Bmw e39 hackar och rycker problem löst! Felsökning.

Bimmerfest98
20 mars 2017 · 2 Inlägg

Tjena hade en bmw e39 1999 (m52b20tu) som hackade och ryckte vid gaspådrag/dålig tomgång och svag tänkte gå igenom de saker som kan orsaka problemet. Här är tips på vad som kan vara fel!

1.torrsprickor i gummibälg mellan insug och luftburk är den vanligast och bör kollas först har man det så byt det så fort som mölkligt då lmm och lambda kan ta stryk men även kan bilen dra in smuts

2.trasig/trasiga tändspolar också mycket vanligt skruva bort motorkåpan och dra ut kontakterna till spolarna och se om motor gången försämras eller förblir sammma

Samma=trasig spole eller stift eller elhärvan men mesttrorligt stift eller spole

Man kan även testa byta plats på den "trasiga spolen" och den hela för att se om problemet följer med spolen

3.kamaxelgivare borde ge en felkod men inte alltid inget svårt att byta.

4.vevaxelgivare inte häller svårt att byta borde ge felkod men inte alltid lite drygare en kamaxelgivaren.

5.lmm har man defekt eller smutsig lmm så kan blien gå dåligt pga att den går på fabriks (skydds program) testa dra ur kontakten och se om det blir skillnad

6.vakumlekage någonstans finns många ställen men leta efter trasiga slangar eller packningar runt insuget tips spraya med startgas runt insuget och se om tomgången höjs.

7.ventilkåpspackning , om den har spruckit kan det läcka olja in till stiften och det kan orsaka problemet skruva bort stiften och kolla efter olja i brunnarna inte häller svårt att byta.

8.Spridare lite ovanligare men endå en grej som händer dra ut spridarna och kolla spridar bilden i en flaska.

9.lambdasond , en lambda är trasig och ger fel värden till motorn och motorn kompenserar med mer/mindre bränsle, detta är dock ovanligt.

10.bränsele pumpen det hörs och märks. Bränsle pumpen ska surra när bilen är u gång och när den primear fuel railen

11.igensatt bränsle filter lätt att byta.

12. Vevhus ventilationen sitter en slang från vevhuset till insugsrörer kolla så den är hel och inte ingentäpt med smuts.


Det va dem vanligaste felen jag kan komma på och om du byter och inget av det funkar så tycker jag man ska lämna bilen på en verkstad för genomgån av topp och block.

OBS!!! Va noga med olje och olje filter byten då dåliga bytes intervaller kan täppa igen vevhus ventilation och ventiler.

( för mig va det tändspolar luftbälg och kamaxelgivare).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2017 · 17 466 Inlägg

BMW e39... Bästa lösningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a0dd5bb37243999eae4cb71fbe1e71c0.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang