Läcker kylarvätska

Gurranuz
19 mars 2017 · 1 Inlägg

Har en BMW 520D som varningslampan började lysa för att kylarvätskenivån var låg. Fyllde upp med kylarvätska idag men såg när jag gick ner till bilen en timme efter att jag parkerat den att hade läckt kylarvätska på vänster sida. Vad kan felet vara?och är det dyrt o laga?

ehedman
19 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Väldigt svårt att svara på utan bilder och mer information om bilen, men jag skulle tippa på en sprucken slang eller kylare. Det kan kosta allt ifrån nån hundring till några tusenlappar, beroende på årsmodell, om du gör det själv eller lämnar in och om du köper nya originaldelar eller från skroten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2017 · 17 483 Inlägg

...och detta gör du pronto TS. Innan den kokat sönder i en kö...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
majkigt
20 mars 2017 · 6 Inlägg

Säkert en slang som har något hål i sig.. Starta bilen och häll vatten i kylvätskebehållaren.. låt locket vara av och sen kolla var det läcker någonstans.. Sedan avgör om du kan göra det själv eller behöver lämna in bilen..

xXSammy
20 mars 2017 · 6 571 Inlägg

Oftare att termostathus eller packningen till värmeelementet i bilen går läck idag än slangarna

De/Dem
Evildan
20 mars 2017 ·

Börja med att kolla oljan, se även efter om det är något klet i expansionskärlet.
Är det såhär ska du inte starta bilen.
http://ladynatasha.spotlife.se/files/2011/11/choklad.jpg

Ser allt ok ut så kan du starta motorn och med hjälp av torkpapper och en lämplig ljuskälla börja jaga läckor men tänk på att inte torrköra kylsystemet om du inte eftersträvar ovan resultat.

Avine
20 mars 2017 · 13 Inlägg

Beroende på vilket årtal du har, men titta i skärmskyddet under motorn och se om du har någon form av vätska där. Bmw har expansionskärl av plast, dessa brukar få en liten spricka tunt som ett hårstrån, när motorn är kall fyller du på och ingen vätska läcker, men när kylarvätskan blir varm expanderar sprickan och vätskan läcker vilket ger dig varningslampan efter x antal körningar. Bara att byta expansionskärlet för kylarvätskan om detta är felet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang