Mazda 6 2.3 Sport knackar/tickar lätt.

fritszol
26 mars 2017 · 133 Inlägg

Tjenare.
Kör idiotsäkert så använder den smidiga listan:



• Bilmodell

Mazda 6 - 2.3 Sport (165hk)

• Årsmodell

2004

• Miltal

20k

• Modifikationer på bilen

Bilen ej trimmat eller liknande

• Hur yttrar sig felet?

När man startar bilen och på tomgång tickar det lätt ifrån under huven. Med AC på går ju varvtalet upp litegrann och det gör tickandet med. Vid mera (mycket) RPM drunknar tickandet i motorns ljud. Det är alltså inte mycket det låter, men ändå störande (märkte inte att det lät vid provkörning igår innan jag köpte den.
Inga lampor lyser, och bilen går jättebra. Jag trodde först att ljudet kommer ifrån fläktremmen någonstans (passagerarsidan av motorn) men blir mera osäker desto mer jag försöker placera det..

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?

Det låter även efter motorn är uppvärmd och jag har kört en bit, ingen skillnad där.

• Vilken felsökning har redan gjorts?

Försökt lista ut vart det kommer ifrån (tror fortfarande att det är vid fläktremmen). OBD2 test ger inga felkoder.
Låter typ som detta fast inte lika mycket volym:
https://www.youtube.com/watch?v=W8g6keQ … e=youtu.be


Detta kan väl inte vara kamkedjan? Har hört en slete kamkedja förut och det var riktiga knackar. djupare ljud.

Presidento Of World
26 mars 2017 · 3 306 Inlägg

Kollat oljenivån? Är inte ovanligt att dom drar en del olja..

Kan även vara ventillyftare

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
fritszol
26 mars 2017 · 133 Inlägg

Japp kollade oljan, nyligen bytt och 1mm under Max-strecket.

Kollade lite mera på nätet nu och amerikaner med mazdor slänger tydligen något som heter seafoam i oljan ett x antal mil innan olje+filterbyte för att lösa upp skit och på så viss rena ventillyftarna. Vad kan man köpa på den svenska marknaden med samma effekt? Sugen på att prova då det verkar funka bra för många..

Gyllis76
27 mars 2017 · 41 Inlägg

Omega 907 brukar funka fint

fritszol
28 mars 2017 · 133 Inlägg

Tack ska testa det snart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang