Hjälp! Passat V6 2.8 Syncro felsökning. EPC lampa lyser!

tobiasberglundd
21 mars 2017 · 28 Inlägg

Min EPC lampa lyser på min passat. Årsmodell är 1999. Mina felkod är 18010 och 18047. Indikerade Power Supply Terminal B+ och Accelerator Pedal Sensor.

Finns det nåt annat om ej detta är felet?
Gasspjället kanske?

Bilen blir alltså konstig och får en stor delay när man ska varva upp bilen.

Obs. att bilen blir att ryka konstigt i stora mängder en kort stund sen helt ok.

it_mutt Avstängd
21 mars 2017 · 10 388 Inlägg

tobiasberglundd skrev:
Min EPC lampa lyser på min passat. Årsmodell är 1999. Mina felkod är 18010 och 18047. Indikerade Power Supply Terminal B+ och Accelerator Pedal Sensor.

Finns det nåt annat om ej detta är felet?
Gasspjället kanske?

Bilen blir alltså konstig och får en stor delay när man ska varva upp bilen.

Obs. att bilen blir att ryka konstigt i stora mängder en kort stund sen helt ok.

Det "vanliga" vid 18010 är att batteriet antingen varit tomt,"halvtomt" eller helt enkelt bortkopplat. Det har i sin tur antagligen inget alls att göra med hur bilen upplevs.


18047 däremot ger vanligen två effekter;

1) Motorlampan tänds
och/eller
2) Reducerad effekt (bilen blir slö/seg/we)


Anledningar? Ja förutom det mest uppenbara att sensorn/pedalen är kass, så har du även; kablage och kontakter, samt givetvis, så fort det har med motorstyrning att göra; ECM:en (databoxen). Men det sistnämnda är då inte allt för vanligt.


Lösningar? Ja jag skulle då rekommendera att rota tag i någon med vagcom/vcds och helt enkelt kolla mätvärdena på pedalen, kolla kablar och kontakter. Alternativt då byta ut.

Pedalen har två sensorer f.ö.

Det finns däremot en annan sak du ska titta på; lambdasondenerna. Det går nämligen att få just den felkoden om du har fel på lambdasonden/erna (eller kablaget givetvis). Anledningen du ska kolla det är för att fel på gaspedalen är inte vidare supervanligt (därav att det är bra att titta i mätblocken via vcds/vagcom först).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang