta en bojsten efter bilen.

Byte LMM då

LMM=lambdasonden?

xXSammy
15 mars 2017 · 6 570 Inlägg

Luftmassmätare/luftmängdmätare

De/Dem
Hedba
15 mars 2017 · 38 Inlägg

xXSammy skrev:
Luftmassmätare/luftmängdmätare

Okej, ska kolla
*Bränslefiltret
*Luftfiltret
*Lägga i sprit/renande i bränslet
*felkodsläsa

Tack för alla svar ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang