torsen skrev:
kiilg skrev:
Hej,
har kört runt i min gamla accord -97 i två år snart. Den har dom senaste månaderna börjat ge upp och kostnaderna börjar bli för höga för att det ska bli värt att reparera den något mer. Så kommer nu köra med den tills den helt och hållet rasar ihop, eller eventuellt om den klarar sig hela sommaren tills nästa besiktning (september).
Så har tänkt börja kika på något nytt (begagnat). Kommer börja plugga i höst så min budget är inte så stor (max 40k).
Krav:
Bensin
Inte allt för dålig bränsleförbrukning. Min accord drog nu 0,9 l/mil när jag pendlade motorväg (lite för mycket för en bil med så låg pass körglädje).
Hästar: över 100?
Föredrar manuell låda
Storlek: Spelar ingen roll
Vill inte att mina ögon ska blöda när jag tittar på bilen
edit: slithållig bil, ingenting som ständigt går sönder
mvh
kiilg
Hej. Nu blir jag tråkig men realist.
Din Honda har ett försäljningspris på 10 - 20.000:- om den är gatlegal, utan fel och någorlunda fräsch.
Du frågar vad du kan få för 40.000:-?
Du har inte en aning om vad du kommer att få i stället för din bil som du nu vid det här laget börjar känna.
Jag vill påstå att det inte är någon större skillnad på en 20.000:- bil mot en 40 - 80.000:- bil.
Skriver som ÖB = priset är skillnaden.
Din budget för en driftsäker bil är för snålt tilltagen.
I princip vill jag rekommendera en bil som är runt 5 år gammal och har rullat cirka 5.000 mil.
Då har du 5 år och 5.000 mil med maskinskadegaranti, som skyddar dig från dyrare kostnader, under förutsättning att du tecknar helförsäkring.
Självrisken är, hos Folksam, 2.000:-.
Nästa råd är att köpa en japansk bil, Honda, Mazda, Toyota, Suzuki eller Nissan.
Avråder på det bestämdaste från europeiska bilar såsom Fiat, Audi, VW, Skoda, Seat, BMW, Opel, Renault, Citroen, Peugeot och Santana.
Skräckisarna är Alfa Romeo, Lancia, Lada och Land Rover Freelander..
Amerikanska bilar, t ex Jeep, är driftsäkra men driftdyra.
Äldre koreaner är även de ett vågspel att köpa(och så är de ju så tråkiga).
Volvo och Saab är övervärderade och dåliga(och så är de ju så tråkiga).
Har själv provat och ägt flera varianter av ovanstående uppräknade bilfabrikaten.
Tillsammans med hustrun har vi bl a under cirka 5 år/15.000 mil vardera provat 4 Mazda, 4 VAG, 4 Suzuki, ett antal Citroen, Peugeot, Renault, BMW, Mercedes, Honda, Lexus, Nissan, Niva m fl.
Min rekommendation blir en Mazda eller Suzuki - världens förmodligen bästa bilar.
Men allra bäst för din ekonomi blir det att behålla Honda´n och serva den under några år tills du studerat färdigt.
Tycker jag.
Nej min bil är inte gatlegal, den har fel och den är inte direkt fräsch. Om jag pungar ut 5000kr i dagsläget så tvekar jag på att den kommer sälja för mer än de jag la ut på reparationer.
Cracksoup skrev:
Gubbarna på forumet kör vidare med "japanska bilar dör aldrig". TS har ju specifikt sagt att reparationskostnaderna har börjat lägga sig på hög i sin 20 år gamla rishög och att den möjligtvis håller ihop över sommaren. Det låter ju inte som en felfri bil? Eller? Fast det kanske den är, den är ju japansk...
I stället för marknadspris på 10-20 så skulle jag tippa på mellan 5-10 000 om det är så illa som TS har beskrivit.
Gammal Mazda skulle jag inte rekommendera. Värre rostburkar får man leta efter, men Suzuki är underskattat. Körs ofta av pensionärer som lämnar in bilen på auktoriserad verkstad i alla år utan att blinka. Där kan du hitta fynd! Det är lätt att falla för BMW och Audi, men sanningen är att risken för problem är större, då de ofta körs hårt av folk som kan väldigt lite. Sad, but true.
Det går dock utan tvekan att fynda på den fronten också, men man får leta länge och vara noga. En fullstämplad servicebok är en bra början.
Suzuki må kanske vara en bra bil, men bara att ha tittat lite på blocket så är det inte så himla vackra att titta på :p ja jag förstår att jag inte bara kan titta på utseende om jag vill ha en bra bil och slitstark bil men nånstans får gränsen gå.
beppizh skrev:
Jag röstar på en NG Saab 9-3 Aero, precis som jag har. Älskar komforten, älskar körglädjen och älskar kraften. Jag köpte min för 20k, dock så hade den då åkt i 24k mil men välskött och välservad och milen är absolut inget jag märker av för fem öre. Sen har jag ju lagt en del pengar på den i efterhand men om du hittar en som min så har du ju ca 20k över till annat roligt
Ja, Saab börjar faktiskt bli lite intressant, och som sagt man kan hitta de ganska lätt och reservdelar finns det gott om.