940 ltt laddar lite väl mycket.

Marce
28 mars 2017 · 31 Inlägg

det är nämligen så att jag brickade min 940 ltt för några dagar sen. den har gått en bit, så började smått och fick en gnutta ladd ökning (~0,4). valde då att försöka höja det lite mer för att få ut maximal kraft ur original wastegaten, eftersom den klara det tidigare fin fint.
test körde bilen efteråt, och det såg bra ut till en början. gick upp glatt i straxt under 0,5 bar vid medelmåttigt gaspådrag. däremot när man tröck på valde den att pusha upp till 1,5 innan den sa stopp för det. trodde inte ens detta var möjligt med original wg'n.
jag gjorde några få pulls till med ett medelmåttigt gaspådrag så den iaf kom upp närmare 1 bar. den toppa då 1,2 innan den sa stop. efter det försökte jag ta det relativt lugnt, men hörde då att dumpen börja kvittra. efter det så dog bilen på tomgång efter ett kvitter, annars klara den sig. kan ju ganska säkert säga att dumpen gick, men det var nästan väntat när man tänker på hur långt den gått.
problemet med det otroliga laddet återstår dock. jag valde att ställa in bilen i garaget igen för att gå tillbaka till original ladd och se om problemet återstår. detta dock sparar jag inför morgon dagen.
men hur kan den ens ladda så mycket? original ska väl vara som max 0,7 på lättryckarn? jag tänkte på wg slangen, men när jag kolla på den såg den ut att sitta finfint.

någon som har nån idé om vad det kan vara?

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
turbodeath
28 mars 2017 · 2 452 Inlägg

orginal så laddar ltt 0,35-0,4...

döden kommer tillbaka
Marce
29 mars 2017 · 31 Inlägg

turbodeath skrev:
orginal så laddar ltt 0,35-0,4...

det är jag medveten om, men bilen har varit gubbkörd, samt gått 62k. förväntade mig nästan att den skulle ladda lite mindre än 0,35. (låg ganska stabilt straxt över 0,2 på original).

Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
Marce
30 mars 2017 · 31 Inlägg

uppdaterar tråden dårå. tog bort brickorna och nu laddar den som den gjorde innan iaf, så inget med wg slangen eller liknande. däremot efter ett tag så valde dumpen att börja kvittra på lågt laddtryck.
är ju då ganska säkert att den gick, så sitter för tillfället och letar en ny. ingen verkar dock ha någon liggandes och skroten hade tyvärr inte någon heller. klracing har också slut på't för tillfället, så aa.
då är ju då frågan om bilen är så super körbar med paj dump. motorn väljer ju att dö när man dumpar nu sålänge man är på tomgång. antar att lmm'en blir lite förvirrad.
läste någonstans att man kunde fixa detta med en simpel slangklämma dock, men fick ingen info om hur och vart det ska göras.

så ja, slutfrågorna är då;
finns det något annat företag än klracing som säljer dessa återcirkulerande dumpar eller får jag bara ta och vänta?
för att temporär fixa tomgångs problemet, hur och vart ska jag placera slangklämman?
är det någon som vet hur mycket tryck original dumparna normalt vis pallar att dumpa? planen är väl att försöka köra 1 bar i slutändan när allt annat har kommit på plats, men måste man då försöka hitta någon lite starkare dump?

Senast redigerat av Hours (30 mars 2017)

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
aF
30 mars 2017 · 357 Inlägg

Åk till närmaste skrot och plocka ett begagnat dump membran. Och original funkar alldeles utmärkt även till 1bars laddtryck.

Marce
30 mars 2017 · 31 Inlägg

aF skrev:
Åk till närmaste skrot och plocka ett begagnat dump membran. Och original funkar alldeles utmärkt även till 1bars laddtryck.

var tidigare under dagen vid en skrot men dom hade det tyvärr inte inne. hade lite ont om tid, men ska definitivt fortsätta leta hos andra i närheten och se om jag kan få tag i ett. annars blire väl att vänta på att klracing ska få in nya.
men gött att höra att den pallar det iaf. tack för svaret.

Volvo 740 GL "OZY" (1990)
Volvo V70 TDI "SFA" (1998)
Volvo 740 GL "KRIC" (1990)
simlar
31 mars 2017 · 5 516 Inlägg

Hours skrev:

aF skrev:
Åk till närmaste skrot och plocka ett begagnat dump membran. Och original funkar alldeles utmärkt även till 1bars laddtryck.

var tidigare under dagen vid en skrot men dom hade det tyvärr inte inne. hade lite ont om tid, men ska definitivt fortsätta leta hos andra i närheten och se om jag kan få tag i ett. annars blire väl att vänta på att klracing ska få in nya.
men gött att höra att den pallar det iaf. tack för svaret.

Finns att köpa ny dumpventil från turbomeck.se
http://www.turbomeck.se/Dumpventil-orginal

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang