Byta turbo till T04E på en bmw e61 525d

Garagelos
28 mars 2017 · 69 Inlägg

Hej får in avgaser i kupén så tänkte byta grenrör när jag ändå ska bygga nytt 3" avgassystem men som alltid när jag sitter o planera så spåra det ur så tänkte kolla om någon har klämt på en annan "eftermarknads" turbo på dessa motorer? bytte åt mig en T04E  hur blir det med mappning efteråt funkar fekzen? vad är det för fläns på orginal?

granadadr
28 mars 2017 · 7 287 Inlägg

nja blir för stor wink lönar sig ej att ha en så stor turbo å avgas på en std motor wink  kolla själv å se hur liten orginalturbon är,, samt att du förmodligen måste bygga nytt grenrör då dem små agregaten ej har t3 ansl wink eller än mindre T4 smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
simlar
28 mars 2017 · 5 524 Inlägg

Du lär få bra mycket sämre spool med en T04E då den är mycket äldre teknologi och förmodligen även större än original turbon.
Laddtrycksregleringen kommer inte heller fungera som den ska då din bil styr laddtrycket antingen med vakuum eller elektroniskt.
Sitter VNT-turbo på din bil original, dvs variabelt avgashus detta för att få snurr på turbon snabbare och även för reglera laddtrycket.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Garagelos
28 mars 2017 · 69 Inlägg

Okej okej tack grabbar då sket de sig alltså får nöja mig med orginal turbo o steg 2 optimering wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang