Sträckt bromsslang Volvo S80

Samuel3
15 mars 2017 · 360 Inlägg

Tja, jag håller på med en Volvo S80 där jag bytt drivknut och renoverat bromsok på samma sida. När man svänger åt vänster så sträcks bromsslangen onormalt mycket, slangen börjar spricka dessutom- dock har ingen bromsvätska kommit ut. Redan när ratten närmar sig ändläge så anser jag att slangen blir för sträckt, vi pratar om 1/4-1/2 varv innan ändläget ungefär.

Inte nog med det, vi får inte ur all luft ur bromssystemet. Vi har gått en vända runt och det blev bättre tills vi kom till vänster fram, då kommer ingen mera luft ur. När vi har pumpat upp ett tryck så är pedalen en bit ner- men pedalen sjunker inte när man håller pedalen nertryckt. (Inget inre läckage(?)).
På vänstra sidan är allt i sin ordning. Det brådskar med att få bilen klar så jag hoppas på att någon kan hjälpa mig här!

TPFH

Senast redigerat av Samuel3 (15 mars 2017)

xXSammy
15 mars 2017 · 6 571 Inlägg

Samuel3 skrev:
Tja, jag håller på med en Volvo S80 där jag bytt drivknut och renoverat bromsok på samma sida. När man svänger åt vänster så sträcks bromsslangen onormalt mycket, slangen börjar spricka dessutom- dock har ingen bromsvätska kommit ut. Redan när ratten närmar sig ändläge så anser jag att slangen blir för sträckt, vi pratar om 1/4-1/2 varv innan ändläget ungefär.

Inte nog med det, vi får inte ur all luft ur bromssystemet. Vi har gått en vända runt och det blev bättre tills vi kom till vänster fram, då kommer ingen mera luft ur. När vi har pumpat upp ett tryck så är pedalen en bit ner- men pedalen sjunker inte när man håller pedalen nertryckt. (Inget inre läckage(?)).
På vänstra sidan är allt i sin ordning. Det brådskar med att få bilen klar så jag hoppas på att någon kan hjälpa mig här!

TPFH

byt

De/Dem
Samuel3
15 mars 2017 · 360 Inlägg

xXSammy skrev:
byt

Självklart ska jag byta den.

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2017 · 10 280 Inlägg

Kolla så att styrutslagsbegränsarna är på plats och är i skick. Kolla även så att det är rätt bromsslang.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Samuel3
16 mars 2017 · 360 Inlägg

Brådhis skrev:
Kolla så att styrutslagsbegränsarna är på plats och är i skick. Kolla även så att det är rätt bromsslang.

//Brådhis

Tja, tack för svar! Ska kolla det du skrev smile

Samuel3
16 mars 2017 · 360 Inlägg

Hallå igen. Jag har undersökt en del på bilen nu, styrutslagsbegränsarna är lika slita på båda sidor, max 3-5mm ser det ut som. Jag mätte även bromsslangarna på bägge sidor och dom var lika långa, ändå så sträcks slangen på vänstra sidan såpass mycket att den tar stryk. Eftersom att jag hade två nya bromsslangar hemma som passar både S80 och 740 så bytte jag slangen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang