Köpråd billjud - fått offert - åsikt?

Schtoo
16 mars 2017 · 2 Inlägg

Hej,

Köpte mig nyligen en helt ny 2017 Golf GT R-Line som jag vill byta ut originalljudet i.

Kan väldigt lite om billjud så jag mailade lite olika företag som säljer och installerar billjud att komma med köpråd när följande krav föreligger.

- Spela så högt som möjligt med så mycket tryck som möjligt. Finlir är inte av intresse.
- Originalhuvudenheten måse vara kvar då den har stor touchscreen med navigator och jag vill inte påverka vare sig funktioner eller utseendet på den.
- Hela utrymmet i bagaget kan avändas till basen/basar
- Ej överstiga 25,000 kr inkl allt (produkter, kablage, installation)

Trots att det gått en vecka så är det bara en återförsäljare som har svarat och jag är faktiskt lite besviken. Trodde faktiskt att man skulle få mer för pengarna. Visst spelar en 12-tummare bra men jag hade hoppas på 2 st. Samma med en fabriksbyggd låda från GAS, ett märke som BRL säljer. Känns lite... ja, jag vet inte. Kanske lite Biltema, men jag kan ha fel.

En bas ska väl ha en låda speciellt anpassad för just den bas man använder? GAS-lådan är på 58 liter och mäter 485 x 400 x 445 (500 nedre) mm med en portlängd på 390 mm med måtten 55 x 360 mm. Hur väl anpassad är den till Alpine-basen? Inte speciellt bra när man läser på Alpines hemsida.

Visst, 25,000 kr är inte en stor summa i sammanhanget kanske och mycket går ju åt till installationen men ändå. Hade som sagt var förväntat mig mer. hmm

Här är offerten jag fått. Vad anser ni om den? Trots att jag skrev att kraven var att spela så högt som möjligt med så mycket tryck som möjligt (finlir är inte av intresse) så skrev han i offerten att han uteslutande valde Alpine för att den dels spelar högt med tryck och finlir, det sistnämnda som jag alltås inte efterfrågade. Känns väl rätt oseriöst tycker jag, att inte lyssna på vad man som kund vil ha.

Framdörrar: Alpine SPR-60C (2,995 kr)
Bakdörrar: Alpine SPR-60 (1,995 kr)
Högtalarram: ACV 70027132016 (236 kr)
Slutsteg: Alpine PDX-F4 (4,295 kr ) (1000 kr i rabatt)

Bas: Alpine SWR-12D4 (2,495 kr)
Baslåda: GAS DB 910GV112DBX (1,798 kr)
Slutsteg: Alpine MRV-M1200 (2,995 kr) (1,500 kr i rabatt)
Baskontroll: Alpine RUX-KNOB  (395 kr)

Kablage: GAS 910PP5 Power Kit 5 35 mm² (1,498 kr)

Montering: 12 timmar á 695 kr (6,298 kr) (2,042 kr i rabatt)

rcy
16 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Jag tycker du har fått en förvånansvärt bra offert faktiskt. Du har ju fått rätt duktiga rabatter på både grejer och installation.

Att han valt Alpines bas eftersom den spelar högt *och* fint betyder väl inte att han inte lyssnat på dig, den spelar ju högt och det var det du ville ha.

Men det är ditt val, gillar du inte offerten får du väl leta vidare.
Men tänk på att om ingen ger dig offerter du gillar så kanske du ska ta och titta över dina krav och din prisnivå. Dom flesta leverantörer ger gladeligen offert på affärer som dom känner att det är värt att lägga krut på, men har kunden krav och förväntningar som är omöjliga att uppfylla så brukar man låta bli att svara.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
zemet
16 mars 2017 · 4 036 Inlägg

Dubbla 12" verkar ju bättre än 1 st 12" men i verkligheten så tror jag inte ens du kommer behöva maxa din singel 12".  Jag har 1 st 12" billig noname bas med ett ordentligt slutsteg på 700 Wrms i min Navara.

Jag spelar på ca 30-40% av basens kapacitet, då skakar ändå backspegeln ur led efter bara några få bastryck när man spelar högt.

Nu är ju golfen givetvis större än navaran invändigt men inte överdrivet mycket större och du har ju ordentliga grejer i offerten. Hur som helst så kommer basen räcka och bli över i den bilen även om det bara är en enkel 12".

Det jag ställer mig tveksam till i den offerten är att det skall ta 12 timmar att montera allt?
Känns som att om man lägger 4 timmar så har man kommit väldigt långt.
Jag kunde köpt det om det skulle monteras dämpningsmattor osv men det står ju inget om det i offerten...

Samt 1500 kr för kablar, vad är det för jävla superkablar? Tror inte du hade hört minsta skillnad om det suttit kablar för 1/5 del av priset från biltema.

Med det sagt så tror jag du får något jävulskt bra ljud i bilen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
16 mars 2017 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Samt 1500 kr för kablar, vad är det för jävla superkablar? Tror inte du hade hört minsta skillnad om det suttit kablar för 1/5 del av priset från biltema.

Det är faktiskt ett helt kabelkit med både ström, lågnivå och remote plus kabelslang, säkringar och säkringshållare. Inte alls speciellt dyrt om du kollar vad det kostar att köpa alla grejerna separat, och bör inte jämföras med nån halvklen strömkabel från Biltema, skillnaden hörs definitivt. Biltema har inte ens kablar i samma diameter.

Nu verkar ju ts iofs väldigt ointresserad av bra ljud utan vill bara ha högt oljud så i hans fall kanske Biltema hade funkat ändå, men lägger man ut 25.000 på ljud så är det väldigt dumt att snåla på kablarna, då kan du lika gärna åka på Biltema och köpa skitgrejer för 5000:- och köpa biltemakorv för resten av pengarna. smile

zemet
16 mars 2017 · 4 036 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
Samt 1500 kr för kablar, vad är det för jävla superkablar? Tror inte du hade hört minsta skillnad om det suttit kablar för 1/5 del av priset från biltema.

Det är faktiskt ett helt kabelkit med både ström, lågnivå och remote plus kabelslang, säkringar och säkringshållare. Inte alls speciellt dyrt om du kollar vad det kostar att köpa alla grejerna separat, och bör inte jämföras med nån halvklen strömkabel från Biltema, skillnaden hörs definitivt. Biltema har inte ens kablar i samma diameter.

Nu verkar ju ts iofs väldigt ointresserad av bra ljud utan vill bara ha högt oljud så i hans fall kanske Biltema hade funkat ändå, men lägger man ut 25.000 på ljud så är det väldigt dumt att snåla på kablarna, då kan du lika gärna åka på Biltema och köpa skitgrejer för 5000:- och köpa biltemakorv för resten av pengarna. smile

Det var kanske som du säger inte så farligt, dock står ja fast vid att det hade räckt bra med billigare saker ifrån biltema tex. Om man tittar på detta kittet för 500 kr så tror jag inte han hade hört någon skillnad alls... http://www.mds.se/mdspk-20.html

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
16 mars 2017 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Det var kanske som du säger inte så farligt, dock står ja fast vid att det hade räckt bra med billigare saker ifrån biltema tex. Om man tittar på detta kittet för 500 kr så tror jag inte han hade hört någon skillnad alls... http://www.mds.se/mdspk-20.html

Det där kittet är på 20mm2 och säkrat till 40A, medans BRL's kit är på 35mm2 och säkrat till 150A, det klarar alltså nästan 4 gånger mer ström.
TS har specifikt sagt att han vill kunna spela högt och BRL har därför räknat på grejer som klarar att spela högt, jag ser inget konstigt med det.

Men visst, vill man köra Biltema grejer så kan man göra det, men då är det fullständigt vansinne att plöja ner 25.000 på övriga grejer. Att kosta på ett bra slutsteg och stor bas och sedan försöka driva det med skitkablar är ju totalt bortkastat, då kan du lika gärna köpa billiga steg och högtalare också för du kommer ändå inte att märka någon skillnad.

zemet
16 mars 2017 · 4 036 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
Det var kanske som du säger inte så farligt, dock står ja fast vid att det hade räckt bra med billigare saker ifrån biltema tex. Om man tittar på detta kittet för 500 kr så tror jag inte han hade hört någon skillnad alls... http://www.mds.se/mdspk-20.html

Det där kittet är på 20mm2 och säkrat till 40A, medans BRL's kit är på 35mm2 och säkrat till 150A, det klarar alltså nästan 4 gånger mer ström.
TS har specifikt sagt att han vill kunna spela högt och BRL har därför räknat på grejer som klarar att spela högt, jag ser inget konstigt med det.

Men visst, vill man köra Biltema grejer så kan man göra det, men då är det fullständigt vansinne att plöja ner 25.000 på övriga grejer. Att kosta på ett bra slutsteg och stor bas och sedan försöka driva det med skitkablar är ju totalt bortkastat, då kan du lika gärna köpa billiga steg och högtalare också för du kommer ändå inte att märka någon skillnad.

Jag köper ditt argument, helt klart ovärt att köpa dyra bra saker för att begränsa det med klena kablar.

Jag har dock uppfattningen att du inte skall behöva ha så jävla överdimentionerade kablar för att driva hans system.  Hade han haft 2x 15" och lite 6X9or osv att driva hade det kanske varit befogat.
150A säkring tex, det är ju helt vansinnigt stor säkring. Jag tror inte han kommer kunna spela så kraftigt att ha bränner den 40A säkringen, 30 A kan han nog klara bränna dock. 

Det är ju bara drygt att försöka dra en jävla anakonda till strömkabel igenom torpedplåten och sedan gömma undan snyggt under dörrlister osv.

Men sett till det stora hela så är det en väldigt liten del av kostnaden för hela hans ljudbygge och eftersom han slipper brottas med anakondan själv så är det nog lika bra att överdimentionera kablarna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
rcy
16 mars 2017 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte han kommer kunna spela så kraftigt att ha bränner den 40A säkringen, 30 A kan han nog klara bränna dock.

Jag vet inte om du bara gissar dig fram till det eller om du faktiskt försökt räkna på det.
Enligt spec har det där slutsteget en maxeffekt på 2000W.
Räkna på 12V i bilen så blir det över 160A i teoretisk maxström, så 150A säkring är nog inte alls dumt.
Bränna en 40A borde inte vara några problem alls om han tänkt kräma på lite, vilket jag förstått det som att han tänker göra.

zemet
16 mars 2017 · 4 036 Inlägg

rcy skrev:

zemet skrev:
Jag tror inte han kommer kunna spela så kraftigt att ha bränner den 40A säkringen, 30 A kan han nog klara bränna dock.

Jag vet inte om du bara gissar dig fram till det eller om du faktiskt försökt räkna på det.
Enligt spec har det där slutsteget en maxeffekt på 2000W.
Räkna på 12V i bilen så blir det över 160A i teoretisk maxström, så 150A säkring är nog inte alls dumt.
Bränna en 40A borde inte vara några problem alls om han tänkt kräma på lite, vilket jag förstått det som att han tänker göra.

Ja visst. Men den maxeffekten på 2000W är ju mer eller mindre hittepå siffror.
Det är ju därför man tittar på WRMS. 
Därför tar jag fram mina siffror genom egna erfarenheter.

Mitt slutsteg är också på 2000W och är ett riktigt kraftigt steg som tidigare drev dubbla 15" såpass högt att ena bakrutan trycktes ut på en V70. Total overkill för min enkla 12" med andra ord.

Jag brännde en 20A säkring med detta steg, då spelade jag riktigt jävla högt.
Sitter 30A nu och den har hållt bra.

Vad säkrar folk som har värre grejer med då och hur tjocka kablar har dem?
Skall man köra dubbla 15" skall man ha 100mm2 och 500A säkringar då eller?

Som sagt, sådär tjocka kablar är total overkill om du frågar mig men i det stora hela en väldigt liten del i offerten och ingenting att bråka om.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Fjong
16 mars 2017 · 1 494 Inlägg

Skulle säga att det paketet inte följer dina krav på att bara spela högt nej. Skulle hellre satsat på nått som är mer åt b2 hn6p hållet och en horndiskant (men svårt att behålla original look med horn diskant) så att du får hög känslighet på elementen.

Du har rätt i att man bör ha en custom byggd låda för att passa basarna ordentligt, det är enormt viktigt. Men om BRL skulle bygga en åt dig så skulle det nog bli ganska dyrt för det tar en del tid. Samma där som med framsystem, du behöver ha något som spelar bra med lite effekt.

Fjong
16 mars 2017 · 1 494 Inlägg

Och för att klara upp lite frågor så säljer biltema 50mm2 kabel men inte i kit och den är avsevärt mycket billigare än på billjuds butiker och är i en del fall även bättre. Har använt den själv en del i min bil. Lågnivå däremot skulle jag inte köpa på biltema men deras högtalarsladd är det inge fel på.

När man tittar på effekten ifrån steg måste man också tänka lite, bara för att ett steg kan lämna 1000w betyder inte det att det alltid gör det, musik går upp och ner till skillnad från en ren ton som krävs för ett jämt effektuttag. Det till kommer också en massa andra faktorer som impedans höjningar i lådan som gör att du inte kan plocka ut 1000w även om steget under rätt förhållanden kan lämna det. Så du kan ha ett steg som kan lämna 1000w distfritt men i själva verket använder du aldrig mer än 200w som mest och det är därför mindre säkringar på kabeln håller.

rcy
17 mars 2017 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Skall man köra dubbla 15" skall man ha 100mm2 och 500A säkringar då eller?

Ja, om man nu har ett steg som kräver det, men storleken på högtalarna har ingenting med stegets effekt att göra.
Storlek på kabel och säkring anpassar man efter slutsteget, så enkelt är det. Har du ett steg som kräver 100mm2 och 500A säkring, ja då ska du ha det. Det är dock inget jag någonsin sett.

Visst, man kan gå på "känn" som många tydligen gör, men vänder man sig till en seriös ljudbyggare och ber om en offert så kommer dom att beräkna kabelarea och säkringar så att det matchar den utrustning man har/vill ha. Dom matchar systemet så att det klarar att spela max utan att saker går sönder, sen om man väljer att göra det eller inte är irrelevant.
Seriösa ljudbyggare går inte på känn eller "det funkar nog" känsla när dom lämnar offerter, dom håller sig till fysikens lagar och dom formler som finns för att beräkna dessa.

Schtoo
17 mars 2017 · 2 Inlägg

Hej,

Tack för alla svar. Har nu fått svar från en till handlare.

Framdörrar: Hertz ESK 165.L5 (1,490 kr)
Bakdörrar: Hertz ESK 165.5 (1,490 kr)
Högtalarram: 2 par ACV 6.5" (236 kr)
Slutsteg: Hertz HCP2X (1,998 kr)
Hög- till lågnivåomvandlare: ACV Line Driver 10 Volt (998 kr)

Bas: 2 x Oris AMW-12 (3,998 kr inkl baslådan nedan)
Baslåda: GAS GV21DBX (se ovan)
Slutsteg: GAS Pro 2000.1 (2,998 kr)

Kablage: 2 x ACV 20mm² (968 kr)
Ljuddämpning dörrarna: Silent coat Starter Kit (1,500 kr)
Förbrukningsmaterial: 500 kr
Montering: 10 timmar á 595 kr (5,950 kr)
Rabatt: 654 kr
Totalsumma: 23,000 kr

Hm... något obskyrt ryskt märke på basarna, ett tvåkanalssteg till både fram och bakhögtalarna, rekommenderar ett monoblock där man i produktbeskrivningen rekommenderar ett extrabatteri för 4,000 kr som man inget nämner om i offerten, rätt mjäkiga fram och bakhögtalare etc. Lämnar 2,000 kr kvar som kunde ha använts till bättre grejer.

Vet inte riktigt vad jag ska tro.

Visst, här fick man med omvandlare samt dämpning i dörrarna men man har ju inte använt hela summan samt gett lite konstiga rekommendationer tycker jag.

Senast redigerat av Schtoo (17 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang